Vanaf modeljaar 2013 biedt Husaberg in elke enduroklasse zowel een tweetakt– als een viertaktmotor aan. Met een keuze uit maar liefst zeven verschillende modellen kan elke endurorijder aan z’n trekken komen met het gamma van Husaberg. De FE 390 en de FE 570 verdwijnen uit de line-up. Dat deze modellen allebei worden vervangen door lichtere motorfietsen wijst erop dat Husaberg een groter stuk van de markt voor recreatieve modellen wil. Toch moet gezegd dat zowel de FE 350 als de FE 501 hun mannetje kunnen staan in hun respectievelijke klasse. De cilinderinhoud van deze twee nieuwe Husabergs is allesbehalve een toeval. Hun krachtbronnen komen immers van moederhuis KTM.
De enduro line-up van Husaberg ziet er voor 2013 als volgt uit:
Enduro 1:
– TE 125: Deze lichte tweetakt werd vorig jaar geïntroduceerd. De TE 125 combineert volgens Husaberg een maximum aan vermogen met een minimum aan gewicht. De motor is er dan ook een voor de aanstormende jonge wolven. Bovendien organiseert Husaberg Belgium een merkencup voor de TE 125 in het kader van het BK Enduro.
– FE 250: de allereerste viertakt kwartliter van het Zweedse merk. Een motor die z’n mannetje zal kunnen staan in de Enduro1-klasse. Bovendien is de FE 250 een goed alternatief voor rijders die de TE 125 wat te licht vinden maar geen zin hebben in een zware viertakt.
Enduro 2:
– TE 250: De tweetakt kwartliter van Husaberg werd voor 2013 flink onder handen genomen. De TE 250 kreeg een nieuw chassis en volgensHusaberg ook een betere vermogensafgifte.
– FE 350: Een motorfiets die het midden houdt tussen de FE 250 en deFE 450. Een goede combinatie van vermogen en handelbaarheid. De F350 is voor veel recreatieve rijders allicht toegankelijker dan de FE 450.
– FE 450: De FE 450 bleef als model behouden voor 2013 maar onderging een aantal grondige wijzigingen. Het lay-down motorblok maakte plaats voor een conventioneel rechtopstaande motor. De nieuwe motor zorgt ervoor dat de FE 450 twee kilo minder weegt dan z’n voorganger. Volgens Husabergblijft de FE 450 de best sturende vierenhalf enduro.
Enduro 3:
– TE300: Een ideale motorfiets voor het meer extreme werk. Dat bewees ook Graham Jarvis aan het stuur van deze TE300. Zowel het frame als het blok werden onder handen genomen. Husaberg claimt dat de TE300 een bijna onklopbare verhouding tussen vermogen en gewicht heeft.
– FE 501: De TE 501 is nu de zwaarste Husaberg. Z’n voorganger de FE 570 was voor veel rijders toch net iets van het goede teveel. Met de modelbenaming TE 501 keert Husaberg terug naar het allereerste model van de Zweedse constructeur dat in 1989 werd gelanceerd. De TE 501 biedt volgens Husaberg ultieme berijdbaarheid zonder compromis.
Foto’s: Husaberg Images/R.Schedl en H. Mitterbauer
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…