Categories: ColumnNieuws

Speedway, ongekend is onbemind.

Een paar weken geleden kwam m’n broer aanzetten met het idee om voor het eerst eens naar het speedway in Heusden-Zolder te gaan kijken. Eerst hield ik de boot af, daarna beloofde ik met slecht weer in het vooruitzicht dat ik met goed weer zou mee gaan. Maar afgelopen zondag was het dan ineens zo ver, het voorspelde mindere weer was plots mooi lenteweer geworden. Ik kon dus tegen wil en dank mee want belofte maakt schuld.

Niet dat ik de sport een slecht hart toe draag, maar ach je kent de uitspraak wel van: “Wat de boer niet kent, dat eet hij niet”. Dat was zeker van toepassing op mezelf. Ik kijk wel eens speedway op Eurosport en soms pik ik ook wel eens de gratis livestream van de Speedway Grand Prix’s mee. Maar om dit nu in het echt te gaan bekijken?! Maar na een klein uurtje waren we aan het Helzoldstadion en al een beetje enthousiaster, mede door het weer stapte we uit.

Het geluid van de 500cc motoren dat ons tegemoet kwam was heel anders dan wat we gewoon zijn van de moderne 250 en 450cc crossmotoren. Meteen werden we aan de kassa ook aangesproken met de vraag van waar we kwamen. Het speedway is in België dan ook voornamelijk een Limburgse aangelegenheid en we vielen dan ook op als Oost-Vlamingen.

Na onze geweldige dag in Heusden-Zolder hadden m’n broer en ik het er op de terugweg dan ook over hoe het in hemelsnaam kon zijn dat zo’n spectaculaire sport als speedway enkel in Limburg leeft. Dat terwijl deze pure motorsport waar de piloot en z’n entourage zelf een motor opbouwen vanaf het blote frame enorm populair is bij onze noorderburen. En dat is zeker te begrijpen! Steeds sleutelen ze tot de laatste minuut aan die beestachtige 500cc motoren en dan nemen ze het op tegen elkaar met snelheden van meer dan 75km/u. In die wedstrijden bepalen ze wie de snelste en de meest tactische en technische piloot is, als gekke en gekkinnen gooien ze ‘em plat door die bocht!

Na een dagje in het Helzoldstadion is het mij een echt raadsel waarom het speedway in België zo onbemind is. Ik ben alvast fan geworden van die rare motoren met die zadels die me een beetje doen denken aan de zadels van de in de jaren tachtig populaire crossfietsen!

Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: Vepix.be

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

41 minuten ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

2 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

5 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

7 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

23 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago