Categories: Slideshow

Jens Getteman in Thailand: blijven vechten!

De Thai kennen er wat van. Van het spectaculaire ‘Cross the X’ lanceringsevenement in Bangkok enkele weken geleden, de massale belangstelling van de lokale media en een veelbelovend, nieuw circuit. De aanloop naar de Grote Prijs van Thailand was op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Met nog twee GP’s in de steigers, in 2014 en 2015, zal Si Racha slechts een eerste voorproefje zijn van de rol die Thailand in het mondiale motorcross wil vervullen als aanjager voor de sport in Azië! En wie weet, misschien krijgt de Thaise Moto 2 coureur Ratthapark Wilairot (Honda Gresini) er in de nabije toekomst wel een collega in de MX GP’s bij. De Assense ex-GP rijder en nu MX coach Jan Postema timmert op sportief vlak in ieder geval hard aan de weg met het Thaise talent. Wat de toekomst ook brengt, de Grote Prijs van komend weekend belooft al heel wat spektakel…

Nieuw land, nieuwe ervaring

Hoewel Jens Getteman (24MX Honda Racing) geniet van zijn eerste bezoek aan een nieuw land is de Denderleeuwse belofte te veel bezig met zijn aanloop naar de eerste topconfontatie ooit op Thaise bodem om zich druk te maken over al de rest. Geen toeristische lijstje met bezienswaardigheden dus voor Getteman. “Wat ik op voorhand wist over Thailand? Hetzelfde als iedereen denk ik, zanderige stranden, het typische eten dat je bij ons in Thaise restaurants vindt. Dat de mensen hier vriendelijk zijn, en is kickboxen hier niet de nationale sport?”

Na Losail in Qatar is Si Racha de tweede overzeese bestemming van het nog prille WK. Een goede zaak voor de internationale uitstraling van de motorcross, maar er is behalve het forse kostenplaatje voor de teams ook een sportieve keerzijde aan de verre reizen. Zowel voor teammensen en nog meer voor de afgetrainde rijders zelf is het uitkijken voor vermoeidheid, slaapproblemen, verkoudheden en infecties. De 19-jarige 24MX Honda rijder gaat met het-zichzelf-verzorgen verrassend volwassen om. “Van jetlag heb ik gelukkig geen last. Ik heb nog heel veel te leren natuurlijk, maar stilaan kom je er wel achter dat je er profijt uithaalt om voldoende te rusten. Dat klinkt heel saai, maar de voorbije dagen stonden vooral in het teken van rust. Geen gehos dus om de typische trekpleisters te bezoeken, we zijn van Bangkok rechtstreeks naar het hotel vlakbij het circuit gegaan. Het laatste stukje  hebben we met zo’n grappig driewieler taxibrommertje gedaan!”

Aangezien de motoren pas op donderdag ter plaatse komen vanuit het Midden-Oosten zat een extra motortraining er niet in. Jens richtte zich daarom op fysieke training, stretchen en een gezapig baantje in het zwembad. “Met zo’n buitenzwembad dat tot aan je hotelkamer komt, is de vakantiesfeer nooit ver weg. Ook de jogging op het strand klinkt aanlokkelijk, maar dat viel in de praktijk een beetje tegen. Op het strand liggen hier nog veel brokstukken van die verschrikkelijke tsunami in 2004. Pas als je dat ziet liggen, weet je wat de mensen hier moeten meegemaakt hebben. De hitte valt hier op zich nog wel mee, vooral de vochtigheid maakt het speciaal. Bij de minste beweging sta je zo in het zweet! Ik denk niet dat ik op mijn best ben in tropische omstandigheden, maar het is voor iedereen hetzelfde. En ik zal in ieder geval mijn met m’n USWE drinksysteem rijden om voldoende vocht binnen te krijgen.”

Na zijn ochtendjogging samen met landgenoten Clément Desalle en Kevin Strijbos trok Jens vandaag naar het circuit voor een eerste verkenning. Wat hij daar zag, stelde hem gerust. “De baan zag er geweldig uit! Als je in een nieuw land komt waar er nog nooit een GP was, is het altijd afwachten. De Thai hebben hun zaken echter goed voor elkaar. Naast de baan waren ze nog volop aan het werk, maar ook dat komt wel goed. Ik ben heel erg benieuwd naar komend weekend!”

Geen laaste kans aub!


 

De Belgische MX2 kampioen maakte een mooie debuut tussen de grote jongens want in Qatar schreef hij meteen de herkansing op zijn naam. Daarin liet Jens ondermeer Max Anstie, Valentin Teillet, Dylan Ferrandis en Jason Dougan achter zich. Als het aan hem ligt, blijft zijn optreden in de herkansing echter een éénmalige vertoning. “Op dat moment is doorgaan naar de Super Finale het enige dat telt. Ook al heb je misschien goed gereden, de opluchting was een pak groter dan de blijdschap! Je denkt ook meteen aan die Super Finale omdat er heel weinig tijd is tussen de ‘Last Chance’ en de ‘Super Finale’. Teruglopen naar de pits, even verfrissen, omkleden en hup weer weg! Ook voor de monteurs is het alle hens aan dek. Kortom, zon’ herkansing brengt alleen maar bijkomende druk met zich mee. Anders kan je gewoon rustig naar de tweede manche toeleven.”Getteman die het eerste product van het Vlaamse Motorsport Future talentprogramma op topniveau is, komt duidelijk beter uit de verf op de krachtigere 450 dan op de MX2 motor. Toch is de weg nog lang weet ook hij.

“De 24MX Honda CRF450R loopt prima, ik voel me goed in mijn vel en ik heb een goede winter achter de rug. De basis klopt dus gewoon, maar nu is het aan mij. Ik kan moeilijk vergelijken met het niveau in de MX2 op dit moment, ik weet alleen dat het niveau in de MX1 waanzinnig hoog is. Als je de namen bekijkt weet je genoeg! Zelfs als ik goed rond ga en ik ben constant dan is het een zware opgave om voor de 17de of 18de plaats te vechten. Zelfs dan moet je het opnemen tegen toppers die pas terugkomen uit blessure of rappe mannen zoals Shaun Simpson, Davide Guarneri of Jonathan Barragan die hun start hebben gemist of een fout hebben gemaakt. Aanpikken bij één van die meer ervaren gasten is één van mijn doelen. Als ik niet veel terrein moet prijsgeven, is dat een grote motivatie. Ik moet gewoon doorgaan, en bijleren tijdens elke sessie en elke manche. Hoe sterk of hoe beroemd de concurrentie ook is gewoon blijven vechten en nooit opgeven. Net zoals die moedige Thaise kickboxers!”

Foto’s: CDS, Bavo Swijgers & jensgetteman.com

Steven

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

3 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

11 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

12 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

23 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago