Retro is een modewoord van de afgelopen jaren in de motorindustrie. Retro mag dan wel niche zijn, maar het is ook – en misschien vooral – “in”. Een niche binnen een niche vormen de retro scramblers zoals we ze al zagen bij oa Moto Guzzi, Metisse en Triumph. En nu is er een nieuwe speler: ZP Moto.
Net als het bekendere MZ is ZP in de buurt van de Oost-Duitse stad Zschopau gevestigd. Zschopau is naast de thuishaven van MZ ook het mekka van de enduro in Duitsland. De ‘Rund um Zschopau’-enduro sluit ieder jaar het Duits kampioenschap af. Bovendien heeft de streek rond Zschopau een roemruchte geschiedenis als het op Enduro aankomt. Niet voor niets is de Sachsenring, die net als Zschopau in de deelstaat Sachsen ligt, dit jaar de uitvalbasis voor de International Six Days Enduro. ZP Moto richt zich dan ook op de bouw van enduromachines of moeten we zeggen “retro enduro’s”?
Met de ZP Sport 449 heeft de jonge constructeur een eerste model ontwikkeld. Het uiterlijk mag dan wel retro aandoen, de mechaniek is toch modern. De ZP bestaat uit een stalen buizen frame dat erg doet denken aan de MZ en Simson enduromachines van die tijd. De krachtbron is echter een moderne viertakt met elektronische injectie van 449cc die betrokken wordt bij Gas Gas. De motor heeft een zesbak en voldoet aan de Euro III-normen inzake emissies. Het Catalaanse blok produceert 45 pk aan 6.200 opm en heeft een koppel van 52 Nm.
Op de rechterflank van de Sport 449 valt de lange, ouderwetse uitlaatlijn op. Ook de achterbrug is volledig retro zij het dat deze wel afgeveerd wordt door een instelbare Öhlins schokbreker. Vooraan koos ZP Moto voor een vork van de Italiaanse race-specialist Mupo. Deze conventionele voorvork is ook instelbaar. Cross- en enduro-specialist Excel levert de zwarte spaakwielen. Die spaakwielen worden uitgerust met endurobanden van Metzeler. De motorfiets stopt met 260 mm remschijven en tweezuigerremklauwen van Brembo.
ZP Moto claimt dat de ZPSport 449 een drooggewicht heeft van 118 kg, rijklaar wordt dat dan 130 kg.
De ZPSport gaat vanaf oktober in productie. Voor 2013 mikt men op een productie van 50 exemplaren. Niet al te veel dus, maar gezien de nettoprijs van € 18.850 is dat ook niet verwonderlijk.
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…