Categories: Slideshow

Interview: Ciao Keeno, come stai?!!

Na een lange tijd in Italië hadden we een halve Italiaan verwacht maar… Ken De Dycker bleek (gelukkig) nog altijd dezelfde! Net voor de start van het Italiaanse kampioenschap in Riola Sardo voelden wij de Red Bull-KTM rijder aan de tand.

Je bivakkeerde zowat de hele voorbereiding al in de laars heb ik begrepen.
Ken De Dycker:
“Klopt op 17 december ben ik naar Rome gegaan naar de thuisbasis van De Carli. Zowel met Kerst als met nieuwjaar ben ik dan 2 dagen naar België teruggegaan. Vanaf de 15de januari zitten we  nu in Sardinië waar het De Carli team traditioneel haar voorbereiding doet. ”

Vooral Italiaanse toppers zitten graag in Sardinië om er in de winter te trainen. Wie ben je daar zoal tegengekomen?
De Dycker:
“In het begin hebben Max Nagl en Evgeny Bobryshev hier even gezeten, David Philippaerts zit hier al lang. Nu wordt het wel drukker met Joël Roelants, Steven Frossard en Christophe Charlier. Het TM fabrieksteam is aangekomen… Vorige week zaten we hier bijna alleen, nu begint het wel een beetje zoals Lommel te worden!”

De meeste mensen kennen Riola Sardo waar jullie ginder trainen wel van op foto’s en filmpjes. Waarmee kan je het vergelijken?
De Dycker:
“Het is een beetje Duinkerke-achtig, maar dan kleiner en minder snel. Er zitten ook veel scherpe bochten in. Ik amuseer me er wel! Ook het juiste gevoel in het zand is al goed teruggekomen. Een ander voordeel is dat het circuit wel wat regen kan hebben. Hier kan je altijd trainen!”

Nu zondag rijd je dus een wedstrijd op een circuit dat je ondertussen kent als je broekzak.
De Dycker:
“Da’s waar maar een wedstrijd is toch altijd anders dan een training. Eigenlijk is het voor een zandparcours héél speciaal en er zitten ook enkele mooie obstakels in. Alleen jammer voor het publiek dat je tussen de duinen staat. Gelukkig heb je hier en daar een top van waar je een overzicht over de omloop hebt.”

Jammer dat je Mantova moest missen?
De Dycker: “Nee, helemaal niet. Het weer is daar vaak toch veel minder dan bijvoorbeeld hier in Sardinië. Kou en modder zijn er wel vaker van de partij. Hier heb ik nog rustig kunnen verder trainen, ik zat hier goed. Er is niks afleiding en je kan hier bijna van ’s morgens tot ’s avonds rijden! De hype van die voorbereidingswedstrijden zoals Mantova en Valence zorgt ook telkens weer voor extra nervositeit. Je weet dat er op zo’n cross zoveel kan gebeuren.”


Het Italiaanse kampioenschap is dan rustiger en met amper drie wedstrijden staat ook op zichzelf. Da’s op zich meegenomen in jouw geval.
De Dycker:
“Inderdaad, je bent al goed geïnstalleerd door de voorbereiding hier en dan de eerste wedstrijd… Eigenlijk is dat ideaal hé. Geen gereis, geen gedoe, gewoon op je gemak! De tweede ronde in Malagrotta op 10 februari is vergelijkbaar want dat is de thuisbaan van het Red bull-KTM De Carli team.”

Wat is er in het tussenseizoen veranderd aan de fabrieks KTM SX-F 450?
De Dycker:
“Bijna niks. Vooral in het blok zelf zijn er wat verbeteringen aangebracht om de duurzaamheid en betrouwbaarheid op een nog hoger niveau te brengen. Verder hebben ze de uitlaat onder handen genomen om de motor stiller te maken.”

Zondag staat er een mooi deelnemersveld aan de start voor jouw eerste race van het seizoen; Cairoli, Frossard, Philippaerts, Bobryshev, Guarneri, Simpson… Wat verwacht je er zelf van?
De Dycker:
“Ik hoop gewoon om al op mijn niveau te rijden. De Assoluti d’Italia zijn maar drie races, dus moet je er van in het begin bij zijn. Maar ik voel me op dit moment goed genoeg om direct mee te strijden voorin. Sowieso heb ik mijn zinnen gezet op de Italiaanse titel dit jaar én een verlenging van mijn Belgische titel. Daarnaast wil ik top-3 halen in het WK.”

Dat zijn flinke ambities!
De Dycker:
“Ja, maar ik heb ook nog nooit zo goed gezeten als nu. En de motor is perfect voor mij. Ik voel me ook heel goed bij het team. Ondertussen kan ik al wel vergelijken met andere teams en motoren, sportief ging het vroeger te vaak met ups en downs. Vorig jaar werd ik 5de in het WK, maar voor mezelf kan het alleen maar beter gaan. Wie ik achter me moet laten om top drie te halen maakt niet uit. Ondanks drie of vier slechte Grote Prijzen werd ik in 2012 toch vijfde. Vallen die weg dan zit bij de top 3…”

Wat vond je als waarnemer van Mantova, en de dominantie van Kevin Strijbos?
De Dycker: “
Erg veel kan ik er niet over zeggen omdat ik er maar weinig van gezien heb. Ik denk wel dat Kevin zich thuisvoelt bij Suzuki. Ook de verstandhouding met Sylvain (Geboers; red), Joël (Smets; red) en Clément (Desalle; red) zit goed. Over de andere rijders is het nog té vroeg om iets te zeggen. Het is in zo’n wedstrijden altijd afwachten wie iets laat zien of niet. En iedereen speelt poker in die voorbereidingscrossen!”

Veel succes dit weekend!

Foto’s: S. Taglioni

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

4 minuten ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

8 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

9 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

20 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago