Op 17 en 18 Augustus aanstaande zal de stad Bastogne gastheer zijn voor de Belgische Grand Prix motorcross. De Grand Prix houdt al voor het tweede jaar op rij halte in Bastogne. Ondanks een extreem korte voorbereiding loste de eerste editie meteen alle verwachtingen in. Gisteren stelden organisator Dynamic Marketing Group de 2013 editie voor die zal voortbouwen op de succesformule van vorig jaar.
Tijdens de persconferentie leerden we ook dat een mogelijke terugkeer van het WK motorcross naar de legendarische Citadel van Namen is uitgesloten.
Benoit Lutgen, burgemeester van Bastogne, liet verstaan zich samen met de ondernemers van Bastogne te verheugen om een organisatie van deze omvang te mogen ontvangen en ondersteunen in hun stad.
Het verwennen van publiek
De verantwoordelijke voor de aanleg van het parcours op het militaire domein van “Sans souci”, André Mathieu voerde enkele aanpassingen door om het publiek meer bewegingsvrijdheid te geven. Zo is er een nieuwe tunnel, die het mogelijk maakt voor de toeschouwers om naar het middenplein en de startzone te gaan. De zichtbaarheid van de spectaculaire start werd dan weer verbeterd door tribunes, dit aan weerszijden van het parcours. “Omdat we hopen dat de zon in het weekend van 17 & 18 Augustus in Bastogne van de partij zal zijn, hebben we bovendien ook voor een super-de-luxe sproeisysteem gezorgd! Daarnaast is de paddock nu ook geheel geasfalteerd,” legde Mathieu uit.
Een “Schone” Grand Prix
Dynamic Marketing Group, vertegenwoordigd door Edmond Detry, legde het accent op een zeer ambitieus plan om het milieu zo weinig mogelijk te belasten. Zo zal er onder andere met de steun van de stad Bastogne een systeem van herbruikbare drinkbekers worden geïntroduceerd. Hiernaast pakt de GP van Bastogne ook uit met een containersysteem dat toelaat om afval direct en ter plaatse te sorteren. Een team van 20 mensen zal samen met de schepen van sport van Bastogne instaan voor het afvoeren van afval. Bovendien maakt de organisatie zelf gebruik van voertuigen uit het “Blue-Line” gamma van Hyundai, een garantie voor een bijzonder lage uitstoot.
Ook met de aandacht voor toeschouwers met handicap weet de Belgische Grote Prijs Motorcross zich te onderscheiden. “Om het mensen met een handicap eenvoudiger te maken, gaan we een aparte ingang voorzien,” zei Detry. “En de toegang voor rolstoelgebruikers en hun begeleiders zal gratis zijn. We hebben daarenboven speciaal voor hen een plaats met maximale zichtbaarheid langs het circuit gereserveerd.” André Malherbe is dan ook niet toevallig peter van dit evenement! De voormalige drievoudig wereldkampioen motorcross zal ook nu weer aanwezig zijn in Bastogne. Weliswaar niet langs het parcours maar als adviseur en co-commentator voor de RTBF.
Zeer gemotiveerde Belgen
De dinsdag aanwezige piloten in Bastogne waren Jeremy Van Horebeek (Kawasaki Racing Team) en Kevin Fors (Kemea Reytec Yamaha Van De Laar). “Natuurlijk kijk ik er enorm naar uit om voor eigen publiek te rijden,” zei een enthousiaste Van Horebeek. De MX2 vicewereldkampioen is bezig aan een ijzersterk eerste seizoen in de MX1 klasse. “Van vorig jaar heb ik goede herinneringen aan de omloop. Het zou mooi zijn om in Bastogne mijn eerste podium in de MX1 te pakken. Met de vorm van de voorbije weken moet dàt mogelijk zijn!” Naast Van Horebeek verkeren ook de andere Belgen die uitkomen in de koninginneklasse in topvorm. Clément Desalle (Rockstar Energy Suzuki) schreef vorig weekend in Tsjechië zijn tweede GP zege van het seizoen op zijn naam. Met Ken De Dycker (Red Bull KTM), derde in de WK-stand en Kevin Strijbos (Rockstar Energy Suzuki) hebben de Belgen in totaal 4 troeven om voor de overwinning te strijden.
Ook thuisrijder Desalle toont zich strijdvaardig voor de GP in Bastogne. “Het is uitgesloten dat Antonio Cairoli zich in mijn thuisrace al tot wereldkampioen laat kronen. Ik zal er alles aan doen om dat te voorkomen!”
C’est Fini voor de Grand Prix van Namen
De presentatie van de GP in Bastogne was een uitgelezen kans voor Namenaar Edmond Detry om duidelijkheid te scheppen over een mogelijke terugkeer naar de ‘Citadel’. “Helaas moeten we vaststellen dat het circuit in Namen noch tegemoet komt aan de geldende veiligheidsvoorschriften voor piloten, noch aan de veiligheidsvoorschriften voor toeschouwers. Zonder enorme financiële investeringen in de locatie -wat een onoverkomelijk probleem is- zal de Citadel nooit meer als decor dienen voor een motorcrosswedstrijd. Daarmee zijn meteen alle geruchten de kop ingedrukt.”
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…