Met de opening van het BMB-seizoen in zicht hadden we een gesprek met de 19-jarige Gunther Ghysels. De West-Vlaming begint aan zijn tweede seizoen bij de inters open en combineert zijn hogere studies aan de Hantal-hogeschool van Kortrijk met zijn motorcrossloopbaan.
Hoe ziet de week van een student en een motorcrosser er in feite uit ?
Gunther Ghysels: “Op maandag heb ik een volledige dag les en daarna wordt er nog wat losgefietst. Op Dinsdag heb ik zelfs les tot 17 uur en daarna ga ik zwemmen en vanaf 19 uur trek ik dan naar Kuurne om met mijn fysiek trainer Bertje Vercoutere te trainen. Daags nadien heb ik slechts een halve dag les en ’s namiddags volgt dan normaal motortraining. Op donderdag volgt een volledige namiddag een doorgedreven fietstraining en op vrijdag heb ik les tot 17.30 uur waarna er rust wordt ingebouwd.
Normaal heb ik veel minder tijd in mijn lessenrooster maar ik heb een topsportstatuut gekregen waardoor ik mijn studies in vier jaar kan doen in plaats van de normale drie jaar. Dat de aanvraag via Topsport Vlaanderen werd verstuurd, liet blijkbaar indruk want ik kreeg meteen positief antwoord. Er zijn ook weinig wedstrijden in juni en dat valt dus reuze mee voor mijn examens.”
Dit jaar verlaat je Topsport Vlaanderen, maar is het contact nu helemaal verbroken ?
Ghysels: “Zeker niet want vorig jaar combineerde ik Topsport Vlaanderen met MC Mikkola en dit jaar dien ik door mijn leeftijd Topsport te verlaten maar er is nog steeds contact met Joël Smets die me met raad en daad bijstaat.En dat weet ik zeker te waarderen.”
Ghysels: “Tot voor kort liep alles perfect. Ik had er een pak motortraining opzitten en ook de nieuwe Yamaha stond bijna op punt tot ik vorig week een harde klap maakte in Axel. Ik kwam hard op mijn pols neer en daar zouden nu enkele pezen in geraakt zijn. Maar ik probeer mijn voorbereiding gewoon verder te zetten en trek nu naar Frankrijk om enkele races te rijden in het Picardie-kampioenschap.”
Hoe ziet jouw volledige programma eruit dit seizoen?
Ghysels: “Het hoofddoel van het team ligt vooral in alle BMB-wedstrijden daar de sponsors allemaal Belgisch en Nederlands zijn. Daar kan ik het BK combineren met de lucratieve Challenger Cup en het Vlaamse Kampioenschap waar toch wat centjes te verdienen zijn. Daarnaast krijg ik de vrijheid van het team om enkele WK Mx3-proeven te rijden en het Picardie-kampioenschap. Mocht er toch nog een GP van Belgie komen in Wallonië dan sta ik daar zeker aan de start. Bij de Challengers hoop ik in de top drie te kunnen raken en in het BK wordt het afwachten wie er steeds aan de start staat. De namen die nu reeds bekend zijn, laten vermoeden dat het opnieuw een hoogstaand BK gaat worden.”
“GG 46” dankt de volgende personen voor hun ondersteuning : Mc.Mikkola-racingteam, CKP, Lazer helmets, EKS-brillen, MX477, Decubber-containers, Barta-racing, TS-cabling, BVE-training, Donny Bisschop-vrijetijdskledij en Leon Sagaert.
Tekst en foto’s: Gino Maes
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…