In Valence was een grote Belgische delegatie aanwezig waaronder Marvin Van Daele (V-Mac Kawasaki). Ook voor Marvin werd de Franse opener zijn eerste race van het seizoen. Na zijn uiterst succesvolle 2011 wil de ‘Vliegende facteur’ weer een sterk seizoen draaien!
Hoe verliep jouw eerste wedstrijd op de Kawa?
Marvin Van Daele: “Ik ben zeker tevreden. Het was een goed trainingsweekend; ik heb twee goede races gereden en niet te zot gedaan! Gelukkig heelhuids naar huis ook, want er zijn er veel gevallen ginder. Voor mij was het ook belangrijk om te wennen aan de motor op het harde want ik had altijd in het zand gereden tot hier toe. Allez ook wel eens als het had gevroren hoor! Maar in Valence heb je dan nog duizenden steentjes die het nog veel moeilijker maken. Hier valt altijd wel het verschil op tussen rijders die zo’n harde omloop gewoon zijn en de rest.”
De starts waren nog niet optimaal?
Van Daele: “Dat klopt, maar in de eerste reeks viel mijn starthek niet. In de tweede manche was ik het vertrouwen in mijn ‘bar’ wat verloren. Toen mijn buur er dan in reed, viel die van mij ook opnieuw niet! Ik moest twee keer terugkomen wat niet mee viel. Dit weekend sta ik ook in Marival aan de start trouwens.”
Waarom koos je voor Valence en niet voor Mantova?
Van Daele: “Simpel: omdat ik hier startgeld kreeg! Als je ziet wie er in Valence allemaal aan de start stond, mag je toch zeggen dat de club een heel grote inspanning had geleverd. Chapeau daarvoor!”
Sinds wanneer zit je op de Kawasaki?
Van Daele: “Ik ben de tweede week van januari begonnen en voor ik naar Valence trok had ik negen uur op de teller. Bitter weinig natuurlijk, zeker als je weet dat sommige piloten al 30, 40 uur hebben gereden. Ik had nog wel wat over, al had ik voor de Superfinale (waar de eerste 15 zich voor kwalificeerden; red) toch wel gepast. Opgepompte armen had ik gelukkig niet echt. Normaal is dat de eerste keer wel anders. Misschien hielp het dat ik mijn wedstrijden goed had opgebouwd…”
Hiervoor reed je heel lang op de Honda en even op Suzuki, hoe verloopt de aanpassing aan de KX450F?
Van Daele: “Goed, voor mij is het verschil niet zo groot. Ook mensen die me wekelijks zien rijden, zeiden dat ze geen verschil merkten. Als ik mijn niveau van vorig jaar kan halen, zal ik heel, heel tevreden zijn. Dat moet wel lukken.”
Ik zag dat er öhlins veringen onder je motor hangen, ga je verder nog iets veranderen?
Van Daele: “Nee eigenlijk niet, die öhlins vering is de belangrijkste verandering op de uitlaat na. Het blok is gewoon standaard, ook met de Honda heb ik vier jaar standaard gereden. Qua power heb ik echt niets te klagen met de Kawasaki, ik denk zelfs dat hij nog beter loopt! Spijtig dat ik door dat starthek dat niet kviel niet heb kunnen meten in de start, dat geeft toch altijd een indicatie. Maar er komen nog crossen genoeg. Na Marival staan de ONK’s op het programma.”
Credit foto’s: CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…