Voorstelling Standing Construct Suzuki Team

Dit jaar debuteren twee nieuwe Belgische teams in het WK motorcross. In deze moeilijke tijden vergt het veel lef en overgave om dit op te bouwen maar daar hebben deze mensen geen last van. Met als hoofdsponsor een bouwbedrijf heeft het Standing Construct Suzuki team op het bouwvlak al een voorsprong. Luc Piccart en Tim Mathys, beiden geen onbekenden in het motocross milieu stelden gisteren hun nieuwe team voor aan de pers.

Gastheer Joël Smets praatte de avond (zonder moeite )aan elkaar en polste bij zowel de team managers als de rijders naar hun ambities voor komend seizoen. Deze ambities zijn niet de minste maar iedereen is dan ook supergemotiveerd om het seizoen aan te vangen.

Luc Piccart, teammanager van het Standing Construct Suzuki team, zal de sportieve en technische kant van het team voor zijn rekening nemen. Met de ervaring die hij opdeed bij Suzuki en Honda kan Luc zijn rijders optimaal bijstaan en adviseren tijdens de wedstrijden.

Tim Mathys, die de zakelijke kant voor zich neemt, heeft ook jaren ervaring in de cross en begeleid de jonge Damon Graulus al van het begin van zijn carrière.

Hiermee komen we dan ook bij de rijders. Damon Graulus zal de overstap maken naar het EK MX2. De 17-jarige  rijder uit Vossem voelde zich van in het begin al goed op de gele motor en kijkt er dan ook naar uit om te knallen. Na een ietwat teleurstellend seizoensbegin vorig jaar slaagde Graulus er toch nog in om vijfde te eindigen in het EK met als kers op de taart de overwinning in de GP van Engeland. Mits een tikkeltje extra zelfvertrouwen moet een top5 notering voor Graulus zeker mogelijk zijn in het EK. Op nationaal niveau wil Graulus meestrijden voor de titel in het BK.

Hierna komen we bij Jens Getteman. De 18-jarige Getteman zal dit jaar debuteren in het WK MX2, een grote stap maar na wat Getteman vorig jaar enkele malen liet zien op de Europese wedstrijden heeft hij zeker het potentieel om mee te kunnen in het WK. Getteman zelf blijft heel realistisch en stelt zich als doel regelmatig in de punten te rijden. Ook in het BK gaat Getteman resoluut voor de titel.  Bovendien komt Getteman terug op een vertrouwde motor daar hij voordien veel met deze motor heeft gereden.  Getteman maakt net zoals Graulus deel uit van het Topsport Vlaanderen team en beiden zullen op fysiek vlak begeleid worden door Joël Smets en Dirk Geukens, die op elke GP aanwezig zullen zijn om de jonge rijders te evalueren. Beiden sturen elke dag hun gegevens door naar de trainers die dan een aangepast schema opstellen voor hen.
Smets gaf tussendoor ook subtiel  een hint aan Getteman dat eind september in Lommel de MXON zal plaatsvinden, gezien de vele rijders in de lappenmand zou ook hij dit jaar wel eens in beeld kunnen komen. Getteman antwoordde resoluut met de woorden : ‘Ik zal de kraan opendraaien en mij hierdoor proberen in de kijker te rijden !’

Derde rijder is de Deen Nikolaj Larsen. De 22-jarige Deen debuteerde in 2009 in het WK nadat hij in 2008 vice Europees kampioen MX2 werd. In de daaropvolgende seizoenen werd de Deen geteisterd door blessures en extrasportieve hindernissen, maar telkens trok hij er zich door en bewees door hard te werken er opnieuw te staan. Getuige hiervan was zijn 10e plaats in de GP van Valkenswaard vorig jaar. De Deen wordt qua karakter veel vergeleken met Brian Jorgensen, die net als Nikolaj een harde werker met een sterk karakter had. Larsen ambieert in het WK MX2 top 10 en zal ook deelnemen aan het Zweeds kampioenschap, welke het meest gerenommeerde van de noordelijke landen is. Indien mogelijk zal hij ook zoveel mogelijk wedstrijden voor het BK deelnemen.

Op technisch gebied zullen de motoren op punt gehouden worden door Frank Grolleman. John Vollebergh zal de tuning van de motor voor zijn rekening nemen en de gebroeders Dave en Rudy Geurts zullen ervoor zorgen dat de motoren van Larsen en Getteman telkens tiptop in orde aan de start verschijnen. De vering wordt verzorgd door Kayaba en tenslotte zullen Francois Claes en Myriam Thijs zich ontfermen over de logistiek en hospitality.

Net voor het einde werd de gezellige talkshow onderbroken door ene Eric Geboers. Geboers kwam nog even vertellen dat er nog steeds bomen kunnen gekocht worden voor “red de motocross’. De sport heeft er alle belang bij dat alle motocrossliefhebbers deelnemen aan deze actie ! Een boom kopen kan nog steeds op www.reddemotocross.be !

Foto’s CDS

Emil

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

9 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

17 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

18 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago