Een nieuwe maand en een nieuwe column. In MX Belgium bekijken we wekelijks de actualiteit in het Belgisch motorcrosswereldje.
Afgelopen weekend is het Belgische motorcrossseizoen dan eindelijk op gang getrokken met de openingswedstrijden van MCLB en VLM. Voor VLM verliep de seizoensstart voor gepland want de opener stond immers voor zondag 26 februari ingepland. Bij MCLB werd de wedstrijd in Stekene door twee afgelastingen voorafgegaan. En ook de eerste Internationale motorcross van dit seizoen, de BMB-opener in Lommel viel ten prooi aan de grillen van de weergoden.
Willen de federaties te vroeg beginnen zoals velen suggereren? Misschien wel, maar het was ooit nog anders. Eind jaren ’90 begon voor VLM het seizoen zelfs steevast tijdens het laatste weekend van januari. Iets wat ook bij de BMB van toepassing was in de jaren ’80. Daar werd soms zelfs nog een weekje vroeger begonnen.De eerste weken van zo’n BMB-seizoen werd er dan wel uitsluitend op zandcircuits in voornamelijk de Limburgse Kempen gereden. Zware kost en dus ideaal om conditie op te doen daar in Hechtel, Koersel, Lummen en Lommel. Door hun, zeg maar ‘zwaar zanderig’ karakter, waren deze omlopen nagenoeg ‘weatherproof’. Tenminste zolang het alleen maar regende. Want wie in de regio woont weet dat het er bij vriesweer net een tikje kouder is dan in de rest van Vlaanderen. En als de vorst behoorlijk in de grond zat, veranderde zelfs de zwaarste zandomloop in een betonbaan die je eerder in Italië dan Limburg zou verwachten.
Wie zich de koude januari en februari maanden van 1985, 1986 en 1987 herinnert weet allicht over wat soort weer we het dan hebben. Maar toch ging het seizoen gewoon van start. Waren de mensen en dan hebben we het vooral over de rijders zo’n dikke kwarteeuw geleden gewoon harder? Of waren er toen gewoon meer broodrijders die deze wedstrijden hard nodig hadden om de rest van hun campagne af te werken? De waarheid zal, zoals vaak, wellicht weer ergens in het midden liggen.
Feit is dat er aan motorcross op diepgevroren circuits bitter weinig te zien is. Wie bij de BMB-openingswedstrijd van 2010 was kan daar wellicht over meespreken. Het is voor de rijders gewoon te gevaarlijk om voluit te gaan. Al lieten sommigen zich daar toen in Lommel niet aan kennen. De grens die ieder voor zich trekt inzake het nemen van risico’s varieert van rijder tot rijder. Maar een gemeenschappelijke factor als een spiegelglad circuit moet organisatoren en federaties er toe aanzetten beslissingen te nemen die het algemeen nut dienen. Dat is de afgelopen weken gebeurd en op dat vlak moeten we de betrokken clubs en federaties zeker een pluim geven. Het is niet altijd makkelijk om zo’n knoop door te hakken want een annulering gaat bijna altijd gepaard met financieel verlies. Maar de rijders hebben nu eenmaal nog meer te verliezen in dergelijke ‘ijscrossen’. Denk maar aan Dylan Verleysen, die zich tijdens die bewuste openingscross in Lommel als kersvers Nationaal MX2 behoorlijk blesseerde. Dag seizoen….
Maar goed, de spits is eraf en hopelijk wordt dit voor alle betrokkenen een geweldig seizoen met als absoluut hoogtepunt natuurlijk de Monster Energy Motocross of Nations op 29 en 30 september in Lommel.
Tot volgende week,
BJ
Foto: CDS Images
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…