Categories: ColumnSlideshow

The Privateer: The comeback!

Elton Van Craenenbroeck aka ‘The Privateer’ tobde de hele winter over al dan niet stoppen met motorcross, tot het tijd werd om een licentie aan te vragen… ‘The Privateer’ licht hieronder een en ander toe in z’n column.

Hey iedereen,

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste column. We zitten momenteel in zeer koude periode waarin er van trainen weinig in huis komt, zowel met fiets als motor. Tijd  dus om achter de computer plaats te nemen om jullie even op de hoogte te brengen over de afgelopen maanden. Het is een winter geweest met veel twijfels. Twijfels over al dan niet doorgaan met rijden. Ik ben wel iemand die nogal impulsief tot een uitspraak kan komen als,”ik stop ermee”. Toch kwam dat idee de voorbije maanden vaker bij mij op. Zoals sommige onder jullie misschien al wisten ben ik sinds enkel jaren enorm gebeten door de Cyclocross-microbe. En dus zaten de afgelopen maanden mijn gedachten dan ook meer bij de fiets dan bij mijn motor.

Zo heb ik er al enige uren fietstraining opzitten met trainingsmakker (Kevin) Woutske. Maar zoals verwacht is zeggen om ermee te stoppen makkelijker dan het effectief doen. Ik  rijd nog te graag, motorcross en dus heb ik beslist er zeker nog eenn jaartje bij te doen. Ondertussen heb ik mijn  BMB-vergunning als Nationaal MX1 al in de brievenbus gekregen. Ondanks de twijfels van de afgelopen maanden heb ik niet echt stilgezeten. Zo ben ik eind vorig jaar samen met Jonas Van Der Kelen en Wietse Brackman afgezakt naar het zonnige Spanje om daar wat te wennen aan de ‘nieuwe’ motor en wat  te trainen zonder fiets. Jaja, nieuwe motor,want ik heb voor dit jaar voor de nieuwe Kawasaki KX450F geopteerd. Deze overstap is er vooral gekomen op aanraden van mijn schoonbroer Kevin Wouts en de hulp van het Pfeil Kawasaki team uit Duitsland. Waarvoor dan ook mijn dank aan Kevin en Harald de baas van het Pfeil-team. De overstap was in begin nog wat onwennig, maar nu voel ik me helemaal goed op de groene motorfiets. Ander nieuwtje is ook dat ik in 2012 van start zal gaan in Thor kledij en helmen dankzij Deac’s Racing. Door Split-designer Victor Picoto werden bijpassende ‘Privateer’ Buttpatches voorzien. Voor 2012  kan ik ook op de steun van Mxplanet’s Tony Hermans  rekenen. Opvallend want Tony is eigenlijk Suzuki-dealer!

‘The Privateer’ steekt helemaal in het nieuw!

Mede door de Cyclocross en vele fietstrainingen gaat het ook fysiek gde goede kant op. Iets wat andere jaren wel  een zwakker punt was van mij. Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik tijdens de cyclocross-wedstrijd in Vollezele wel geklopt werd door mijn mechanieker Gert Kaesemans. Gert betwist net als mij elk weekend ook de lokale cyclocrosswedstrijden. Maar toch schrijf ik m’n nederlaag  toe als een gevolg van ziekte. Dus Gert,daarmee weet je het 😉 haha! Het plan is dus om in 2012 mijn laatste jaar als competitief motorcrosser in te gaan. Dan heb ik precies 20 jaar lang wedstrijden gereden en in augustus word ik er AL 30, mooie getallen om mee te stoppen, niet?

Ok, ja vraag het mij einde van dit jaar nog eens…. We zien wel zeker? Maar vooral de zware rugblessure uit 2006 blijft mij achtervolgen en doet mij met ouder worden beetje meer nadenken… Ook zou ik dan vanaf oktober dit jaar full time van ztart willen gaan als Cyclocrosser bij de Masters A Categorie. En beiden combineren is moeilijk haalbaar. Ik wil er alleszins in 2012 nog eens beste van maken,en al heb ik niet echt  een doel, toch  hoop ik stiekem op een vaste top-10 plaats bij Nationalen MX1. Anders dan vorig jaar ben ik dan ook van plan om deel te nemen aan alle BMB-wedstrijden, En dat in schril contrast met 2011 toen ik maar in een zevental wedstrijden aan de start kwam. Al pas ik waarschijnlijk wel voor de seizoensopener van nu zondag in Lommel. ‘The Privateer’ en zand, het zal nooit ideale combinatie zijn…

Nu is het vooral afwachten tot het weer gaat dooien zodat we de motortraining kunnen hervatten. Al was  het indoorcircuit in Genk afgelopen weekend een goede vervanger voor het motorgevoel, voor de rest staan er nog enkele Cyclocross-wedstrijden op het programma. En misschien trek ik half februari nog richting spanje voor wat extra motortraining, maar da’s nog even afwachten. Uitkijken ook wie komend weekend in de AMA Supercross  zal winnen. Zoals voorgaande jaren volg ik de SX op de voet en zoals jullie weten zijn er al 4 verschillende winnaars. Ik hoop eigelijk op een superavond van ‘crowd favourite’ Kevin Windham. Ik maar klagen over mijn 30 jaar en die kerel is er al 34…Eigenlijk kan ik dus nog wel even  meegaan als ge op K Dub afgaat. Maar ik denk wel dat Villopoto aan het langste eind zal trekken naargelang het seizoen vordert. Hij lijkt mij in ieder geval toch de snelste.. Bij de Lites is het uitkijken wat Ken Roczen gaat doen na zijn Blessure,tegen ‘wild child’ Barcia

Hiermee besluit ik  m’n ‘Comeback Column’, hopelijk schrijf ik de volgende in warmere temperaturen.

Cheers en tot de volgende!

#52 The Privateer

Foto’s:  Makke Pics/Archief Elton Van Craenenbroeck

Caroline Quintero

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

4 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

6 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

8 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

10 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago