De 9de ronde van 16 in het FIM WK Motorcross is zondermeer een vaste waarde op de kalender, de Zweedse GP in Uddevalla. Red Bull-KTM rijder Ken De Dycker staat momenteel vijfde in de stand. De rappe Belg groeit bovendien naar zijn beste vorm toe, wat hij bewees met een mooie zege in de sterk bezette Radson Trophy in Kester, vorig weekend.
De Zweedse omloop ten noorden van Gotenburg maakt al meer dan een decennium deel uit van het WK. De Dycker pakte in Uddevalla niet alleen zijn eerste GP zege in 2007, hij stond er ook twee keer op het podium en behaalde er vorig jaar zijn beste resultaat van het seizoen met een vierde plek.
Wie op jouw resultaten afgaat zou zeggen dat de Zweedse Grote Prijs één van jouw favoriete afspraken op de kalender is.
Ken De Dycker: “Het lukt me inderdaad wel om daar goede resultaten neer te zetten. Toch is Uddevalla niet direct een baan die me uitzonderlijk goed ligt. Zeker met regen in het vooruitzicht is het een parcours dat er heel technisch komt bij te liggen wat me op het lijf is geschreven. Zo kan je nog meer het verschil maken, hoewel het op zich al een technisch veeleisend parcours is. Op sommige plaatsen heb je een rotsachtige ondergrond waar je bijna geen grip hebt. Op andere plaatsen is de baan zachter en zanderiger maar aan de basis blijft het een harde baan. Je moet echt goed uitkijken welke lijnen je kiest.”
Uddevalla gaat al een tijdje mee in het WK MX1. Het circuit is daarentegen altijd geëvolueerd terwijl de unieke sfeer er rond behouden bleef.
De Dycker: “Zeker! In 2006 hebben ze o.a. de start aangepakt en vanaf dan werd er in omgekeerde richting gereden. De verschillende aanpassingen door de jaren heen waren wel telkens verbeteringen. Het is ook altijd een GP die op ruime belangstelling van het publiek kan rekenen. Alleen al het zicht van de toeschouwers die de wedsstrijden volgen vanop de rotsen is heel apart. Ook de Scandinavische zomer is speciaal als je het niet gewoon bent. Doordat het zo laat fel licht is, kan je moeilijk inschatten hoe laat het is! Qua ambiance is de Grote Prijs van Zweden telkens een voltreffer. Alleen is het ’s hier avonds een beetje moeilijk om in slaap te geraken.”
Zowel in Bastogne tijdens de Belgische GP als in Kester zat jouw snelheid prima. Heb je het gevoel dat je vorm beter wordt naarmate het seizoen vordert?
De Dycker: “Dat gevoel heb ik eigenlijk wel ja. De tweede helft van het seizoen zou goed moeten zijn. Tijdens de drie laatste GP’s was mijn start wat minder, ik had pech of werd aangereden… Er kwam altijd wel iets tussen. Als ik goed weg ben kan ik meegaan met de top-4, het zou geweldig zijn om eens te laten zien hoe goed de nieuwe KTM SX-F 450 is!”
De start in Zweden is heel specifiek, hoe pak jij dat aan?
De Dycker: “Je hebt een goede plaats aan het hek nodig. Daarom moet je er ook in de prekwalificatie best goed bijzitten. Met een goede tijd kan je aan de binnen kant van de bocht starten, daarna is een haakse bocht en draait het even terug. Gevaarlijk is de start echter niet. Eigenlijk ligt de start in Uddevalla me wel.”
Wat is er nog veranderd aan jouw motor in de aanloop naar deze GP?
De Dycker: “Vorige week hebben we getest met nieuwe motoren. Ook wat betreft de afstelling hebben we wat nieuwe dingen geprobeerd. Het is een nieuwe richting die interessant is, maar de bevestiging daarvan krijg je pas tijdens een wedstrijd. Ook vorige week in Kester kon ik daarmee al eens proberen maar door de modder had ik daar veel wielspin, je moest er natuurlijk ook heel voorzichtig met het gas omspringen. Geen ideale omstandigheden dus, maar mijn sterke start in de tweede manche zag er veelbelovend uit. Ik kijk er naar uit om met mijn nieuwe beest echt te kunnen kennismaken dit weekend!”
Kan je na zoveel Grote Prijzen in Zweden al enkele woordjes Zweeds?
De Dycker: “Mijn Zweedse woordenschat is heel beperkt vrees ik! Ikea, Volvo en knäckebröd, maar dan houdt het op.”
Is podium niet hetzelfde in het Zweeds als in het Nederlands?
De Dycker: “We zullen zien!”
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…