Vorige maal hadden we het bijna uitsluitend over Clément Desalle en verder in dit stukje gaan we het nog uitgebreid hebben over de “Rockstar Energy Suzuki” piloot. Want draai het of keer het in deze transferperiode is onze landgenoot de meest begeerde vrije piloot en dat maakt van hem het eerste puzzelstukje dat moet gelegd worden of die zes die gerold moet worden om te kunnen starten aan het spel…
Maar natuurlijk zijn er al zekerheden, echte transfers zijn dat meestal niet, het zijn meestal jongens die bekend maken dat ze hun contract hebben verlengd voor een x aantal jaar. Het Red Bull KTM Factory team is daarin een schoolvoorbeeld. Begin maart kwam het team echter al met het nieuws dat Antonio Cairoli tot en met 2017 bij de Oostenrijkse fabrikant blijft. Enkele maanden later, begin Juli, was Ken De Dycker dan aan de beurt die verklaarde dat z’n contract met 2 jaar was verlengd.
Nog bij KTM kreeg super talent Jeffrey Herlings een contractverlenging voor 2 jaar en daarmee zal hij dus al zeker tot en met 2015 uitkomen op een oranje machine.
Ook bij het “Wilvo-Nestaan Factory Husqvarna” staat één van de piloten voor volgend jaar al vast. Het “voormalige” KTM satellietteam liet hun grote talent Romain Febvre al snel verlengen voor één jaar.
Recht tegenover de KTM, Husqvarna en Red Bull familie staan de Monster Energy teams. Daarin is vooral al het één en ander duidelijk geworden i.v.m. het CLS Kawasaki team. Officieel heeft het team al laten weten dat ze in 2014 zullen aantreden met Alexandre Lupino en Tommy Searle. Daarbij komt het nog steeds lopende contract van Arnaud Tonus en volgend jaar zal ook Dylan Ferrandis in het zwart, groen van het Monster Energy Pro Circuit CLS Kawasaki team rijden. Het huidige team van Dylan Ferrandis, Rockstar Bud Kawasaki team zal meer dan waarschijnlijk enkel nog gaan toeleggen op de Europese kampioenschappen.
Wie ook zeker nog twee jaar langer op Yamaha rijdt is Dean Ferris, de Australiër stapt in 2014 op de YZ450. Wat nog niet helemaal duidelijk is, is het feit of Ferris zal uitkomen voor het Rinaldi of voor z’n huidige Dixon team. Het wordt interessant om te zien wat de Australiër gaat presteren op de 450 en of hij in tegenstelling tot o.a. Marc De Reuver en Joel Roelants wel de klik maakt met de Yamaha!
Na wat we zeker weten horen we ook veel via, via en van “Ra-Di-OO Paddock!” de tegenhanger van Achterklap FM en Roddel AM.
Vooral het onderwerp Clément Desalle gaat er vaak over de tongen. We bespraken in ons voorgaande “Malle Transfermolen” artikel al de mogelijkheid van een huwelijk tussen Desalle en IceOne Husqvarna, en ook een mogelijk langer verblijf bij Suzuki sloten we toen niet uit.
Wat we toen wel uitsloten was het “Honda World Motocross Team”. Daarin moeten we echter toch onze mening een beetje herzien. Zeker als we weten dat de Waalse Panda van zowel Honda World Motocross, KRT Kawasaki, Monster Energy Yamaha Rinaldi en ook nog dus Rockstar Suzuki en IceOne Husqvarna een voorstel opzak heeft… En dat zijn de Europese voorstellen, of er interesse is vanuit Amerika daar hebben we voorlopig nog geen zicht op.
Naast het hele Clément Desalle verhaal pikten we het Jake Nicholls-verhaal op. De Brit die volgend jaar, wegens de leeftijdsgrens, in de MX1 moet gaan uitkomen zou bij het Wilvo-Nestaan Factory Husqvarna team van Jacky Martens blijven. Dit normaal gezien specifieke MX2-team zou voor Jake een MX1-plaats creëren.
Wie ook veelvuldig op een Husqvarna wordt geplaatst tijdens de transfergeruchten is onze landgenoot Jeremy Van Horebeek. De MX1 Rookie doet het uitstekend en dat plus z’n close verstandhouding met het KTM huishouden maken van hem een perfecte kandidaat om de Husky van het Ice One Husqvarna-team te bestijgen.
Door de terugkomst van Husqvarna en de daarbij horende overstap van het Wilvo Nestaan JM Racing Team is er trouwens ook nog goed nieuws te melden i.v.m. Standing Construct KTM. Dit team wordt hiermee meteen het eerste KTM-satellietteam in lijn. Piloten voor volgend jaar zijn nog niet bekend maar we weten uit goede bron dat er onderhandelingen lopen met de huidig leider van het Australisch MX2 Motocross kampioenschap; Luke Stykes.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…