Na Frankrijk en Italië de afgelopen twee jaar, was het de beurt aan Bulgarije Sevlievo om het 2012 Junior WK te ontvangen. Zoals de naam laat vermoeden is het Junior Wereldkampioenschap één race waar de beste rijders van elk land en elk kampioenschap samen komen. Behalve de Europeanen waren ook de Amerikaanse, Australische, Zuid-Afrikaanse en Venezolaanse teams van de partij.
Als we op de erelijst van het Junior WK zien, herken je daar veel van de huidige top van de Europese en Amerikaanse rijders. Om er een paar te noemen; Herlings, Tixier, Karro, Wharton, Verbruggen, Osborne, Roelants, Stewart, Strijbos… Van Belgische zijde was dit het derde opeenvolgende jaar dat we namens de BMB, een kleine structuur ter beschikking stelde van de rijders. Praktisch gezien ging het om een trainingskamp, een coach (BMB Bondscoach Yves Devlaminck; red) en een ervaren begeleider (Robert Gielis; red). Voor de eerste keer was er ook een deelname in de reiskosten van de aanwezige piloten. Dit jaar strooiden blessures en de verre verplaatsing naar Sevlievo roet in het eten voor veel kandidaat WK-gangers. Uiteindelijk verdedigden Cyril Genot (85cc), Thomas Vermijl en Ludovic Brevers (125cc) ons land.
Het weekend van Cyril Genot
Voor Cyril, die vooral in het ONK uitkomt zorgde de aanpassing aan de harde baan in eerste instantie voor niet al te veel problemen. Hij reed naar de 16e kwalificatietijd in zijn groep. Zondag was een ander paar mouwen. Cyril nam een slechte start in de eerste reeks en kwam er in de eerste ronde met de schrik vanaf op de dubbele sprong in de afdaling. Uiteindelijk wist hij nog 25ste te worden. Ook gingen zijn rondetijden stelselmatig naar beneden. In de tweede race had zijn motor met grote problemen qua carburatie af te rekenen. Een serieuze handicap zeker op de sprongen. In een verstikkende hitte (bijna 45° C) en in erg stoffige omstandigheden was het lastig om geen fouten te maken. Ondertussen was de baan er ook verraderlijk, op sommige plaatsen zelfs gevaarlijk komen bij te liggen. Genot kwam in deze reeks als 31ste aan. Buiten de punten, maar zeker een goede ervaring rijker. Cyril weet nu wat zijn zwakke punten zijn zowel bij zichzelf als zijn materiaal. Eerlijk gezegd twijfelen we er niet aan dat hier met succes aan kan werken!
De 125cc jongens
Thomas kwalificeerde zich makkelijk als 29ste, hoewel hij er tijdens zijn kwalificatiesessie zeker nog meer had kunnen uithalen. Na een goede start in de eerste manche kwam hij ten val en werd overreden door een andere deelnemer. Jammer genoeg was het geluk ook in de tweede reeks niet met Thomas. Na een val in de start liep het opnieuw verkeerd op een betonharde afdaling. Balans; een ontwricht bekken; een breuk in zijn enkel en beide polsen. Gelukkig was de eerste hulp er snel bij en hebben ze goed werk kunnen leveren.Een zware crash zondermeer, maar wel één zonder gevolgen hebben voor de toekomst. Goeie moed Thomas # 276!
Ludovic Brevers verruilde zijn 250 viertakt om een weekend opnieuw op de 125cc te rijden. Brevers reed naar een 19de plaats in de kwalificaties maar net zoals Thomas ging hij zeker niet optimaal om met de kwalificatie. Zijn 12de plaats op zondagochtend tijdens de warm-up liet het beste verhopen. Na een start in de top 10 en een veelbelovende begin van de reeks verloor ‘Ludo’ de voorkant onderaan een afdaling waar het nog nat lag van het sproeien. Weer weg in het pak wist hij nog als 15de te eindigen. Het gevoel van een gemiste kans overheerste echter.
De tweede manche was al niet veel gemakkelijker. Ondertussen was de baan omgetoverd tot beton, met gaten en weinig grip. Na een start in de top 12, kon Brevers minder doorzetten dan in de eerste manche. Door de hitte en het stof heen rijdt hij naar de 15de plaats. Het potentieel van de Kemea rijder is echter overduidelijk. Technisch gezien kan hij zowat als met een motor. Nu is het zaak om te werken aan de details, zowel wat hem persoonlijk betreft als aan zijn motor. Om hogerop te komen zijn alle ‘kleine zaken’ van tel: hoe vrije trainingen en kwalificaties indelen, lef tonen op de juiste momenten, lijnen kiezen, inhaalacties, voeding/hydratatie…
Conclusie van de bondscoach
BMB jeugdcoach Yves Devlaminck maakte na Sevlievo de balans op. Zoals altijd is het oordeel van den Holeshot scherp maar fair én deskundig onderbouwd. “In het landenklassement eindigde België 19de. Door het feit dat we geen piloot in de 65cc hadden, kwam ons dit duur te staan bij de eindafrekening. Objectief gesproken is er nog een goede generatie van 15 tot 18 jaar die op dit moment in de 125cc en 250cc rijden. De toekomst van ons jeugdrijders is helaas veel minder rooskleurig Het niveau van onze 85cc’ers is laag en de drive van de jeugd laat zowel in de BMB als in de amateurfederaties zeer veel te wensen over. Hopelijk dat dit soort topwedstrijden een inspiratie mag zijn. Zowel op menselijk als op sportief vlak zijn er tal van lessen te trekken uit een weekend zoals dat van het Junior WK in Bulgarije.”
Met andere woorden: aan de slag verdorie!
Credit foto’s: B.Verheyen – L.Wright – M.Longrée
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…