Nu zondag gaat het Belgische motocross seizoen van start in Genk. Naar aanleiding daarvan gingen wij eens bij praten met Nick Triest. In 2012 kwam namelijk het nieuws dat Nick Triest het WK Motocross vaarwel zei. Toen was het koffiedik kijken wat de nog steeds maar 23-jarige jongeman ging doen. Ondertussen weten we dat de voormalig fabriekspiloot van Husqvarna voor het ASH Racing Honda van Hans Sneyers zal uitkomen, de rest van zijn plannen licht hij zelf toe.
Hoe gaat het met Nick Triest anno 2013?
Met mij gaat het goed, ben sinds 8 weken eindelijk nog eens echt blessurevrij en heb terug plezier in het motocrossen.
Is je leven nu ingrijpend veranderd nu je geen WK-piloot meer bent?
M’n leven is veranderd, maar mijn leven staat nog steeds in het teken van motocross. Zo werk ik deeltijds zodat ik toch nog tweemaal per week met de motor kan trainen.
Wat zijn de wedstrijden die je gaat betwisten?
Het volledige BK staat op de kalender, daarnaast zal je me ook zien in de ONK’s, ADAC’s en in de occasionele VLM wedstrijd.
Met welke ambitie start je die wedstrijden?
De grootste ambitie dit jaar is blessurevrij blijven in tegenstelling tot het voorgaande jaar waar ik bijna een heel jaar in de lappenmand lag. Daarbij zou ik graag ook m’n naam terug op de kaart zetten want die is toch wat ik de vergeethoek geraakt.
Is je Grand Prix carrière een afgesloten hoofdstuk of hoop je nog?
Iedereen met enig niveau hoopt waarschijnlijk stilletjes. Plus als alles goed gaat, ik plezier heb en goede resultaten haal dan sla ik een mooi aanbod niet af… (Een wildcard in Bastogne bijvoorbeeld?!) Maar geld meebrengen om te mogen deelnemen, dat is iets waar ik niet aan begin.
Jij, je familie en sponsors hebben veel geïnvesteerd in jouw WK-carrière, zou je het nu achteraf bekeken opnieuw op de zelfde manier doen?
Mijn familie heeft mij altijd meer dan 100% gesteund en m’n sponsoren zijn altijd enorm loyaal geweest, de meeste steunen me de dag van vandaag nog steeds. Als ik iets zou kunnen opnieuw doen, dan zou ik misschien sommige trainingsmethodes veranderen.
Over het WK gesproken, volg je het WK nog op de voet?
Ja ik volg dat nog steeds…
Wat vind je dan van de nieuwe veranderingen?
Iedereen zal er zijn mening wel van hebben, ik vind het slecht en saai om naar te kijken. De MX2 piloten krijgen helemaal geen aandacht en rijden helemaal achteraan het peloton terwijl ze het niet eens slecht doen. Dit is nefast voor het gemoed van jonge piloten. Maar het is beslist en dan is er niet veel meer aan te doen.
Ook in het BK zijn er veranderingen op til…
Edmond Dutry heeft mij met Lazer nog gesponsord, dus ik ken hem wel een beetje. Wat hij met het BK gaat doen als promotor weet ik niet goed maar ik denk wel dat hij een man is die het BK terug wat kleur kan geven.
Nick Triest dankt: ASH Racing Honda van Hans Sneyers, Mecanicien Marc, Alle sponsors, men vriendin, men ouders, al mijn supporters en al de andere mensen die mij steunen en volgen.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…