Nu bekend is dat Bastenaken (al vind ik persoonlijk ‘Bastogne’ beter klinken) de plaats wordt waar de GP van België de komende jaren zal plaats gaan vinden, lijkt het alsof motorcross meer mogelijkheden heeft in Wallonië. Maar niet alles is wat het lijkt…
Toen ik in 1996 voor het eerst naar een BK-wedstrijd ging kijken in Bergen (Mons dus…) vond ik het meteen straf dat de organisatoren een hoofdweg konden afsluiten om als paddock te dienen. Vijftien jaar later – vorig jaar dus – vond ik dat nog steeds straf. De organiserende club RMAMC (Royal Mons Auto Moto Club) vond het blijkbaar een verworven recht dat zoiets kon en dat gold voor wel meer mensen in het motorcrossmilieu.
Maar niets blijf echter eeuwig duren. Dit jaar kreeg de RMAMC geen toestemming van de MET (Ministère des Equipements et transports) om de N552 of Route de Wallonie af te sluiten. Een nieuwe ingenieur bij de MET weigerde deze gewoonte verder te zetten. Dat liet de club weinig manouvreerr uimte. In het verleden kon de RMAMC met zo’n problemen altijd aankloppen bij de Bergense burgemeester Elio Di Rupo. Maar zoals iedereen wel weet, nu is Di Rupo de Belgische premier en heeft hij wel meer zorgen aan z’n hoofd dan een motorcrosswedstrijd. Een bepaalde bron meldde ons ook dat het aan de kant schuiven van Jean-Claude Busine binnen de RMAMC, de zaak allicht geen goed heeft gedaan. Maar goed, feit blijft: zonder het afsluiten van de N552 heeft de RMAMC niet de beschikking over voldoende parkeerruimte om de wagens van genodigden en toeschouwers te plaatsen. Laat staan dat er ruimte zou zijn voor een paddock. Van een luxe-situatie die jarenlang kon duren belandde deze club opeens in een situatie waarbij organiseren helemaal niet meer mogelijk is. Die ene, dwarsliggende leidinggevende ingenieur zullen we dan maar als bureaucraat omschrijven.
Maar er is nog een Waalse wedstrijd die er niet al te best voor staat. Ondanks het feit dat de Motocross Club des Hauts Pays zich nu bij ‘la coupole’ heeft geschaard is de club nog steeds hard op zoek naar een circuit om de ‘Coupe de l’Avenir’ te laten plaats vinden. Want de huidige locatie van deze prestigieuze landenwedstrijd voor jongeren – la Ferme du Seigneur – kan niet meer gebruikt worden om een motorcrosswedstrijd te organiseren. De reden daarvoor is dat het gebied nu ingekleurd is als Natura 2000-zone. De eigenaar van la Ferme du Seigneur heeft subsidies gekregen om bomen te planten, maar als consequentie daarvan mag er geen motorcross meer plaats vinden. Als de MX Club des Hauts Pays tegen eind april geen gepaste locatie voor een circuit heeft gevonden komt er wel een heel zwaar vraagteken boven het voortbestaan van de Coupe de L’Avenir te hangen.
Tot slot: Ook de komst van een permanent circuit in de zandgroeve van Mont-Saint-Guibert – sinds 2008 jaarlijks het decor voor de finale van het BK Motorcross – hangt aan een zijden draadje. Zo zouden sommige gedeeltes van deze enorme zandgroeve ook weleens tot Natura 2000-zone verklaard kunnen worden wat de komst van een permanente trainingsomloop heel onzeker maakt.
Staat men er dan in Wallonië werkelijk zoveel beter voor dan in Vlaanderen? Ik vrees alvast van niet.
BJ
Foto’s: MXMag.be archief/CDS Images
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…