Volgend jaar komt er nog een leuke nevenreeks bij in het GP weekend. Naast het EK 125cc 2takt en het EK MX2 komt er nu ook een EK 150cc 4takt klasse bij. Deze klasse is er één voor de jeugd. Jonge crossertjes kunnen er terecht vanaf hun 11jaar tot hun 14jaar. In 2013 zijn er 6 wedstrijden. Waaronder de GP Bastogne en vijf andere wedstrijden die in het zelfde weekend vallen als het WK MX1 en MX2.
Om mee te doen aan dit kampioenschap moet je in totaal wel zo’n 12 000 euro neertellen. Dit lijk veel, maar je krijgt er wel een motor voor, die je achteraf mag houden. Ook banden, onderhoud, brandstof, begeleiding tijdens de races en trainingsschema’s zijn inbegrepen in deze prijs. Bovenop dit alles mag de winnaar van dit kampioenschap het volgende jaar eenmalig mee doen met het EK MX2 Honda team. Dit alles is natuurlijk héél goed nieuws voor de jeugd. Ze krijgen de kans om op de mooiste circuits van de wereld te rijden en voor een groot publiek hun kunnen te tonen. De grote teams zijn altijd in de buurt en kunnen uitkijken naar wie ze in de toekomst zullen aanwerven.
Maar als je een Belg bent wat dan? In héél veel landen zijn de CR150R’s verbannen uit de jeugdreeksen. Enkel rasechte 85cc 2takt motoren waren nog welkom. Ook in België lijkt dit het geval. In het ‘sportreglement 2012 motorcross’ van de bmb staat het volgende. “07. Cilinderinhoud per categorie jeugd: enkel 85cc…
… cilinderinhoud toegelaten: 85cc, meer dan 50cc tot 85cc (enkel 2-takt)…”
Dit lijkt me duidelijk. Tot ik het ‘technisch reglement motorcross’ opensloeg. “Alle motos moeten voldoen aan de onderstaande veiligheidsnormen, behalve indien anders vermeld in de reglementering van hun klasse…
… Jeugd 85cc: 2takt: 65cc tot 85cc 4takt: 85cc tot 150cc…”
Behoorlijk verwarrend als je het mij vraagt. Daarom gingen we even te raden bij de organisatie zelf.
MXM: In het sportreglement 2012 motorcross staat dat de categorie Jeugd enkel mag rijden met 85cc 2takten. Maar in het technisch reglement staat dat ook 150cc 4takten zijn toegestaan. Op welke motoren mag er gereden worden bij de jeugd?
“In eerste instantie zou ik U zeggen dat het technisch reglement wordt gehanteerd en dat in het verleden over het hoofd is gezien dat de cilinderinhouden ook in het sportreglement staat waardoor men vergeten is dit aan te passen.” Aldus Patrick Roels van de bmb. Dit wil dus zeggen dat je zonder problemen kunt mee doen met een 150cc 4takt in de jeugd categorie. Ook wist dhr. Roels nog het volgende toe te voegen. “Deze avond hebben we opnieuw vergadering van de werkgroep MX en zal ik dit recht zetten.” Er wordt meteen komaf gemaakt met de verwarring.
MXM: In 2013 is er een gloednieuw kampioenschap. Een Europees kampioenschap 150cc 4takten. Op welke manier gaat de bmb hier op inspelen?
“Bij elke MX wedstrijd tellend voor het BK wordt deze klasse opgenomen in de timing, ik denk dat niet dat we meer kunnen doen op ons niveau.” Ook wist Patrick Roels nog te vertellen dat de 150cc 4takt toegankelijk is voor crossertjes vanaf 12 tem 14 jaar.
Tenslotte is er ook goed nieuws voor de Nederlanders. De KNMV heeft beslist dat de 150cc 4takt motoren een eigen Nederlands kampioenshap krijgen. Indien er niet genoeg interesse is voor een aparte reeks rijden deze 150cc’s samen met de 85cc’s grote wielen. Met een apart klassement. Iedereen tussen de 11 en de 15jaar is welkom in deze klasse.
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…