LS Honda Racing rijders Jonathan Barragan en Ken De Dycker trokken vorig weekend hun seizoen op gang tijdens de Internationale Motorcross van Valence in Frankrijk. Hoewel Jonathan niet aan de start verscheen voor de wedstrijden op zondag en De Dycker een matige 12de plaats in de eindstand liet optekenen zijn beide rijders tevreden met het ontwikkelingswerk dat ze verrichtten voor hun Honda CRF450R wedstrijdmotoren.
Met de traditionele seizoensopeners in Valence en het Italiaanse Mantova begint ook de laatste rechte lijn naar de start van het WK MX1. Over precies zeven weken vindt namelijk de eerste GP van het seizoen plaats in het Nederlandse Valkenswaard. Voor het door Honda Europa ondersteunde LS Honda Racing was Valence de perfecte gelegenheid om het testprogramma met de nieuwe veringpartner Sölva Racing Suspensions aan te vatten. Nadat Barragan midden vorige week zijn linkerhand kwetste op training was er al onduidelijkheid over zijn fysieke paraatheid voor het hele raceweekend. Ondanks het ongemak aan zijn hand slaagde de vijfvoudige GP winnaar er wel in om in Valence ritme op te doen en waardevolle informatie over zijn nieuwe motor te verzamelen. Op zondagmorgen besloot de Spaanse sterrijder om niet van start te gaan tijdens manches om zodoende zijn hand niet verder te belasten.
Ken De Dycker zette op zondagmorgen een degelijke 10de tijd neer tijdens de tijdstraining. Tijdens de eerste manche van de dag kreeg de ‘beer uit Lubbeek’ meteen een zware opdracht voorgeschoteld. Na een slippertje in de eerste bocht moest De De Dycker terugvechten vanop de 27ste plaats.Uiteindelijk tikte hij na een mooie inhaalrace aan als 10de. In tweede reeks had Ken op nieuw een zwakke start, niettemin toonde de 27-jarige Belg zijn snelheid door op te klimmen naar de 7de plaats. In de Superfinale had De Dycker zijn beste start van de dag. Hij lag op koers om een top-vijf in de wacht te slepen toen hij halverwege de wedstrijd zijn knie stootte tegen zijn stuur. Op dat moment lag Ken zesde, maar hij kon niet verder rijden vanwege zijn pijnlijke knie.
Ken De Dycker, 12de algemeen: “Ik had in Valence wat tijd nodig om in mijn ritme te komen. Dat had niet alleen te maken met de aanpassing aan de nieuwe vering maar ook die typische betonharde baan die we eigenlijk zelden of nooit tegenkomen tijdens de rest van het seizoen. Naarmate het weekend vorderde ging het echter steeds beter. In de eerste reeks werd ik aangetikt door een andere rijder en ik viel op hem. Daardoor moest ik van heel ver terugkomen. Dat lukte aardig, al had ik nog hoger kunnen eindigen maar in Valence is het moeilijk inhalen omdat je zoveel stenen moet vreten als je net achter iemand aanrijdt! Voor de tweede manche hadden we een andere afstelling voor de vering geprobeerd, al bleek dat achteraf niet zo’n goede keuze. Qua rijden was het ook een lastige reeks, ik reed nogal stijf en raakte gefrustreed omdat ik moeilijk kon inhalen. Toen ik eindelijk voorbij Bill was geraakt, zat ik vast achter Schiffer en waren de kopmannen al ver weg. Ik had een goede start in de superfinale en ook mijn ritme was beter dan in de tweede manche. Toen ik vooraan weg gleed en mijn knie tegen het stuur kwam, was de pijn niet te harden. Al bij al ben ik revreden met mijn weekend in Valence, ook al waren de resultaten niet geweldig. Deze week ga ik verder met trainen en testen in Frankrijk.”
Jonathan Barragan: “Voor het weekend begon, wist ik al dat het met die kleine handkwetsuur lastig zou worden om hier te rijden. Dat ik niet kon racen was dan ook niet zo dramatisch. Het belangrijkste voor mij was om rondjes te kunnen afwerken met de nieuwe motor. Mijn eerste indrukken zijn in ieder geval heel positief; ik heb een goed gevoel met de vering en het nieuwe blok. Ook de Dunlop banden deden het uitstekend in de slipperige omstandigheden. Nu moeten we nog verder werken om ons pakket te verfijnen. Ik heb wel enkele aanpassingen op het oog om het motorblok nog meer naar mijn hand te zetten. Iedereen in het team is blij met de stappen die we tot nu toe gezet hebben en we weten dat we op de goede weg zijn. Vorige week had ik al onmiddellijk een scan laten maken van mijn hand waaruit bleek dat er niets was gebroken. Ondertussen (maandagavond) is de hand al minder gezwollen, nog een twee tot drie dagen rusten en dan ben ik klaar om er in te vliegen voor de start van het Spaanse kampioenschap!”
Race 1: 1. Desalle, 2. Leok, 3. Frossard, 4. Paulin, 5. Schiffer, 6. Potisek, 7. Boog, 8. Kojima, 9. Bill, 10. Ken De Dycker (LS Honda Racing), 11. Pichon, 12. Simpson, 13. Martin, 14. Soubeyras, 15. Martens, 16. Lynggaard, 17. Annelot, 18. Priem, 19. Van Daele, 20. Oldekamp
Race 2: 1. Desalle, 2. Paulin, 3. Boog, 4. Leok, 5. Frossard, 6. Schiffer, 7. Ken De Dycker (LS Honda Racing-BEL), 8. Bill, 9. Soubeyras, 10. Simpson, 11.Potisek, 12. Pichon, 13. Kojima, 14. Martin, 15. Annelot, 16. Priem, 17. Martens, 18. Oldekamp, 18. Van Daele, 19. Lynggaard, 20. Mock
Race 3: Superfinale MX1/MX2 Valence
1.Desalle, 2. Frossard, 3. Paulin, 4. Boog, 5. Schiffer, 6. Tonus, 7. Soubeyras, 8. Potisek, 9. Simpson, 10. Leok, 11. Nicholls, 12. Kojima, 13. Teillet, 14. Martin, 15. Guiullod, 16. Bill, 17. Annelot, 18. Charlier, 19. Kullas, 20. Larsen DNF Ken De Dycker (LS Honda Racing)
MX1 Valence eindstand
1. Desalle 75, 2. Paulin 60, 3. Frossard 58, 4. Boog 51, 5. Leok 50, 6. Schiffer 46, 7. Potisek 35, 8. Soubeyras 30, 9. Simpson 29, 10. Kojima 27, 11. Bill 27, 12. Ken De Dycker (LS Honda Racing-BEL), 23, 13. Martin 19, 14. Pichon 17, 15. Annelot 11, 16. Martens 8, 17. Priem 6, 18. Lynggaard 4, 19. Van Daele 2, 20. Oldekamp 2
VOLGEND WEEKEND: Regerend Spaans MX1 kampioen Jonathan Barragan start zijn campagne in eigen land in Albaida, Valencia. Teammaat Ken De Dycker rijdt de Monster Energy Masters Motorcross van Lacapelle-Marival in Frankrijk.
Credit foto’s: CDS, Plan B
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…