Categories: Achtergrond

Een snelle babbel met Ken De Dycker

De laatste loodjes wegen -volgens mensen die het zouden moeten weten- het zwaarst. Je hebt er geen weegschaal voor nodig dat het ook voor de GP-rijders na een lang en slopend seizoen nu écht op aan komt. Van verslappen is voor Ken De Dycker duidelijk nog geen sprake. In Engeland liet de Red Bull KTM rijder weerom een gretige indruk; hij werd er de eerste Belg. De drukke opeenvolging van wedstrijden; met de Keiheuvel, Matterly Basin en het o zo belangrijke slot van het seizoen! Dat waren de  onderwerpen voor ons gesprek met K9…

Hoe ging het op zaterdag in Matterly Basin. Het was van 2007 geleden dat je daar nog had gereden?
Ken De Dycker: “Ik had een prima start in de kwalificaties. Achter het hek  koos ik voor de buitenkant om daarna iedereen buitenom voor bij te gaan in de eerste bocht. Dat plan werkte geweldig! Zo kwam ik als zevende de bocht uit. Vanaf dat moment heb ik geleidelijk aan het tempo opgevoerd. Ik was voorzichtig om niet te snel te gaan in het begin, want ik had een zware week achter de rug met het BK op de Keiheuvel op woensdag en ik wilde energie sparen voor ’s anderendaags. Rijden in de hitte kost sowieso veel energie!”

In de eerste reeks zat je al heel snel tweede?
De Dycker:
“De eerste manche op de racedag was moeilijker dan hoe het eruit zag op TV! Door het warme weer was het werken geblazen en de snelheid lag echt hoog de eerste paar ronden.  Dat was vooral omdat veel bochten opnieuw waren plat getrokken. Nadat er meer lijnen begonnen te komen, raakte ik steeds beter op gang. Helaas verloor ik mijn concentratie een beetje in de twee helft van de race. Toen ben ik ook even naast de baan beland.”

Jouw start in de tweede manche was veel minder. Hoe kwam dat?
De Dycker: “Het achterwiel slipte weg aan het hek waardoor ik veel tijd in de start verloor. Spijtig, want mijn snelheid was op zich oké. Van de twaalfde plek kon ik naar vijf rijden. Ik zat net achter Paulin toen ik de vooraan wegschoof in één van de aflopende bochten. Hoewel het niet meer dan een slippertje was, viel ik terug tot de 8ste plaats. Dat ik opnieuw naar de vijfde plek kon komen was dus niet zo slecht. Mijn rug was een beetje geblokkeerd wat het niet makkelijker maakte. Het was jammer om op enkele punten na mijn derde podium van het seizoen te missen maar ik heb wel genoten van het circuit en de sfeer in Matterly Basin.”

Je staat er heel goed voor in het BK, denk je al aan de titel?
De Dycker:
“Het klopt dat ik er goed voor sta. Dat is natuurlijk tof, maar verder dan dat kijk ik niet. Natuurlijk zou ik graag eindelijk de Belgische titel eens winnen maar ook Tanel Leok gaat hard. Trouwens er is zoveel dat kan gebeuren vooraleer ik de buit binnen heb. In 2009 was ik op weg naar de Belgische titel te winnen toen mijn motor in de allerlaatste manche in Pierreux twee ronden voor het einde de geest gaf… Eerst concentreer ik me op Orp-Le-Grand dit weekend. Dat is een heel apart circuit, altijd speciaal om te rijden want het heeft wel wat weg van de Citadel in Namen!”

De volgende Grote Prijs is in Lierop. Nog zo’n bijzondere afspraak?
De Dycker:
“Dat is zeker een wedstrijd waar ik naar uitkijk ja. Lierop is een zware baan waar je echt kan genieten van het rijden, als het goed gaat ten minste! Ik heb er vroeger ook al mooie resultaten neergezet. En omdat het net over de grens is, zijn er altijd veel van mijn fans langs de baan.”

Joël Smets maakte vorige week zijn Belgisch Team voor de MX of Nations bekend. Merk je al iets van de Naties koorts? Zeker aangezien je nu voor het eerst voor eigen publiek de MXON gaat rijden!
De Dycker:
“Het is altijd een eer om te worden gekozen voor je nationale team. Dat is op zich een beloning voor het harde werk dat ik dit seizoen heb geleverd. Al van in het begin van het seizoen krijg je als Belgische rijder vragen over de Naties omdat het in België is en misschien ook omdat het in Lommel is. Het wordt in ieder geval een heel grootse wedstrijd en een unieke gebeurtenis! Ik weet dat mensen veel verwachten van mij, Jeremy en Clément maar ik blijf er rustig bij. Nu is die race nog vrij ver weg omdat we nog drie GP’s te gaan hebben. Vroeger zouden we absoluut als topfavorieten zijn gestart omdat toen alleen de Belgen en Nederlanders hard gingen in het zand… Ik weet alleen dat we echt een sterk team te hebben, dat iedereen heel gemotiveerd is en dat we alles zullen geven om te winnen!”

Foto’s: CDS

Steven

Recent Posts

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

17 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

21 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

23 uur ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

23 uur ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago

Huwelijk Bobby Hewitt en Triumph voorbij!

Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…

2 dagen ago