Op zijn vierde begon Bas Vaessen uit Swalmen met crossen in de tuin. Tien jaar later is het Nederlandse talent goed op weg naar een internationale carrière. Bas werd vorig jaar Duits kampioen in de 85cc ADAC en in eigen land werd hij tweede. In tegenstelling tot zijn Europese leeftijdsgenoten droomt Vaessen niet alleen van de Aerikaanse cross, nee hij staat er midden in! Als één van doelen voor dit seizoen heeft de rappe Limburger namelijk -naast een top 5 in het ONK125cc- zijn zinnen op een podium in Loretta Lynn’s bij de Supermini’s gezet. En afgelopen weekend heeft Bas de eerste seizoenskwalificatie voor Loretta Lynn’s in het Arizona Cycle Park te Phoenix verreden! Hieronder lees je hoe het met hem ging. Heel interessant voor ons niet AMA-ingewijden…
Bas heeft in de beiden klassen Supermini (13 – 15 jaar en 14 – 16 jaar) ingeschreven en wist zich voor beiden klassen gemakkelijk te kwalificeren. De klasse Supermini wordt gevormd door motoren die in Europa gekend zijn als 85cc grote wielen maar dan met motorinhoud t/m 112 cc. Bas rijdt deze wedstrijden met een door Stefan zelfgebouwde KTM 105cc, het maximale dat er uit de KTM gehaald kan worden. Voor Loretta Lynn’s dienen de rijders zich via area qualifiers te kwalificeren voor de regional qualifiers. De beste 5 rijders van deze regionals mogen starten in Loretta Lynn, de grootste MX wedstrijd ter wereld.
De qualifiers zijn volledig anders van opzet dan wij in Europa gewend zijn, de vrije trainingen zijn maximaal 8 minuten en verlopen ook echt vrij. De rijders rijden overal de baan in en uit, er zijn nauwelijks vlaggers of afzettingen. Tijdens de wedstrijd starten al de volgende groepen en de startprocedure bestaat uit vooral op tijd aanwezig zijn, opstellen volgens lootjes trekken en het hek dat ergens tussen het bordje 60 seconden en 0 seconden valt. Door het constante starten, wordt het startveld niet geschoven, na het hek duik je recht de steeds diepere sporen in.
Bas was niet erg in het voordeel bij het lootjes trekken en kwam bij de starts dan ook telkens zeer matig uit de verf. De baan was heel snel met veel springers en je kon na de start maar weinig verschil maken met de andere snelle rijders in het veld. De manches verliepen vrijwel gelijk, in de Supermini klassen stonden dezelfde rijders aan de start en de uitslagen waren dan ook allemaal gelijk, Bas werd in de eerste manche 4e en in de overige 3 manches 5e, dat was het maximale dat Bas naar voren kon komen na de start. De wedstrijden zijn maar over 5 ronden en je kunt daar maar weinig goedmaken. Traditiegetrouw stonden de beste rijders van de West Coast in deze qualifier aan de start. Enkele rijders kwam Bas ook al tegen in de Gold Cup wedstrijd te Glen Helen in de voorgaande week. Bas was daar echter beter op dreef dan in Phoenix en wist daar alle manches in 3 klassen met goede starts ruimschoots te winnen met uitzondering van de laatste manche, waarbij Stefan als uitdaging Bas ruim 35 seconden later liet starten en Bas net 3 seconden te kort kwam om de leider nog te kunnen passeren en als tweede werd afgevlagd. Ook daar zijn de manches over slechts 5 of 6 ronden.
Al met al een hele mooie en bijzondere ervaring en met vertrouwen wordt dan ook uitgekeken naar de regio qualifier in Anza, California.
Foto’s http://www.basvaessen.com
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…