In deze gloednieuwe reeks gaan we op zoek naar de wereldkampioenen van morgen. Niet typetjes als Adam Cianciarulo, Jorge Prado Garcia of Tim Gajser. Neen, wij zoeken het talent dichter bij huis. In het natte, koude België. Maar waar in België vind je in godsnaam zo’n talent? Het grote publiek verkondigt soms dat er helemaal geen talent meer is in België. Dat we daarvoor te weinig circuits hebben, te weinig structuur en te weinig geld. Toch zijn er jonge doorbijters die zich hiervan niets aantrekken en keihard blijven trainen.
Eigenlijk kunnen wij het grote publiek niets verwijten. Het is logisch dat zij op één of andere manier denken dat er geen talent meer is. Wij als Belgen zijn niets minder dan wereldtitels gewoon. Iets waar we al 4 seizoenen op wachten, Sven Breugelmans won de MX3 in 2008. Ook als je verder kijkt is er nog geen licht aan het einde van de tunnel. Dat de huidige generatie zal strijden voor wereldtitels, daar bestaat geen twijfel over. Clement Desalle, Ken De Dycker, Joël Roelants, Jeremy van Horebeek en Kevin Strijbos zijn echte gp waardige toppers. Maar wat hierna?
In de MX2 klasse volgend jaar zijn de Belgen dun gezaaid. Dit is een klasse voor -23 jarigen. Een WK voor talenten en de toekomst dus. Dat zorgt voor een beetje paniek. Op het eerste zicht lijkt het alsof wij Belgen binnen 10 jaar moeten gaan supporteren voor de Nederlanders of een andere hobby moeten gaan zoeken. Maar met Julien Lieber, Kevin Fors, Damon Graulus en Brent Van Doninck zitten we best wel veilig.
Zowel Lieber als Graulus zijn van 1994. Volgend seizoen worden deze jonkies 19 jaar. Om het even in perspectief te zetten, Marvin Musquin werd voor het eerst wereldkampioen in het jaar dat hij 20 werd. Tyla Rattray was er zelfs 22. Ook Blake Bagget en Justin Barcia zijn twee jaar ouder dan Lieber en Graulus. Met supertalenten als Ken Roczen en Jeffrey Herlings in je achterhoofd zou je het bijna vergeten dat onze Belgen eigenlijk nog een jaartje of twee de tijd hebben om zich te laten zien en te ontwikkelen. Al denk ik niet dat Julien Lieber zo lang zal wachten om zich eens dik in de kijker te rijden. Damon Graulus daarentegen neemt zijn tijd en rijd volgend jaar het Europees kampioenschap MX2.
Kevin Fors is dan weer een ander verhaal. Hij lijkt de Kevin Pauwels van de motorcross te worden. Een laatbloeier die traag maar zeker naar de top kruipt. Met de begeleiding van het KEMEA Reytec yamaha team en Marnicq Bervoets heeft Fors dit jaar goede progressie gemaakt. De stiefzoon van Patrick Caps behaalde punten in elke gp waar hij aan de start stond. Tijdens de grote prijs van Letland knalde hij zelfs naar een 12e plaats in reeks twee. Volgend jaar wordt de jonge Waal 21jaar in Februari. In principe nog tijd genoeg, maar de motorcross wereld is genadeloos en de tijd begint toch een beetje te dringen.
Wij hebben ook nog Brent Van Doninck. De ktm piloot onder begeleiding van Stefan Everts wordt 17 jaar in Januari 2013. Hij is zeker en vast één van de jongste talenten op een 250cc 4-takt machine. Volgend jaar komt hij uit in het Europees kampioenschap MX2. Afgelopen seizoen werd Brent al 7e in deze klasse. Het is maar een kwestie van tijd vooraleer hij podiumplaatsen weg kaapt en zelfs strijd voor overwinningen.
Tenslotte hebben we het nog even over Jens Getteman. Dit seizoen heeft hij knappe resultaten neergezet in het wereldkampioenschap MX2. Ook is hij Belgisch kampioen MX2 geworden. Volgend jaar neemt de 19 jarige Oost-Vlaming een MX1 machine tussen de benen. Steven Lettani zal ervoor zorgen dat Jens een goede begeleiding krijgt en vol vertrouwen het seizoen tegemoet kan gaan. Op zo jonge leeftijd opstappen naar de koningsklasse is niet niks. Bij zo’n sprong in het duister is hulp van een ervaren teamleider altijd handig.
Naast deze bekende talenten zijn er ook nog tal van onbekende talenten. Jongens die Europese en nationale kampioenschappen rijden. Van 65cc’tjes tot 250cc’s. Deze minder bekende talenten gaan wij ook aan jullie voorstellen. Dat zal echter wel voor een volgende keer zijn.
tekst: Frederik
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…