Heath Frisby is de godfather van de snowcross freestyle scene. De 28-jarige Amerikaan uit Idaho groeide op tussen de sneeuwscooters en bracht de sport naar een nieuw niveau. Met meerdere medailles op de winter X-games en een palmares om U tegen te zeggen was hij één van de blikvangers op de Masters Of Dirt show in Wenen. Vorig jaar was hij de eerste die een frontflip maakte op de sneeuwscooter. Een echte pionier in de freestyle wereld die vooral wil genieten van zijn sport. Wij liepen hem tegen het lijf in Wenen…
Eerste keer in Wenen voor jou ?
Nee, dit is de tweede keer dat ik hier ben. Dit is echt een super show en deze stond echt in het rood gemarkeerd in mijn agenda. Het is altijd tof om in Europa met de beste rijders hier een show te kunnen rijden. Dit is onze job en wij willen iedereen een topshow geven. Vroeger reed ik veel in Rusland maar de laatste jaren concentreer ik mij op de States en enkele leuke shows in Europa zoals hier in Wenen. De besten uit de scene zijn hier te vinden en elke keer opnieuw is de sfeer uitstekend.
Freestyle op een sneeuwscooter ligt niet voor de hand, heb je altijd freestyle gedaan of ook wedstrijden gedaan ?
Vroeger heb ik professioneel wedstrijden gereden, maar al snel merkte ik dat er weinig geld in de sport zat. Bovendien was ik te dik en te lui om te trainen dus ben ik al vlug bij de freestyle optie beland. Ik ben tussen de sneeuwscooters opgegroeid in Idaho en rijd er al sinds kleins af mee. Oorspronkelijk wou ik professioneel motorcrosser worden, maar na een vijftal jaren werd duidelijk dat ik niet het grootste talent was en heb ik mij dan maar toegelegd op de sneeuwscooters.
Ooit freestyle met de motor geprobeerd ?
Zeker, ik heb een vijftal jaren echt serieus bezig geweest met de motorfreestyle. Ik had mij thuis een eigen compound gebouwd met alle nodige schansen en ik deed toen alle tricks wat de toppers indertijd deden. Ik combineerde dan de motoren in de zomer met de sneeuwscooters in de winter. Gevolg was dat ik 40 weekends per jaar van huis was en dat was mij iets te druk, ik amuseerde mij niet meer. Ik ben gestopt met de tweewielers en heb zo de ganse zomer vrijaf. Dat maakt het mogelijk om tijd door te brengen met mijn vrouw en mij te amuseren met mijn redneck vrienden uit de buurt.
Wat is het verschil tussen springen met een motor en een sneeuwscooter ?
Het grote verschil is de stabiliteit van de sneeuwscooter. Velen denken dat het gewicht en de wendbaarheid helemaal anders zijn dan met een lichte motor, maar eerlijk gezegd merk je niet veel van dat gewicht in de lucht. Het is niet dat wij de sneeuwscooter in de lucht moeten trekken, wij rijden ermee en laten de motor het werk doen. Het is zo dat sommige tricks makkelijker zijn op de motor, maar andere zijn dan beter te doen op de sneeuwscooter.
En qua veiligheid ? Recent hadden we het dodelijk ongeval op de X-games ?
Daar zit echt geen verschil… Ik heb beiden gedaan, zelfs tegelijk op eenzelfde show, maar ik voel me niet minder veilig bij het ene of het andere. Weet je, wij worden vaak met de vinger gewezen dat we echte zotten zijn, maar we zijn professioneel met ons beroep bezig en we weten wat we doen. We weten wat er nodig is om een backflip te doen, maar we beseffen ook wat de risicos zijn. Iedereen onder ons heeft al een crash meegemaakt zoals Caleb (Moore), maar hij had bij die crash het geluk niet aan zijn zijde en spijtig genoeg is het zo gelopen. Maar dat geldt ook voor de gewone motoren, waar evenzeer al dodelijke ongevallen zijn gebeurd.
Heb je veel contact met de rijders uit de amerikaanse FMX scene ?
Ik zit reeds 14 jaar in de sport en het feit is dat iedereen die hiermee professioneel bezig is elkaar goed kent. Ik trek veel op met Nate Adams en zijn ‘Deft family’ en daar vele van onze shows samen zijn is het tof om telkens samen te werken met rijders waar je altijd al naar opgekeken hebt.
Hoe mainstream is sneeuwscooter freestyle binnen de freestyle scene ?
Elke echte motorfan weet dat wij met onze machines dezelfde tricks doen als met de motoren, dus zij staan niet meer verstomd als wij met ons monster voor de proppen komen. Maar iemand die er niks van kent staat met zijn mond open. We hebben al de raarste namen gekregen voor onze voertuigen. Van jet ski tot zetel of kleine auto, je kan het zo raar niet bedenken. Dat is trouwens raar, want waar ik vandaan kom was dit oorspronkelijk een volwaardig vervoersmiddel, die nu voor de fun gebruikt worden. Toch kennen zoveel mensen dit niet. Het heeft er veel mee te maken dat de sneeuwscooters in veel landen nog verboden zijn, dus dan is het ook moeilijk om deze fmx-tak in the picture te brengen. Maar wie weet op een dag…
Tekst & Foto’s CDS
Hier nog een video van Heaths legendarische fronflip vorig jaar op de winter X-games
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…