Ken De Dycker’s eerste GP voor het Red Bull-KTM team werd, alleszins gezien de omstandigheden, een succes. In het Nederlandse Valkenswaard liet Keeno een 5de en 6de plaats optekenen, goed voor een gedeelde 5de plaats in de eindstand. Teamgenoot Antonio Cairoli werd eindwinnaar.
Ken draaide op zondagvoormiddag al meteen bemoedigende rondetijden en trok die lijn ook door tijdens de kwalificatierace. Vanop de 12de plaats in de eerste ronde knokte Keeno zich naar de 6de plaats. Op paasmandag kregen we opnieuw een gedreven De Dycker te zien. Tijdens de openingsrace stuurde de beer uit Lubbeek zijn KTM 450 SX-F ei zo na naar de kopstart! In de tweede bocht moest Ken tijdens het traditionele gedrum enkele plaatsjes prijs geven. In het zog van David Philippaerts voerde De Dycker het tempo op en wist zo van de 9de plaats door te stoten naar de top vijf. Ondanks een mindere start bevond de voormalige Duitse en Britse MX1 kampioen zich in de openingsronde van de tweede manche opnieuw in 9de stelling. De bijkomende rijtijd en verbeterde afstellingen vertaalde zich in een prima reeks. Keeno kon onweerstaanbaar oprukken -wat prachtige beelden met de helmcamera opleverde- en nam zo na zes ronden de 4de positie in. Een val en een probleempje met een aangedampte bril gooiden roet in het eten maar met een zesde plaats sloot hij het Nederlandse GP weekend positief af.
Ken De Dycker: “Op zich was ik tevreden over mijn prestaties in Valkenswaard. Vooraf had ik amper twee keer kunnen rijden en één keer met de vering kunnen testen met de KTM. Je mag dus zeker stellen dat ik snel mijn draai heb gevonden! In de eerste manche had ik een heel goede start en het rijden ging ook vrij goed. Achteraan voelde de motor wel nog wat nerveus aan. Daarom hebben we tussendoor de vering aangepast. Tijdens de tweede reeks had ik veruit het beste gevoel van het hele weekend. Spijtig van die val anders had er wat meer ingezeten dan de zesde plaats. Mijn vuurdoop voor Red Bull-KTM is meegevallen en ondanks de heisa vooraf heb ik toch goed naar Valkenswaard kunnen toeleven. Ik voelde me ook niet extra zenuwachtig of zo. Integendeel, ik had er veel vertrouwen in. Dat vertrouwen is nu alleen nog maar gegroeid door dit resultaat en het gevoel op de motor. Deze week ga ik verder met trainen en testen op de SX-F 450 in België. Om me zo goed mogelijk voor bereiden op de harde banen die er nu aankomen vlieg ik daarna tegen het weekend naar Italië waar ik samen met het Red Bull-KTM De Carli Team de motor verder naar mijn hand zal zetten. Vanuit Italië ga ik dan rechtstreeks door naar de volgende GP in Bulgarije. Dit betekent ook dat ik de ONK race in Emmen zal moeten missen. Jammer voor mijn Nederlandse fans en hierdoor zijn ook mijn kansen op de Nederlandse titel zo goed als verkeken. Aan de andere kant moeten we nu zoveel mogelijk gericht trainen en testen met de KTM, daar is Rome ideaal voor.“
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…