Het verhaal van het project Duinengordel begon met de goedkeuring van de subsidieaanvraag hiervoor op de gemeenteraad van 28 Maart 2011. Probleem was dat de projectontwikkelaars het motorcrossterrein de Kiezelgroeve integraal opgenomen hadden in hun plannen ook al maakte het MER* duidelijk dat het beroemde circuit hiervoor volkomen waardeloos is. Zonder de bezwaren van de motorcrossliefhebbers in overweging te nemen keurde de voltallige gemeenteraad, uitgezonderd het VB, toen die aanvraag goed .
Op dinsdag 15 mei 2012 verspreidde de projectontwikkelaar een voorlopige structuurvisie voor dit grote bos- en natuurcomplex . Onder aanvoering van schepen Dirk Verlaak (Voluit), in contrast met de raadszitting een jaar eerder, reageerde de gemeente nu wel alert. Op 1 juni 2012 repliceerde het diensthoofd sport dat het de wens is van het gemeentebestuur dat een paragraaf met betrekking tot ‘grondgebonden, gemotoriseerde sporten’ zal worden opgenomen.
Nog meer bij de pinken bleek uiteindelijk raadslid Leo Pieters (VB) te zijn. Toen op 24 oktober 2012 over deze structuurvisie in Opglabbeek een speciale intergemeentelijke milieuraad plaatsvond bracht Pieters ter sprake dat het foutief was dat de Kiezelgroeve opgenomen was in het projectgebied omdat “dit een ander beleidsproces betreft”. In het verslag hiervan, dat pas op 24 december 2012 verspreid werd, lezen we in het antwoord dat “er onduidelijkheid is of het motorcrossterrein wel dan niet in de projectperimeter dient opgenomen te zijn. Dit moet opnieuw kortgesloten worden”. Pieters diende hierop een vraag in voor de gemeenteraadszitting van 29 oktober 2012. In zijn gekende hautaine stijl antwoordde burgemeester Jan Creemers (CD&V) dat de Kiezelgroeve geschrapt was uit het project Duinengordel.
Dit wil zeggen dat amper 5 dagen na de interpellatie van Pieters (VB) op een intergemeentelijke milieuraad de Kiezelgroeve verlost is van het spook van de Duinengordel. Men zou zich voor minder afvragen waarom dat alles niet meteen kon toen hetzelfde raadslid dit al voorstelde op de zitting van 28 Maart 2011? Of waarom het gemeentebestuur zelf met een extra paragraaf komt aandraven terwijl de ware oplossing op enkele dagen tijd zelfs vanachter een cordon tevoorschijn kan komen? Om nog maar te zwijgen over wat er uiteindelijk van dat ‘amendement’ gekomen is of waarom pakweg Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) op 10 juni 2011 groots uitpakt met dit project zonder rekening te houden met haar beloftes aangaande de motorcross? Wat er ook van is, nadat eerder in September Mc Maasland al gelijk kreeg van de rechter is dit wederom een stap in de goede richting.
*Milieueffectrapportage
Tekst: Kevin Moonen – Bron: RedDeMotorcross.be
De openingsavond van de Supercross in Parijs was spectaculair, met veel crashes en spannende duels.…
We tellen af naar de grootste Europese indoorwedstrijd van het jaar: Supercross de Paris! Check…
De F.I.M. heeft deze week al een voorlopige WK-kalender gepubliceerd. Het schema telt tien wedstrijden…
Triumph is bij zijn introductie in motorcross en supercross niet over één nacht ijs gegaan.…
Yamaha Motor Europe kondigde zonet haar EMX250 programma voor 2025 aan. Het VRT Yamaha Official…
Vooraleer de strijd morgen en overmorgen losbarst in de La Défense Arena konden de rijders…