Het Spaanse off-roadmerk Ossa stelde op de EICMA in Milaan zijn eerste enduromodellen voor. De Ossa Enduro komt er in een 250i- en 300i-versie. Opmerkelijk daarbij is dat het hier niet gaat om viertaktmotoren maar dus wel om tweetaktblokken. Ossa trekt voluit de kaart van de tweetakt en gelooft ook dat er voor een tweetaktmotor met injectie nog een toekomst is weggelegd.
De Ossa 250i/300i motorfietsen zijn in meerder opzichten revolutionair. Niet alleen zijn de Ossa’s met een tweetakt met dubbele injectie uitgerust. Dat systeem werd samen met de Japanse ontstekingsspecialist Kokusan ontwikkeld. Een injector bevindt zich in het carter van de motor, de andere in de cilinderkamer. Dit nieuwe systeem laat volgens Ossa een hele reeks combinaties inzake afstelling en motormanagement toe. De Ossa 250i/300i ook over een elektrische starter. Anders dan bij andere motorblokken zit het spruitstuk niet vooraan, maar wel achteraan waardoor de expansie-uitlaat een rare kronkel maakt. Ossa’s enduromodel zal daarnaast ook over een elektrische starter beschikken. De hele motor zal volgens Ossa minder dan 100 kg wegen. De Ossa’s zullen ook uitgerust zijn met een state-of-the-art voorvork en achterschokbreker van Öhlins.
Ossa zal in 2012 de motorfietsen voor het eerst inzetten in nationale en internationale endurowedstrijden. De start van de productie is voorzien in juni 2013.
Foto’s: Ossa
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…