Categories: Slideshow

5 Minuten met Jens Getteman

In de Monster Energy MX2 Trophy staat hij op kop. Na een voorzichtig begin is Jens Getteman nu ook goed gelanceerd in het WK MX2. Hoog tijd dus om eens bij te praten met de Motorsport Future rijder!

In het begin van het seizoen haalde Kevin Fors ten opzichte van jou de bovenhand in het WK. Op dit moment ben jij duidelijk de snelste Belgische rookie. Had je dat verwacht?
Jens Getteman:
“De vooruitzichten waren aanvankelijk om rond de 20ste te zitten en regelmatig een puntje mee te sprokkelen. Bastogne viel tegen en sindsdien hebben we de training helemaal omgegooid. Voordien werkte ik toch redelijk individueel, hoewel Joël Smets alles opvolgde. Na de Belgische GP ben ik nog nauwer gaan samenwerken met Joël. Hij zit er nu héél dicht op. De trainingen zijn zwaarder geworden, en er is ook wat variatie gekomen zowel in de fysieke voorbereiding als in de motortraining. Je mag wel zeggen dat er de voorbije maand veel is veranderd.”

Voel je nu dat je dan de overstap van EK naar WK hebt verteerd?
Getteman: “In het begin was het wel moeilijk. Je staat in het rennerspark tussen de grote sterren… je weet niet goed wat te verwachten. Sinds ik in Letland goed heb meegereden (Getteman werd er één reeks achtste en tiende in de eindstand; red) is er veel druk weggevallen. Nu lijkt het wel alsof het een gewone Belgische wedstrijd is.  Ik start meer ontspannen. Dat had ik ook nodig want in het BK ging het vrij vlot terwijl het in de eerste GP’s voor geen meter liep.  Resultaten zoals Rusland en Letland zijn waar ik had gehoopt te staan tegen het einde van het seizoen.”


Tijdens een GP weekend moet je er van bij aanvang goed bij zitten. Met een slechte tijd tijdens de pre-kwalificatie is het moeilijker om goed te scoren in de kwalificatierace. Op die manier is het tijd rijden toch niet onbelangrijk. Voor een GP-rookie is dat waarschijnlijk nog belangrijker dan voor een ervaren rot. Of als je diep moet gaan tijdens die kwalificaties zou dat ’s anderendaags een nadeel kunnen zijn…
Getteman:
“Op zich zit ik met dat schema niet mee in omdat ik wel goed ben in het neerzetten van een snelle ronde. Ook wat betreft die kwalificatierace heb ik geen problemen. In het EK hadden we maar nu en dan een kwalificatierace, op zich was het in het begin wel een aanpassing. Een opwarmertje is die wedstrijd op zaterdag niet want er wordt even hard in gereden als op zondag! Nadien heb je echter genoeg tijd om te recupereren, om koolhydraten naar binnen te werken en opnieuw te hydrateren voor de volgende dag.

Zat de schouderblessure die je tijdens het ONK in Oss opliep er voor iets tussen dat het wat duurde vooraleer je dit jaar onder stoom kwam?
Getteman: “Nee, niet echt. Daar hebben we heel goed aangewerkt met de kinesist. Dat  ligt al een tijdje achter ons.”

Jouw goede resultaten komen ook op het juiste moment. Nu wordt er volop gepraat over de GP plaatsjes voor 2013.
Getteman:
“Dat begint inderdaad. Ik zou heel graag bij Standing Construct blijven. Het team functioneert uitstekend en ik zit daar heel goed. We zullen zien wat het wordt.”

Normaal gesproken is het ook jouw laatste seizoen voor Motorsport Future.
Getteman:
“Dat klopt. Helaas moet ik zeggen. We zullen zien of er nog een mogelijkheid is om verder te blijven werken met Joël Smets en de andere mensen die deel uitmaken van de begeleidingsgroep.”

Is er nog een GP waar je naar uitziet, zoals Lierop bijvoorbeeld?
Getteman:
“Ik heb er nog geen GP gereden maar op TV zie je al dat het héél zwaar komt te liggen. Ten opzichte van de doorsnee MX2 GP rijder ben ik in het zand wat bevoordeeld. Maar het is niet zo dat ik me op Lierop focus om daar te pieken. In het BK is het doel natuurlijk om de titel te pakken. Ik was er al twee jaar dichtbij, nu sta ik aan de leiding. Dit moet ik kunnen vasthouden.“

Zorgt die GP ervaring ervoor dat je ook in de Monster Energy MX2 Trophy harder gaat dan vroeger?
Getteman:
“Je neemt toch wel wat mee uit de Grote Prijzen, ja.  In het WK geven ze vanaf de eerste ronde al direct alles, dat probeer ik nu ook in het BK. Dat is wel een groot verschil. Tegenover vroeger sta ik in de eerste twee ronden beter mijn man. Anders was ik nog een beetje aan het slapen!

Rusland klonk vooraf als een redelijk exotisch avontuur. Hoe is dat meegevallen?
Getteman:
“Eigenlijk is dat heel goed meegevallen. Vooraf was over de Russische GP wat ongerustheid. De afstand van de luchthaven in Moskou naar het circuit was een 340 kilometer. Bij ons gaat dat over goede snelwegen vrij snel, ginder duurde dat 11 uur. Zeker omdat er veel verkeer was in Moskou. Gelukkig waren we een dag vroeger daar zodat we konden uitrusten van de reis. We hebben ook even gezweet om het hotel te vinden. Eerst dachten we dat het niet bestond! Voor het slechtste geval hadden  we een tent bij maar uiteindelijk hebben we het hotel toch gevonden.”

Bedankt voor het gesprek!
Getteman:
“Ik wil graag nog iedereen van het Standin Construct Suzuki team, al mijn sponsors en supporters bedanken.”

Foto’s: CDS, Ronnysfoto

Steven

Recent Posts

Triumph stelt de TF 450-RC Edition voor aan het grote publiek

Triumph Motorcycles onthult zijn allereerste 450cc crossmotor, ontworpen in samenwerking met de GOAT, Ricky Carmichael.…

1 uur ago

Lucas Coenen in 2025 op KTM in de MXGP

Red Bull KTM Factory Racing is verheugd te kunnen aankondigen dat de opwindende Grand Prix-winnende…

5 uur ago

MON: Cuppen nadert Van Zoggel in titelstrijd

John Cuppen heeft afgelopen zondag in Veldhoven goede zaken gedaan in de strijd om het…

6 uur ago

De Wolf reist naar de USA voor supercross trainingen

Later deze maand reist Kay de Wolf naar de USA om kennis te maken met…

8 uur ago

Guillod en Team SR niet samen verder in 2025

Er komt een einde aan de samenwerking tussen Valentin Guillod en Team SR-Ship to Cycle-MotoBlouz-Honda.…

8 uur ago

De AMA Startnummers voor 2025

De Amerikaanse Motor federatie (AMA) heeft de startnummers voor het seizoen 2025 bekend gemaakt. Alleen…

17 uur ago