Categories: Column

“Hij heeft zeker centen meegebracht?”

Een piloot die zichzelf inkoopt in een team, er rust in het motocross nog steeds een enorm taboe op. Vele motocross volgers verfoeien zelfs de teams die het toestaan en bekijken het bijna als een pacht met de duivel. Toch is de waarheid minder zwart wit.

In het economisch landschap dat we vandaag en de laatste jaren kennen, is het namelijk heel moeilijk op een team helemaal zelf onderhoudend te maken. De redenen daarvoor zijn de voor de hand liggende stijgende uitgaven en inkomsten die weggevallen. De uitgaven waarover we het dan hebben zijn o.a. de inschrijvingsgelden voor het WK, de trailers die groter en groter worden en door de crisis zijn de inkomsten afkomstig van fabrikanten en sponsoren een heel deel gekrompen. Daardoor zijn teams opzoek moeten gaan naar een derde pilaar om hun eigen budget te laten kloppen en daarbij zijn ze uitgekomen bij de piloot. De piloot die, als hij het volledige wk wilt betwisten, wel een team nodig heeft.

Die piloot op zijn beurt zoekt de gevraagde, overeengekomen som dan weer op verschillende manieren. Er zijn de goede subtoppers die hun trouwe en niet zo kleine sponsors de bres laten inspringen. Daarnaast heb je jongens die helden zijn in hun land en daardoor op een schare fans en enkele kleine sponsors kunnen rekenen. Die springen dan over gesteund met geld van hun fanclub en hun trouwe sponsors van om de hoek, bijna een beetje zoals in de jaren ’70. De laatste groep is de groep die het financieren met hun eigen privé vermogen omdat er niemand (meer?), in geloofd.

Nu is enkel de vraag wie word hier beter van? We moeten eerlijk zijn en herkennen dat in onze sport mensen en dus ook teams zitten die vooral op die laatste groep van piloten jagen. De jongens met rijke ouders, schoonouders, grootouders, zeg maar de mensen met een goud aan hun handen, die je lang kunt uitpersen omdat ze durven dromen.

Daar tegenover staan ook de mensen die in onze sport zijn gerold omdat ze vol met passie zitten. Die er nog steeds “ambetant” van lopen als ze met een piloot moeten onderhandelen over een inkoop bedrag. Het zijn deze mensen die de tweede groep van nationale helden en de “nu nog niet jongens” een plek geven in de hoop dat het later een investering zal blijken.

De subtoppers die zich via hun privésponsor(s) van een plekje in een goed team kunnen verzekeren hebben het meestal wel goed voor elkaar. Met goede motoren en bijbehorende kunnen deze via startgelden en prijzengeld in nationale kampioenschappen een mooie boterham bij elkaar rijden.

Achter dit alles zou je u misschien kunnen afvragen: Is dit iets typisch voor het WK Motocross? Het antwoord daarop is nope. Twee personen, de ene journalist & de andere vader van een pro-piloot, vertelde me dat dit eveneens voorkomt in de Amerikaanse motocross scene. Ze spraken niet van enorm veel gevallen, dit misschien vanwege de open kwalificaties en het bonussensysteem van de fabrikanten dat geld voorziet voor goed presterende privé piloten, maar toch het gebeurt daar dus eveneens.

Het blijkt dus een wereldwijd verschijnsel ingegeven door de economische toestand. Want draai het en keer het hoe je wil, op het eind van de dag moet het budget kloppen en is het irrelevant wie het doet kloppen.

Tekst: Matthias Van Eeckhoven

Recent Posts

Valerio Lata met HRC Honda naar WK MX2

Valerio Lata heeft een meerjarige overeenkomst met HRC Honda afgesloten. Dat maakte Honda vandaag bekend.…

5 uur ago

Liam Everts sluit zich aan bij Nestaan Husqvarna Factory Racing

Met een nieuwe start en een nieuw startnummer, 26, is Liam Everts klaar om zijn…

6 uur ago

CFMoto laat elektrische crossmotor zien in Milaan

De EICMA 2024 heeft gisteren haar deuren gesloten in Milaan maar een dag later sijpelen…

9 uur ago

Op 3 januari 2025 start de 47e Dakar rally

De moeder van alle rally's is toe aan de 47e editie. Die zal ook dit…

10 uur ago

VIDEO: Everts en Smets in EICMA Champion Charity Race Legend

Voor een enthousiast publiek  namen 12 grote legendes uit de MotoGP/SBK en MXGP het op…

11 uur ago

Nieuwe geluidsnormen in de MXGP

De internationale motorsportfederatie F.I.M. had het lang vooraf aangekondigd en vanaf 1 januari 2025 is…

1 dag ago