De manier waarop Damon Graulus (17) naar zijn eerste reeksoverwinning in het BK MX2 reed, sprak boekdelen. Want Graulus reed van start tot finish aan de leiding! De Standing Construct-Suzuki rijder is -zoals dat heet- goed bezig. Met de eerste ronde van het EK MX2, in het vooruitzicht dit weekend in Saint-Jean d’Angely werd het dus hoog tijd om eens bij te praten met de vriendelijke Vossemnaar.
Damon Graulus: “Tja, op zaterdagmiddag begon ik koorts ontwikkelen en ’s nachts had ik bijna niet geslapen. Ik had Dafalgan genomen maar dat hielp niet. Op zondagmorgen stond ik op het punt om terug naar huis te keren, toch hebben we uiteindelijk besloten om te proberen. Tijdens de training ging het nog redelijk, al zat ik al na twee ronden kapot! Daarna heb ik weer wat Dafalgan genomen en stilaan ging het beter. In de eerste reeks was ik redelijk weg. Toen ik 5de lag kwam ik ten val op het moment dat ik iemand wilde passeren. Dan ben ik nog eens gevallen en heb ik op mijn gemak de wedstrijd uitgereden. Tussen de manches heb ik goed gerust, weer wat tegen de koorts genomen. Ik had toen wel het gevoel dat het ergste achter de rug was want het ging weer iets beter. In de tweede race pakte ik kopstart, ik heb alles gegeven in de eerste vier ronden. Maar dan zat ik er serieus door! Op twee toeren had ik al een tiental seconden, dus dat was goed. Om Nikolaj (Larsen) achter me te houden, heb ik dan nog alles gegeven en dat is ook gelukt.”
Was het een extra motivatie om Larsen, een teammaat, achter je te houden?
Graulus: “Aan de ene kant wel omdat we vaak samen trainen. Qua snelheid zijn we elkaar waard. Behalve een teammaat is Larsen ook een vriend, dan wil je niet onder doen!”
Dit is zeker een opsteker voor Frankrijk?
Graulus: “Ja, ja zeker. Deze week stond in het teken van rust, maar normaal gesproken sta ik er goed voor. Ik heb ook al in Frankrijk gereden dit seizoen waar ik mijn Franse tegenstrevers kon peilen. Met een goede start en wat meeval kan ik daar zeker iets presteren.”
Wat is je einddoel in het EK, een top-5 of meer?
Graulus: “De eerste wedstrijd zal veel zeggen over de waarde-verhoudingen. Dus daarover zullen we meer weten na Saint-Jean. Als ik kan rijden zoals ik nu bezig ben op training dan moet een top vijf er wel in zitten.”
Hoe belangrijk is het om Joël Smets er nog bij te hebben op het EK als coach?
Graulus: “Heel belangrijk, Joël is vijf keer wereldkampioen. Hij kent veel van motorcross en er is altijd wel iets –al is het dan maar een detail hier of daar- waarop hij wijst om nog beter te rijden. Ook mentaal is zijn steun enorm meegenomen, als ik bijvoorbeeld stress heb kan hij me tot rust brengen. Als je zo iemand aan je zijde kan hebben, zeg je geen nee!”
Tijdens internationale wedstrijden daai je mooi mee tussen de MX2 GP rijders. Geen spijt van die tussenstap via het EK?
Graulus: “Eerst was dat de bedoeling, achteraf zijn we daarop teruggekomen. Dat vind ik wel een goede keuze. Het is beter om eerst te wennen aan de 250 viertakt in grotere wedstrijden om dan in 2013 over te stappen naar het WK MX2. Een ander aspect dat ik ook nog steeds school loop, vijf dagen op zeven! Ik zou toch eerst mijn diploma handel-technische behalen dat is toch beter om iets achter de hand te hebben. Qua faciliteiten wordt de school goed op de hoogte gehouden van mijn sportieve activiteiten doordat Topsport Vlaanderen telkens een attest uit als ik voor de motorcross naar het buitenland moet.”
Is de overstap van 125cc tweetakt naar 250 viertakt al verteerd of zit je toch nog in een leerfase?
Graulus: “Ik moet zeggen dat die overstap zeer goed is verlopen. Qua motorkarakter ligt me dat veel meer dan op een 125cc, het past gewoon beter bij mijn rijstijl. Wij zijn ook begonnen met een origineel blok, om daarna stap voor stap de motor mee te laten evolueren. Dat gaat nu ook heel goed. Een resultaat zoals tijdens de Monster Energy Trophy is ook cool om iedereen te bedanken. Met Standing Construct hebben we sedert de winter goed en hard gewerkt, maar ik wil ook Suzuki, Smith, Acerbis, Topsport Vlaanderen, Volleberg Motorsport, mijn familie en vrienden bedanken.”
Bedankt voor het gesprek, geef er een lap op in Frankrijk!
Graulus: “Het zal niet mankeren!”
Foto’s: CDS
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…