Categories: SlideshowStrandcross

Haal eens een Diesel voor de micro!

Manuel Priem verraste het voorbije weekend vriend en vijand door net net naast het podium te vallen in de zware Ronde des Sables van Duinkerken. In zijn eerste lange strandrace werd ‘Diesel’ knap vierde. Daarmee sloot Manuel knap want 2011 werd een eerder wisselvallig seizoen waarin hij de overstap van prof naar amateur moest verwerken. Nu deze overgang achter de rug is mogen we ons verwachten aan een scherpere Manuel volgend seizoen. Rad van tong is de sympathieke West-Vlaming altijd al geweest. Gelukkig voor ons want het maakt er ons werk alleen maar makkelijker op!

Gefeliciteerd met jouw mooie resultaat vorig weekend.
Manuel Priem:
“Dank u! Ik wist zelf niet goed wat ik er op voorhand van moest denken. Zonder er veel bij na te denken was ik vorige maand naar Berck-sur –Mer getrokken en dat was uitstekend meegevallen (Manuel won in de MX1; red). In Berck waren het wel drie korte reeksen terwijl Duinkerken 2 uur en half is. Daarom ben ik voorzichtig begonnen. Ik zag Ken (De Dycker) en Shaun Simpson van in het begin aanvallen en dacht bij mezelf ‘die hoef ik echt niet te volgen’. Toch zat ik er van in het begin vrij goed bij op de vijfde plaats. Ik heb mijn eigen koers gereden, omdat ik in het zand op mijn best ben wist ik natuurlijk dat ik qua rijden wel mijn ding zou kunnen doen in Duinkerken.”


Tegenover een gewone cross is zo’n strandrace totaal verschillend.
Manuel Priem:
“Zeker, je kan de staat van het circuit ook niet vergelijken met een crosscircuit omdat het zo zwaar komt te liggen. Al bij al is het allemaal heel goed meegevallen, alleen die laatste 20 minuten waren er wat te veel aan, toen zat ik er echt door. Maar het is een heel aparte discipline die strandcrossen. Mannen zoals Adrien Van Beveren en Jean-Claude Moussé zijn eigenlijk profs die specifiek trainen voor deze strandraces. Net zoals de andere top-Fransen. Tegenover hen heb ik het dus niet slecht gedaan, zeker gezien mijn lage trainingsregieme van de voorbije maanden.  Dit resultaat heeft me aangezet om ook mee te doen aan de Enduropale van Le Touquet begin februari. Mijn vierde plaats was ook de perfecte motivatie om Le Touquet wel fatsooenlijk voor te bereiden en opnieuw fysiek te trainen.”

Wat verwacht je van die mytische Le Touquet?
Manuel Priem:
“Wel, ik kijk er enorm naar uit om het mee te maken. Le Touquet is een legende natuurlijk, 100.000 mensen, altijd loodzwaar, meer dan 3 uur zwoegen… Die afstand kan je niet op hoog tempo rijden zonder training. Maar ik weet dat ik ver kan komen. Dit jaar staan er geen GP rijders aan de start, ook geen Simpson en De Dycker die er in Duinkerken wel bij waren. Mijn doel is om op het podium te staan. Qua snelheid hoef ik niemand te vrezen, al hebben die andere jongens wel meer ervaring met de wedstrijd op zich.”

Hebben jouw goede resultaten in de strandraces wat losgemaakt in Frankrijk?
Manuel Priem:
“Het is wel opgepikt ja. Zeker Le Touquet is gigantisch belangrijk bij onze zuiderburen en alle merken willen er goed voor de dag komen. Keeno raadde me aan om contact op te nemen met Yamaha Frankrijk voor ondersteuning. Misschien dat zij wel geïnteresseerd zouden zijn want Yamaha hecht ginder heel veel belang aan Le Touquet. Dat ga ik echter niet doen. Ik zou het niet fair vinden tegenover Leon Sagaert die me dit jaar hebben gesteund om één race voor iemand anders te rijden.  Qua materiaal heb ik alles wat ik nodig heb, we kunnen het op eigen houtje te doen… Je hoeft toch niet alles puur voor het geld te doen? Het voordeel van mijn goede resultaten is ook dat ik in betere omstandigheden kan starten in Le Touquet. De organisatie heeft me verzekerd dat ik een mooi plaatsje in de technische zone krijg. Dat is toch een belangrijk detail om de pitstops vlot te laten verlopen.”

Je hebt ondertussen bewezen dat je het crossen nog niet bent verleerd. Ook de tweede helft van het seizoen was goed, maar je had je waarschijnlijk wel meer voorgesteld van het seizoen 2011. De eerste races waren voor iemand van jouw kaliber erg pover.
Manuel Priem:
“Dat had niets te maken met aanpassing aan de motor of zo, wel met mijn nieuwe situatie. Het was een combinatie van factoren. Ik was beginnen werken in de bouw bij mijn pa en dat is best zwaar werk. Als topsporter ben je ook altijd bezig een train je veel maar dan heb je ook tijd om te rusten. Als bouwvakker moet je er vroeg uit en je moet de hele dag door werken, continu ben je bezig. Dat heeft toch bijna drie maanden geduurd vooraleer ik dat had verteerd. Vraag het maar aan mijn vrouw! Eveline zei dat ze maar weinig aan mij had in die beginperiode. Ik kwam thuis liet me in de zetel vallen en viel in slaap van vermoeidheid. Na het eten dommelde ik weer in en ik lag al om negen uur in mijn bed! Aan de andere kant was er ook wat trainingsmoeheid. Als je tien jaar elke dag hebt gesport, is het verlossend als dat eens niet meer hoeft. Altijd was ik met sport bezig. Nu heb ik weer zin om te trainen en te sporten.”

Hoe ziet jouw sportieve programma er volgend seizoen uit?
Manuel Priem:
“Hetzelfde als dit jaar. Ik blijf voor Leon Sagaert op Yamaha rijden. Mijn hoefddoel is het BK Motorcross in de BMB, waar ik beter wil doen dan mijn 11de plaats van dit seizoen. Daarnaast wil ik nog enkele internationale races meepikken. Qua kledij rijd ik weer met Kenny, waarschijnlijk blijf ik ook met Arai en Gaerne rijden. De structuur was dit jaar goed er is dus geen reden om te veranderen. Ik amuseer me het best in de BMB, de Yamaha liep goed en de samenwerking met Leon Sagaert verloopt super. Ik kan het goed vinden met Xavier (Beel, de zaakvoerder van Leon Sagaert; red) Als ik iets nodig heb staan ze altijd klaar en de winkel is op amper tien minuten van bij mij. Perfect dus!”

Het was leuk om je in het BK in strijd te zien met Marvin Van Daele. Jullie hebben al zoveel duels uitgevochten en toch blijft dat iets speciaals?
Manuel Priem:
“Bwaah, het is niet zo dat ik dan een tand bijsteek of zo hoor! Maar we hebben wel veel gemeen, we hebben vaak tegen elkaar gereden ook in de GP’s en nu zijn we alle twee werkende mensen. We zijn allebei ook West-Vlamingen natuurlijk en Marvin is zo’n typische keikop die zich nooit zomaar neerlegt bij de feiten! Ik kan me wel inbeelden dat zoiets leuk is voor het publiek.”

Bedankt voor het gesprek Manuel!
Manuel Priem:
“Geen probleem, je weet me te vinden hé als je nog eens een Diesel nodig hebt!”

Credit foto’s: CDS

Steven

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

2 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

3 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

6 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

7 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago