Van bij de allereerste editie van Everts and Friends ligt deze wedstrijd Mxmag na aan het hart. De spirit, de sfeer en het plezier die van deze wedstrijd afstralen maken E&F tot een niet te missen afspraak. De eerste Everts & Friends in Genk vond amper vier jaar geleden plaats maar sindsdien is de jaarlijkse charity race uitgegroeid tot een topevenement. De deelnemerslijst oogt ook nu weer verbluffend! Voor fans van Stefan Everts is het bovendien een prettig weerzien met de grootmeester in actie. Temidden van de voorbereidingen wisten we ‘The Legend’ himself te strikken voor een korte babbel.
Waar jij staat ten opzichte van de huidige GP-rijder blijft supporters intrigeren. Heb je naast het organisatorische ook sportieve een voorbereiding gedaan voor Everts & Friends?
Stefan Everts: “Niet echt, ik heb me minder voorbereid dan vorig jaar. Vorig jaar had ik een heel goede voorbereiding. Jammer genoeg heb ik na drie starts in de Americano toen forfait moeten geven omdat ik mijn arm en mijn pink had gekwetst. Nu heb ik veel minder gereden, maar ik heb gewoon weinig tijd gehad. We hebben een druk programma met veel verre reizen. Het weer heeft nog wat tegen gezeten… Daarom vraag ik me ook zelf af waar ik sta tegenover de GP-stars. Af en toe rij ik nog zelf op training met Jeremy Van Horebeek en Jordi Tixier. Dan moet ik toch 2 tot 3 seconden toegeven. Maar de Charity Race is in de eerste plaats een fun evenement, het draait niet rond de competitie.”
Gezien jouw status en karakter verwachten mensen natuurlijk wel dat je niet zomaar rondjes wat rondjes rijdt.
Everts: “De Americano is maar één ronde. Dàt kan ik nog wel; een goede start nemen en één ronde hard rijden. Na 4, 5 starts beginnen mijn longen dan serieus uit te zetten en trap ik op mijn adem! Maar ik heb wel de kans om op Everts & Friends nog enkele sprints te winnen. Dat is plezant. Na al die jaren op de SX-F350 ga ik dit jaar op SX-F 450 Ryan Dungey Replica rijden.”
Everts & Friends heeft een uniek programma. Welk onderdeel is jouw persoonlijke favoriet?
Everts: “Oh man ik heb zoveel favorieten! De Golden Heroes vind ik sjiek omwille van de nostalgie; die oude motoren en de helden van vroeger. De Americano heeft ook wel iets met die starts achter elkaar. Dan heb je de Fun-Bikes die heel leuk zijn, vooral ook voor de kinderen om te zien. Al die verkleedpartijen en gekkigheden zie je anders nooit. Het wisselen van het wiel is ook een sensatie. Op die manier zie je welke rijders toch wat technisch onderlegd zijn op het gebied van mechaniek. We hebben van alles op het programma en die afwisseling maakt het ook zo mooi!”
Gisteren hebben de cyclocrossers hun MX-initiatie gekregen op de Horensbergdam. Nieuw talent ontdekt?
Everts: “Jan Denuwelaere was er bij, die reed echt heel goed. Maar Jan heeft nog motorcross gereden. Eigenlijk is hij te goed voor zijn collega-veldrijders. Toch deden ook de anderen het heel goed. Voor de meeste was het geleden van vorig jaar dat ze op een motor hadden gezeten. De opleiding ging heel gemakkelijk. Onderling hebben ze nog van motor gewisseld en ze hebben zich rot geamuseerd. We hebben ook enkele nieuwkomers zoals Lars Van Der Haar. Die had weinig ervaring op de motor maar hij was er snel mee weg. Lars zal wel met een kleine motor rijden. De andere mannen zijn capabel genoeg om op 250 of 450 te rijden. Vandaag neemt papa (Harry Everts; red) de initiatie van Geert Wellens op zich.”
Achter de schermen en op de dag zijn er héél veel mensen die zich inzetten voor Everts & Friends en de bijhorende goede doelen. Dat gaat vast om een grote groep?
Everts: “Zeker! Moeilijk te schatten, ik weet dat het er meer dan 200 zijn. Ik denk zelfs dat het eerder in de richting van 250 mensen gaat. Maar ook alle piloten, monteurs, mensen van de pers dragen hun steentje bij. Het is een hele happening en om alles bij elkaar te krijgen komt er ook veel voorbereiding aan te pas. Gelukkig beginnen we nu al wat ervaring op te bouwen. Ik heb de indruk dat het dit jaar wat vlotter gaat. We zijn ook een dag vroeger begonnen met de opbouw.”
Jullie hebben Tom Waes weten te strikken. Heb je hem al zien rijden?
Everts: “Hij gaat er zonder training invliegen. Ik heb voor hem een motor voorzien in de Funbikes… Afwachten wat het gaat geven! Tom heeft al vanalles uitgestoken, dit zal ook wel lukken hé. Andere VIPs overtuigen was moeilijk, zeker omdat het net vakantieperiode is. Chad Reed was heel geïnteresseerd om te komen. Hij wilde Everts & Friends combineren met training voor de MX of Nations in Lommel. Door vertraging in zijn revalidatie is het er helaas niet van gekomen. Toch is het niet denkbeeldig dat we Chad in de toekomst nog naar hier halen.”
Hoe zou je mensen overhalen die nog nooit naar Everts & Friends zijn gekomen?
Everts: “We hebben een heel veelzijdig programma en vooral de volkssfeer maakt het zo bijzonder. Noem het maar de ouderwetse stijl. Niks moet op die dag. Je kan genieten van de verschillende categorieën. We hebben de cyclocrossers die een andere tint geven aan het evenement , we hebben veel mini’s -50 en 60cc pilootjes- die aantreden en we kregen ook net de bevestiging van Tony Cairoli bij de Fun bikes. Allemaal toffe dingen om mee te maken. Ik zou zeggen: Kom af en laat u verrassen!”
We zouden het niet beter kunnen zeggen!
Foto’s: CDS, VRT, S. Taglioni
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…