Naast Herlings, De Dycker, Van Horebeek, Leok, Guarneri, Brakke en Martens pakt Kester dit weekend ook uit met een grote verrassing: Josh Coppins. Dé Jos voor zijn Vlaamse fans dus! Omdat Coppins van de pauze in het Australisch kampioenschap gebruik maakt om met het hele gezin om bezoek te gaan bij zijn schoonfamilie in Engeland pikt hij ook enkele Europese wedstrijden mee. Gelukkig voor ons hoort de Radson Trophy in Kester daar bij. De elfvoudige GP-winnaar heeft goede herinneringen aan België én hij is ook een grote fan van de natuurlijke, glooiende Kesterheide. The Lizzard is bovendien een oud-winnaar van Vlaanderens mooiste! Mxmag haalde de sympathieke Kiwi voor de micro.
Na de vijfde ronde van het Australisch Kampioenschap ben je naar Europa gekomen. Je staat op kop ginder, da’s niet slecht voor iemand van +35?!
Josh Coppins: “Hahaha da’s vriendelijk, bedankt! Ik heb nu 21 punten voorsprong en we hebben nog 5 ronden te gaan. Tot het einde van het seizoen moet ik zo goed mogelijk volhouden. Maar eerlijk gezegd is het best moeilijk omdat ik na de MX of Nations in Lommel stop! Daarom begin ook al te denken aan allerlei dingen om te doen na mijn sportcarrière. Het einde is nu heel nabij en dat maakt het moeilijker. Als ik op de motor zit ben ik nog altijd heel geconcentreerd. Tijdens trainingen is het wat anders. Ik weet dat het moeilijk wordt om kampioen te worden, maar ik ga zeker mijn best doen.”
Train je nog op dezelfde manier als tijdens je GP-periode?
Coppins: “Nee, ik doe het veel rustiger aan. Waarschijnlijk rijd ik wel iets meer. Daar heeft de vermoeidheid van een GP-weekend veel mee te maken, als je alle sessies rijdt dan zit je drie uur op de motor. Na zo’n weekend ben je echt kapot. Nu doe ik een wedstrijd van één dag daarna ben je sneller hersteld. Tegenwoordig is motorcross sowieso meer geëvolueerd naar meer trainen met de motor, en het verfijnen van je techniek. Qua fysiek doe ik veel minder. De voorbije twee jaar heb ik op training geen enkele keer langer dan 20 minuten gereden. Alles is meer laidback, ik werk zonder schema en zonder trainer. Naargelang mijn goesting beslis ik ’s morgens wat ik ga doen: me amuseren met de kinderen, surfen, fietsen met de wegfiets, mountainbike of trainen met de motor. Dat het weer wat meer voorspelbaar is in Nieuw-Zeeland komt me heel goed uit. In België is het soms moeilijk om een strakke planning te maken.”
Je hebt hiervoor ook twee races in Groot-Brittannië gereden. Hoe verliepen die?
Coppins: “In het Brits Kampioenschap (Milton Malsor; red) werd ik derde na Matiss Karro en Shaun Simpson. Ik heb ook een Red Bull Pro National gereden maar de motor ging stuk in de eerste manche. Omdat ik daar als een soort privateer reed, had ik geen reserve-onderdelen bij. Voor de rest heb ik van mijn vakantie genoten. Ik ben ook terug wat intensiever beginnen trainen. Deze winter had ik een vrij groot schouderblessure, op 15 december ben ik terug beginnen trainen. Daardoor moest ik even een pauze inlassen. Nu heb ik me gericht op de tweede helft van de Australian Nationals die beginnen de week na Kester. Lisa en de kinderen blijven de komende twee maanden hier. Als de Nationals gedaan zijn, keer ik terug naar Europa voor de MXoN.”
Hoe zit het met de MX of Nations in Lommel straks?
Coppins: “De federatie wil dat ik gaat. In de eerste plaats om te rijden, maar als ik daar geen zin in heb dan willen ze me er bij als teammanager. Voor mij is het niet echt een punt want ik wil graag rijden. Als het een ander circuit was dan zouden we net zo goed jongere rijders kunnen inzetten, maar voor Lommel is dat bijna onmogelijk. Want zo’n zandcircuits hebben we niet in Nieuw-Zeeland. En veel sterke jonge rijders hebben we niet op dit moment. Bovendien is Ben (Townley) geblesseerd. Wie de andere twee piloten worden, weten we nog niet.”
Met welke motor ga je rijden in Kester?
Coppins: “De basis is een standaardmotor, alle speciale onderdelen die er in Australië opzitten heb ik meegebracht naar Europa. Eigenlijk rijd ik hier dus op dezelfde motor als ik daar gewoon ben. De Craig Dack Yamaha is goed, wat betreft heb ik niets te klagen.”
Je hebt veel ervaring met de Yamaha YZ450F. Het revolutionaire 2010 model en zijn opvolgers kregen veel kritiek.
Coppins: “Dat klopt. Ook de problemen die James Stewart had, hielpen niet echt. Toen hij pas op Suzuki zat en direct won, gingen er stemmen op die daarin een bevestiging zagen van een mindere motor. Maar James crasht ook op een Soes! In het begin had ik ook wat aanpassingsproblemen. Niet met de motor zelf, maar gewoon omdat hij helemaal nieuw was. Een motor die al langer meegaat is makkelijker om te ontwikkelen. Zelf ben ik best tevreden met de Yamaha. Natuurlijk zijn er nog dingen voor verbeteringen vatbaar, maar dat geldt voor elke fabrikant.”
Hoe kunnen de mensen jou herkennen komende zondag?
Coppins: “Ik zal dezelfde kleuren dragen als in Australië. De motor zal er blauw/wit uitzien zoals de Craig Dack Yamaha waar ik normaal mee rijd. Mijn kledij is wel iets anders. Nu rijd ik met Fox, een sponsor van het team maar de voorbije 5 jaar reed ik in Europa natuurlijk met Thor. Verder zullen ze me wel herkennen zeker? Mijn stijl is nog dezelfde, ik ben wat ouder geworden en iets minder snel.”
Waar verwacht je dat je zal staan tussen al het GP geweld. De kortere reeksen spelen in jouw voordeel.
Coppins: “Moeilijk te zeggen, ik heb er geen idee van! Hopelijk komt het wel in orde hé. Deze week heb ik geprobeerd om zeker wat te rijden. Zoals je weet rijd ik heel graag in Kester, de motor loopt lekker… da’s allemaal positief dus. Maar ik maak me geen illusie de top 10 in het WK MX1 gaat héél hard. En daar heb je al een aantal mannen van plus Herlings en Van Horebeek. Hun snelheid zal waarschijnlijk wat te hoog liggen, maar ik denk dat ik niet té veel zal moeten onderdoen! Hopelijk heb ik een goede dag.”
Wat vind je van de GP’s dit jaar?
Coppins: “De GP van Bastogne paste niet zo heel goed in mijn planning. Bovendien was ik vrijdag naar de MotoGP in Silverstone gegaan… allemaal niet ideaal als je wil trainen. Daarom was ik niet zo zeker dat ik wel zou gaan. Uiteindelijk is het me enorm bevallen. In de MX1 ligt de snelheid héél hoog, vooral de eerst vijf. Je hebt Tony (Cairoli), Christophe Pourcel, Gautier (Paulin) en Desalle. Daarachter heb je soms Ken (De Dycker), soms Kevin (Strijbos), Bobryshev of soms Philippaerts. Helaas is Frossard geblesseerd maar de top 10 is gewoon héél straf. Door de U-23 regel moéten rijders wel overstappen waardoor er veel talent samenkomt. Ook toen ikzelf GP’s reed, was de top-10 snel. Maar zelfs voor de 13de of 14de plaats zie je nu soms een Philippaerts knokken, die was in 2008 nog wereldkampioen! En David is niet bepaald traag, Leok zit daar ook vaak, Sébastien Pourcel of Jonathan Barragan.”
Je hebt veel vrienden gemaakt in België, is er verder nog iets dat je hebt gemist?
Coppins: “Jawel! In Mol ging ik altijd in een Italiaans restaurant eten: Casa Fraquelli. Daar wil ik graag nog eens naar toe. Bijna elke dag van de week ging ik naar daar. Ik was hun beste klant. Toen ik ze vroeg of er iemand was die vaker langs kwam dan ik zeiden ze; die is er niet! In Bastogne heb ik al veel mensen uit de cross terug gezien maar ik wil ook mensen van buiten de sport weerzien.”
Heb je nog nieuws over Ben Townley?
Coppins: “Ik heb nog net gezien voor ik vertrok, bijna 5 weken geleden. Het gaat goed met hem. Tegen de MXoN zal hij niet klaar zijn want dan zal hij pas opnieuw helemaal fit zijn. Ik verwacht niet dat hij in Lommel rijdt. Hij zal gewoon zijn contract met Honda Australië voor het SX-seizoen uitdoen. Nu is hij volop aan het revalideren.”
Jullie hebben nu twee kinderen. Hoe valt het leven van een topsporter te rijmen met een jong gezien?
Coppins: “Dat is best druk! Ik bewonder rijders die kinderen hebben als ze aan de top staan. Je hebt bijvoorbeeld Tanel Leok die twee jonge kinderen heeft. We kregen onze eerste, Myla toen ik al naar het einde van mijn GP-loopbaan ging. Terwijl ik het nu een pak kalmer aan doe dan vroeger blijft het toch een hele onderneming om mijn tijd goed in te delen. Kinderen zijn natuurlijk een hele leuke manier om je tijd aan te spenderen! Nu vraag ik me zelfs af wat ik met mijn tijd deed voordien. Het is tof om papa te zijn, ik kijk er dan ook naar uit om op pensioen te gaan en wat te kunnen ontspannen.”
Heb je nog iets te zeggen aan de mensen die naar Kester komen?
Coppins: “Maak er een fijne dag van en ik hoop dat ik er een goede show kan van maken voor iedereen.”
Foto’s: Yamaha Australië
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…