Opnieuw punten in Zweden voor het Kemea Reytec Yamaha team
Een weekje rust na de GP van België zorgde voor de scheiding tussen het eerste en het tweede deel van het WK 2012. Na de spectaculaire modderrace vorige week in Kester kregen de piloten ditmaal opnieuw natte en moeilijke omstandigheden voorgeschoteld op dit mooie circuit, dat gekenmerkt is door de grote rotsflank aan de zijkant.
In de kwalificatiewedstrijd nam Kevin Fors een goeie start en de jonge Waal reed na 2 ronden in de top 10. In het duel voor de negende plaats kwam de andere rijder ten val en nam Fors mee. Hij viel terug naar de 37e plaats en kwam over de finish op plaats 29. Kenny Vandueren reed een regelmatige wedstrijd en kwam als 19e over de finish.
Enkele fikse regenbuien boven Uddevalla toverden de omloop om tot een modderpoel met veel verraderlijke en gladde plaatsen. In de eerste reeks nam Kenny een raketstart en reed binnen de top 10 na 2 ronden. Kenny reed zijn eigen tempo maar begon na enkele reeksen terug te zakken door een nukkige koppeling. Kenny zakte verder weg uit de punten en eens de koppeling het helemaal had begeven besloot hij binnen te rijden. Kevin van zijn kant startte als 23e en bouwde geleidelijk aan zijn wedstrijd op. Ronde na ronde klom hij naar boven in het klassement en reed op een gegeven moment op de 14e plaats. Terwijl hij plaats maakte voor de eersten die op komst waren profiteerden enkele van zijn concurrenten van de ruimte en Kevin kwam uiteindelijk als 17e over de streep, goed voor opnieuw 4 punten.
In de tweede reeks kwam Kevin in de start ten val en moest met een grote achterstand op de eersten terug van start gaan. Hij begon al meteen de wedstrijd zonder bril maar wou toch nog het onderste uit de kan halen. De omloop lag er nog steeds heel verraderlijk bij en het was moeilijk om te passeren. Kevin strandde uiteindelijk op de 23e plaats. Kenny startte op de 18e plaats en was de ganse reeks in de running voor punten. In de voorlaatste ronde kreeg de Limburger opnieuw te maken met motorpech en moest hij ook nu de strijd staken.
In de 125cc klasse kregen we opnieuw beide jonge wolven aan de start. Na zijn goeie prestatie in Bastogne mocht ook Ludovic Brevers in Zweden aan de start komen in de lichtste klasse. Een mooie derde plaats in de tijdstraining van Nathan Renkens en de tiende plaats voor Ludovic Brevers tonen aan dat beide rijders steeds meer groeien naarmate het seizoen vordert en dat zij over een goeie snelheid beschikken.
In de eerste manche, die nog in droge omstandigheden werd gereden, nam Nathan een goeie start, maar viel door een foutje al vlug enkele plaatsen terug. Na 1 ronde kwamen de Kemea rijders wiel in wiel over de streep in 16e en 17e positie. Nathan voelde zich heel goed op de Zweedse ondergrond en kwam terug naar de 13e plaats. Ludovic vond zijn draai niet in deze wedstrijd en bleef op de 16e plaats hangen.
In de tweede manche kende Ludovic een goeie start op de vijfde plaats. Hij streed met de Duitser Jacobi voor de vijfde plaats maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de Duitser. Ludovic finishte uiteindelijk als zesde wat hem de tiende plaats opleverde in de eindstand. Nathan nam opnieuw een degelijke start maar kwam ten val. Hij hervatte de wedstrijd in 34e positie en moest al onmiddellijk zijn bril weggooien. Hij gaf echter niet op en werd nog 23e.
Kevin Fors : Er had opnieuw meer kunnen inzitten… Door mijn slechte startpositie ging ik 2x slecht van start. In de eerste reeks keerde ik wel mooi terug en ging het rijden super. Toen de leiders echter achter mij aan kwamen te zitten, ging ik aan de kant maar er glipten ook enkele concurrenten voorbij die ik niet gezien had. Een top 15 was mogelijk geweest zonder deze fout. In de tweede manche kwam ik in de start al ten val en moest ik mijn bril weggooien. Ik probeerde nog terug te komen maar strandde op de 23e plaats. Het gevoel was goed en ik was ervan overtuigd dat ik twee goeie manches kon rijden, maar het draaide niet zo uit waardoor ik vrij ontgoocheld ben.
Kenny Vandueren : Het rijden ging dit weekend heel goed maar ditmaal kreeg ik tot twee maal toe af te rekenen met technische problemen. De eerste manche had ik een super start en reed ik in de top 10. Ik kon rijders aanvallen en voelde mij heel goed. Na enkele ronden begon de koppeling te slippen en uiteindelijk viel ze helemaal weg, waarna ik opgaf. Ook in de tweede reeks was ik goed op weg om punten te scoren maar viel ik in de voorlaatste ronde nog uit. Nuja, motorcross is een technische sport en deze zaken horen er gewoon bij. Ik onthoud vooral het goeie gevoel dat ik dit weekend had en neem dit mee naar de volgende GP in Letland.
Nathan Renkens : Ik begin me steeds beter te voelen op de motor. We sukkelden in de eerste trainingen wat met de afstellingen maar in de tijdstrainingen voelde ik me top en reed de motor heel goed, getuige mijn derde tijd tussen de toppers. In de eerste reeks kon ik nog goed remonteren om 13e te worden. De tweede reeks viel ik al vlug zonder bril en was het heel moeilijk om terug te keren. Ik voel dat het de goeie weg opgaat maar wil nu eerst 2 constante reeksen rijden. Qua snelheid gaat het beter en beter en dat moet ik nu omzetten in resultaten.
Ludovic Brevers : Het weekend begon eigenlijk niet zo goed met een crash op de finishberg. Ik kwam hard ten val en bezeerde fors mijn vingers. Tijdens de eerste manche had ik veel pijn aan de vingers en ik vond geen goed ritme, waardoor ik niet kon opschuiven zoals het hoorde. Zondag ging het al veel beter en na mijn goeie start had ik al vlug het goeie tempo te pakken. Ik kreeg wat problemen met de bril en moest wat gas terug nemen, waardoor ik anders misschien nog vierde had kunnen worden. De blessure aan mijn vinger verknoeide eigenlijk mijn weekend ik had er eigenlijk iets meer van verwacht. Maar ik zou graag het team en Peter VD Laar willen bedanken om een Yamaha 125cc ter beschikking te stellen voor de voorbije 2 GP’s. Hierdoor kon ik het ritme verder opbouwen en dit zal me zeker helpen bij de wedstrijden in het EK250cc. De motor voelde super aan en ik heb er mij zeker op geamuseerd.
Foto’s Bavo
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…