Categories: Slideshow

Column: Steven Frossard

“Ik sta op het punt om naar Mexico te vertrekken en ik voel me al een stuk beter met mijn knie!  Ik heb meer beweging en meer kracht in de knie en ik denk dat ik wel zal kunnen rijden als we in Guadalajara aankomen. Het is verbazingwekkend wat een paar dagen extra rust kan doen. Nu is het ook duidelijk dat Fermo en de Grand Prix van Italië te snel na de operatie kwam.

Het is een vreemde start van het seizoen geweest. Ik was erg blij om op het podium te staan in Valkenswaard tijdens de eerste GP ook al had mijn gevoel in de manches beter gekund. Daarom was het wel ccol om ondanks de stress van die race en niet zo goed te rijden toch nog het podium te halen. Ik wilde niet te veel pushen en de derde plaats was wel ok.

Direct na de race ging ik naar huis naar Lyon waar ik een baan in de buurt van bij mij thuis heb die een beetje lijkt op Sevlievo. Terug gaan naar harde banen kostte me een dag of twee qua aanpassing. Ik was ervan overtuigd dat ik er in Bulgarije zou staan maar tegelijk voelde ik ook een beetje druk, want ik wilde dezelfde prestaties herhalen van vorig jaar tijdens mijn Yamaha debuut. Zodra de training begon, kwam de snelheid ook terug. In de eerste bocht van de kwalificatierace maakte ik een grote fout waardoor ik terugviel naar de tiende plek of zo. Dan heb ik heel hard gepusht om nog terug te keren. Desalle duwde me van de baan van boven op de heuvel, daarna was ik een beetje boos! Voor ongeveer drie ronden was ik mezelf niet meer. Ik was niet vloeiend meer aan het rijen en ik moest mezelf inprenten om te ontspannen. Eerlijk gezegd was ik vreselijk aan het rijden, maar ik begon weer goed te ademen en tegen de tijd dat ik Bobryshev wilde passeren, was alles weer ok”. Dat is wanneer mijn crash gebeurde.

Sommige mensen vertelde me dat ik had moeten wachten, maar ik zag mijn kans en ging ervoor. We raakten elkaar in de wavesectie en ik moest mijn voet neer te zetten. Als wat op een vlak stuk van de baan was gebeurd dan denk ik niet dat er een probleem zou zijn geweest. Zodra ik de voet neerging, hoorde ik een ‘krak’. Ik had geen pijn, maar ik had ook geen gevoel meer in mijn knie. De rest van de ronde  reed ik zomaar rond en ik dacht ‘het seizoen over’. Ik kwam in de pits en zei tegen Fred, mijn monteur, “het is gedaan”. Ik was echt enorm down. Vorig seizoen werd ik vicewereldkampioen en ik had heel hard gewerkt in de winter om het in 2012 beter te doen. En ik was er klaar voor.

We begonnen direct met een plan te maken. In eerste instantie dachten we dat het  om de meniscus. De eerste scans brachten gelukkig goed nieuws. Toen ik ging voor de operatie naar België ging, bleek dat het eigenlijk dat de voorste kruisband beschadigd. Die hebben we dus verwijderd met een kijkoperatie. Het hele proces was eigenlijk heel verbazingwekkend! De dokter zei dat ik nog kon racen met de knie en ik vertrouw hem. Ik denk dat er ook andere rijders voor mij zijn geweest in dezelfde positie. Zij zijn er ook in geslaagd om het seizoen uit te doen. Vanaf nu bekijk het  race per race. Als het seizoen voorbij is dan is het plan is om de operatie te doen waarbij de knie volledig gecorrigeerd wordt. Ik hoop dat die kwetsuur mijn schema niet  te veel veranderd. Het hangt  er van hoe mijn been aanvoelt, maar ik hoop dat ik deze zomer nog kan rijden en trainen zoals ik wil.

Ik wilde heel graag proberen om in Fermo nog de top tien te halen of minstens een aantal punten te scoren. Maar het was heel moeilijk. Ik wist bovendien dat Fermo zwaar zijn door de vele sprongen. Ook al was het slechts vijf dagen na de operatie ik had genoeg vertrouwen in mijn knie om het toch te willen proberen. Om mijn knie te ontzien had ik mijn kniebrace speciaal aangepast. Toen die op zondagochtend werd gestolen kon ik het zelf niet geloven! Dat betekende dat ik geen extra steun voor mijn knie had en het was simpelweg té riskant. Het WK MX1 verliep vreemd vorig jaar omdat veel rijders geblesseerd raakten of ze crashte. Ik heb nu zelf veel punten verloren  op één weekend en dan heb ik nog het onmogelijke geprobeerd in Italië. Toch reken ik er stilletjes op dat ik nog vooruitgang kan boeken in het kampioenschap. Ik houd jullie op de hoogte!”

Steven ‘de Fros’ Frossard
Foto’s: Yamaha/Bavo

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

1 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

9 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

10 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

21 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago