Antonio Cairoli en Jeffrey Herlings hebben vandaag in Si Racha de kwalificatiemanches gewonnen en mogen dus morgen op de pole positie vertrekken. Deze morgen kwam het prachtige circuit onder water te staan na een fikse tropische regenbui in de eerste vrije training van de MX2 klasse.
Er werd meteen besloten om de vrije trainingen te schrappen en af te wachten tot na de middag hoe het programma zou verlopen. De zon kwam opnieuw tevoorschijn en de temperaturen stegen opnieuw richting de 40 graden waardoor de omloop snel opdroogde.
In de MX2 kwalificatie nam Febvre de snelste start voor Herlings en Butron. Herlings glipte al snel naar de leiding maar kon niet onmiddellijk wegrijden van de JM KTM rijder. Herlings controleerde echter de wedstrijd en won makkelijk voor de Fransman. Nicholls glipte in extremis nog voorbij Butron en werd derde voor Coldenhoff en Butron. Julien Lieber werd mooi negende en Kevin Fors werd 25e nadat hij bij een valpartij in de eerste ronde veel tijd verloren had.
Resultaten MX2
1. Jeffrey Herlings (NED, KTM), 24:08.946; 2. Romain Febvre (FRA, KTM), +0:35.143; 3. Jake Nicholls (GBR, KTM), +0:52.007; 4. Glenn Coldenhoff (NED, KTM), +0:54.261; 5. Jose Butron (ESP, KTM), +0:56.349; 6. Mel Pocock (GBR, Yamaha), +0:59.213; 7. Christophe Charlier (FRA, Yamaha), +1:08.116; 8. Jordi Tixier (FRA, KTM), +1:11.914; 9. Julien Lieber (BEL, Suzuki), +1:17.307; 10. Dean Ferris (AUS, Yamaha), +1:25.351; 11. Dylan Ferrandis (FRA, Kawasaki), +1:25.931; 12. Petar Petrov (BUL, Yamaha), +1:27.441; 13. Stefan Kjer Olsen (DEN, Honda), +1:28.775; 14. Max Anstie (GBR, Suzuki), +1:32.960; 15. Maxime Desprey (FRA, Yamaha), +1:33.656; 16. Valentin Teillet (FRA, Kawasaki), +1:34.422; 17. Harri Kullas (FIN, Honda), +1:36.180; 18. Alessandro Lupino (ITA, Kawasaki), +1:52.221; 19. Viacheslav Golovkin (RUS, Kawasaki), +2:04.618; 20. Toshiki Tomita (JPN, Honda), -1 lap(s); 21. Giacomo Del Segato (ITA, KTM), -1 lap(s); 22. Roberts Justs (LAT, Honda), -1 lap(s); 23. Kei Yamamoto (JPN, Honda), -1 lap(s); 24. James Dunn (GBR, KTM), -1 lap(s); 25. Kevin Fors (BEL, Yamaha), -1 lap(s); 26. Pascal Rauchenecker (AUT, KTM), -2 lap(s); 27. Elliott Banks-Browne (GBR, KTM), -5 lap(s); 28. James Cottrell (GBR, Honda), -7 lap(s); 29. Ivo Monticelli (ITA, TM), -11 lap(s);
In de MX1 klasse was al meteen Cairoli aan het commando voor Frossard en De Dycker. Ken passeerde al snel de Yamaha rijder en nestelde zich in het wiel van de wereldkampioen. Hij bleef echter op een kleine afstand hangen en zorgde zo voor een KTM 1-2 vandaag. Frossard finishte op de derde plaats voor Bobryshev, Boog en Desalle, die een slechte start had. Iedereen probeerde in deze hitte krachten te sparen voor morgen waardoor er weinig duels waren te zien. Jeremy van Horebeek werd na een goeie start 12e, Kevin Strijbos finishte als 16e en Joel Roelants kwam over de streep op de 18e plaats. Jens Getteman viel in de eerste bocht en finishte als 21e, net voor Kenny Vandueren.
MX1 kwalificatie
1. Antonio Cairoli (ITA, KTM), 24:16.731; 2. Ken de Dycker (BEL, KTM), +0:10.579; 3. Steven Frossard (FRA, Yamaha), +0:22.971; 4. Evgeny Bobryshev (RUS, Honda), +0:30.426; 5. Xavier Boog (FRA, KTM), +0:36.875; 6. Clement Desalle (BEL, Suzuki), +0:38.971; 7. Tanel Leok (EST, Honda), +0:39.699; 8. Rui Goncalves (POR, KTM), +0:40.277; 9. Tommy Searle (GBR, Kawasaki), +0:43.698; 10. Gautier Paulin (FRA, Kawasaki), +0:46.011; 11. Davide Guarneri (ITA, KTM), +0:51.113; 12. Jeremy van Horebeek (BEL, Kawasaki), +0:51.790; 13. David Philippaerts (ITA, Honda), +0:54.267; 14. Jonathan Barragan (ESP, KTM), +0:58.593; 15. Shaun Simpson (GBR, TM), +1:02.362; 16. Kevin Strijbos (BEL, Suzuki), +1:13.568; 17. Augusts Justs (LAT, Honda), +1:21.859; 18. Joel Roelants (BEL, Yamaha), +1:23.424; 19. Jason Dougan (GBR, Honda), +1:27.339; 20. Jamie Law (GBR, KTM), +1:43.238; 21. Jens Getteman (BEL, Honda), +1:48.825; 22. Kenny Van Dueren (BEL, KTM), +2:01.351; 23. Masanori Ito (JPN, Yamaha), -5 lap(s);
Cairoli: Echt proficiat aan wat iedereen heeft gedaan na de grote regenbui van vanmorgen. Ik had nooit gedacht dat de omloop zo goed zou liggen na de grote hoeveelheid regen. De race zelf ging heel goed, ik had een hele goeie start maar raakte in een moddervlek en het ging bijna mis. Morgen zal het belangrijk zijn om een goeie start te nemen. Ik wil elke race vooraan eindigen en daarom heb ik goeie starts nodig. Het wordt morgen alvast een interessante wedstrijd.
Herlings: Ik had gelukkig een goeie start. Het was op plaatsen heel moeilijk om te passeren met de MX2 motor maar gelukkig had ik daar geen probleem mee. Ik raakte snel aan de leiding en kon de race controleren. De baan zag er heel goed uit en heeft veel grip. Daarom zal het morgen in de superfinale wel moeilijk zijn tegen de MX1 motoren omdat zij veel power kunnen gebruiken en de omloop heel snel is. Maar we zien wel, mijn been is helemaal in orde en ik hoop in de superfinale ditmaal in de top 5 te eindigen.
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…