Categories: AchtergrondSlideshow

Interview: Achter de schermen bij 24MX

Je kan er haast niet omheen. De online-winkel 24MX liet de voorbije maanden al stevig van zich horen zowel in België als in Nederland. En hoewel dit bedrijf, dat van origine Zweeds is, een groot hart voor motorcross en enduro heeft, kunnen ook gewone motorrijders, BMX’ers of al wie op zoek is naar coole casual kleding hun keuze maken uit het zeer uitgebreide aanbod! Niet zolang geleden hadden we een leuke babbel met Daniel Petersen. Daniel heeft niet alleen de dagelijkse leiding over 24MX hij is ook zelf een gepassioneerd motorcrosser. En hij richtte 24MX mee op.

De druk bezochte 24MX stand op de Grote Prijs in Lierop.

Kan je wat meer vertellen over de achtergrond van 24MX. De laatste jaren groeien jullie snel maar hoe is het allemaal begonnen?
Daniel Petersen:
“Mijn zakenpartner Stefan begon in 2005 met een online shop en verkocht reserveonderdelen voor minibikes en minicrossers. In 2009 zijn wij dan samengekomen. Daar is 24MX uit ontstaan en vandaag bouwen we daar nog steeds op verder.”

Waarom ben je eigenlijk met 24MX begonnen?
Daniel Petersen:
“Zoals ik al zei was Stefan, mijn zakenpartner, al eerder online actief. Hij vond dat er weinig goede online MX shops voor handen waren. Toen ik dat effectief checkte kwam ik tot de conclusie dat er wel grote bedrijven actief waren op internet maar dat het inderdaad veel beter kon. De service was ondermaats, sommige webshops toonden hun producten niet goed, anderen hadden dan weer een zeer klein assortiment of boden weinig of geen service. Nadat ik die markt verkend had; kreeg ik een enorm positief gevoel. Ik had iets van: dit kan lukken! Daarna was het enkel nog de vraag hoever we moesten gaan om te overleven, om te zien of we hier echt van konden gaan leven.”

Had je snel door dat 24MX een schitterend idee was?
Daniel Petersen:
“Na 8 of 9 maanden realiseerden we ons dat de Zweden echt via het internet wilden kopen. Daarnaast is onze service, ook al zitten we online, soms zelfs beter dan de offline concurrentie.”

Na Zweden zijn jullie uitgebreid naar Finland en Noorwegen, Nederland en België volgden, maar jullie zitten nu ook in Duitsland, Groot-Brittannië en Polen. Wat komt er nog aan, en hoeveel mensen werken voor 24MX?
Petersen:
“Voorlopig hebben we onze handen heel erg vol met de landen waarin we nu actief zijn! In totaal werken we met zo’n 60 mensen. Ons hoofkantoor zit vlakbij Stockholm maar er werken mensen van veel verschillende nationaliteiten bij 24MX. De meesten zijn natuurlijk Zweden, maar we hebben ook Nederlanders en ook Frankrijk, Engeland en Polen zijn vertegenwoordigd. Alleen al het up-to-date houden, vertalen en uitbouwen van onze online-shops in de verschillende talen is een gigantisch karwei. Zo hebben we bijvoorbeeld twee eigen fotografen voltijds in dienst. Bijna alles wat je op 24MX.be kan kopen hebben we zelf gefotografeerd!”

Nog meer dan anders is het in deze periode razend druk bij de grootste motorsportwinkel van Europa!

Hoe belangrijk is goede service voor jullie?
Petersen:
“Online kopers die niet tevreden zijn kunnen en zullen meteen slechte reviews geven! Die zullen ook via fora vertellen dat ze geen goede service hebben gehad. Online gaat het net iets anders dan “in het echt”. In het echt kies je meestal de dichtstbijzijnde winkel en niet de winkel met de beste service, gewoon om tijd te besparen. Op het internet heb je binnen twee klikken meteen 50 andere winkels om te bestellen. Ons doel is dan ook om het vertrouwen te verdienen van de klant en goed zorg te dragen voor onze klant. We moeten het ook hebben van trouwe klanten. Iemand die maar één keer iets koopt, levert ons geen winst op. Door onze hoge kosten qua marketing moeten klanten ook liefst terugkomen. Daarom is onze website zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Dat maakt winkelen des te aangenamer.”

Hoeveel producten heeft 24MX en is dat voor elk land hetzelfde?
Petersen:
“Elk land heeft bijna hetzelfde aanbod maar sommige producten zijn moeilijk te versturen en anderen zijn dan weer specifiek voor één markt. Een voorbeeld van dat laatste is sneeuwscooter-accessoires voor de Scandinavische markt. (glimlacht) Ik denk niet dat jullie daarop zitten te wachten? Maar 99% van de producten is overal te krijgen en we zullen ongeveer een assortiment hebben van 120 000 producten. Het precieze aantal mag ik niet zeggen dat is een zakelijk geheim.”

De eigen 24MX fotostudio is bijna altijd bezet! Bij 24MX wordt namelijk zo goed als elk product dat je op de site ziet zelf gefotografeerd.

Is het een voordeel geweest dat 24MX eerst op de Zweedse markt is losgelaten?
Petersen:
“Dat denk ik wel, in België of Nederland zou het moeilijker geweest zijn. Vooral omdat in Zweden de afstanden veel groter zijn. Het is heel gewoon dat je twee uur onderweg bent voor een boodschap. Dat maakt internetshoppen dan wel heel comfortabel, daarnaast is internetshoppen altijd safe geweest in Zweden.”

Wat zijn de reacties die je gehad hebt uit de MX-industrie, de invoerders van producten bijvoorbeeld?
Petersen:
“Nationale distributeurs zien ons niet graag komen. Mensen hebben ons bedreigd. Eén iemand heeft zelfs eens gezegd dat hij ons koud ging maken. In sommige landen willen merken aan ons niks verkopen, ze jammeren liever. In andere landen worden de verdelers wakker en die willen echt wel mee doen omdat het goed is voor hun merk. De trend van onlineshopping kan je toch niet meer stoppen.”

Waarom moeten mensen die nog nooit iets bij 24MX hebben gekocht dit zeker toch eens overwegen?
Petersen:
“24MX is zeker het overwegen waard vanwege het ruime assortiment. Het interessante aan ons ruime assortiment is dat je alles op één plek kunt kopen en alles via één verzending kunt laten aankomen. Gemak is waanzinnig belangrijk; veilig shoppen waar en wanneer je wil, betalen hoe je wil –met creditcard, op factuur, of cash bij ontvangst… 24MX moet een merk zijn dat je kan vertrouwen. Een relatie met je klanten kan je alleen opbouwen als er vertrouwen is. Omruilen omdat iets niet past, kan je bijvoorbeeld op onze kosten. Iedereen maakt fouten, soms werkt een product niet zoals het zou moeten. Dan is het aan ons om dat recht te zetten. En hoewel we internationaal zijn, werken we toch heel lokaal. Elke klant heeft een lokaal retouradres, als hij ons telefoneert is dat in z’n eigen taal. Eigenlijk is dat dus net hetzelfde als wanneer je bij een lokale dealer koopt.”

Room with a view; Daniel Petersen bovenop de Bo Oil/24MX promobus.

Je was deze zomer voor de eerste keer te gast tijdens de Grote Prijs in Lierop. Wat vond je ervan?
Petersen:
“Veel mensen bleken 24MX toch al te kennen, dat was heel positief. Verder was ik ongelofelijk onder de indruk van het publiek, de sfeer en het niveau van de rijders. Toen ik aankwam, was ik al onder de indruk van de baan maar op zondagavond kon ik mijn ogen niet geloven! Zo diep waren de sporen. Ik denk dat ik zelf na een rondje of twee al even naar de kant zou moeten. Ten minste met mijn huidige conditie… Wat Jeffrey Herlings daar laten zien heeft, was echt niet normaal. In België en Nederland hebben jullie het getroffen met zoveel goede rijders. Daar kunnen we in Zweden op dit moment alleen maar van dromen!”

Foto’s: CDS / 24mx.be

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

4 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

12 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

13 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago