Het BK Motorcross ging vorig jaar nog als Lotto Trophy door het leven, maar interne beslissingen van de Nationale Loterij maakten dat deze sponsor afhaakte. Radiatorenfabrikant Radson sprong echter op de kar en is voortaan hoofdsponsor.
De organisatoren van het Belgische kampioenschap motorcross hebben het de afgelopen maanden niet onder de markt gehad. AMC Dworp kreeg in december te horen dat Natuurpunt de Kesterheide – waar de omloop ligt – had gekocht en dat als gevolg daarvan een uitdoofscenario in voege zou treden. Ook MC Scheldeland had terreinproblemen. De Oost-Vlaamse club moest na vier jaar in Beervelde georganiseerd te hebben opnieuw op zoek naar een nieuwe stek. Die werd gevonden in Wichelen, waar het in 2001 allemaal begon voor MC Scheldeland. Ook de RMAMC Mons, wiens wedstrijd op 1 april de opener van de Radson Trophy had moeten worden kreeg slecht nieuws. De MET (Ministère de l’équipement et transport) gaf geen toestemming om de Route de Wallonie, die naast het circuit in Ghlin loopt, af te sluiten.
Gelukkig bleven sponsors Radson en Monster Energy het Belgisch kampioenschap trouw. Meer zelfs, beide sponsoren deden een extra financiële inspanning. Zodoende wordt Radson nu de titelsponsor van de Inters MX1-klasse. Monster Energy wordt de naamgever van het BK MX2.
De Vlaamse tak van de Nationale Loterij bleef ook op post en zal de twee koninginneproeven – op 24 juni in Kester en 15 augustus op de Keiheuvel – ondersteunen.
Dat alles maakte dat de organisatoren van de Radson Trophy eens te meer een sterk deelnemersveld kunnen presenteren. Van Belgische zijde vielen Steve Ramon en Clément Desalle weliswaar weg. De eerste vanwege z’n blessures die hij tijdens de kwalificatie voor de GP van Limburg van vorig jaar opliep en een voortijdige einde van z’n carrière betekenden. Desalle gaf er na twee zware crashes in de BK-campagne van vorig jaar de voorkeur aan om zich in 2012 volledig op het WK MX1 te focussen.
Ken De Dycker (LS Honda Racing) en ‘Jerre’ Van Horebeek (Red Bull KTM) rijden wel het hele kampioenschap. Voor De Dycker is de doelstelling zonneklaar: z’n eerste Belgische titel binnen halen. De Dycker werd eerder al Duits en Brits kampioen, maar kon in eigen land nog nooit het kampioenschap pakken. Voor Jeremy Van Horebeek wordt het BK alvast een ‘stage’ met het oog op 2013, het jaar waarin hij definitief de overstap zal maken naar de zwaardere MX1-klasse. Van Horebeek zal in het BK dan ook op een SX-F 350 motor van teamgenoot Antonio Cairoli kunnen beschikken.
De Belgische toppers krijgen er met Jeffrey Herlings een stevige concurrent voor de titel bij. Vorig jaar kwam de toen 16-jarige Nederlander voor het eerst in actie in een BK-wedstrijd. In het mulle zand van de Keiheuvel verpletterde de Red Bull KTM-rijder simpelweg de tegenstand door de drie reekszeges te pakken. Ook België’s sterkste team, het Rockstar Suzuki-team van Sylvain Geboers, is er dit jaar weer bij met Est Tanel Leok. Verder zullen ook Nick Triest (Ricci Racing Husqvarna), Davide Guarneri (Silveraction KTM), Marvin Van Daele (V-mac Kawasaki), Manuel Priem (Leon Sagaert Yamaha), Yerki Janvier (SDS Racing Yamaha), Steven Engelen (Reytec Yamaha) en Jurgen Van Nooten (JH MX Service KTM) in alle Radson Trophy-wedstrijden aan de start staan.
Kalender Radson Trophy 2012
1 mei Wichelen
24 juni Kester
27 mei Mons (onder voorbehoud)
15 augustus Keiheuvel
25 augustus Orp-le-Grand
15 september Mont-Saint-Guibert
Foto: CDS Images
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…
Na slechts een seizoen komt er al een breuk tussen Kevin Brumann en SixtySeven Racing…