Op de Keiheuvel van Balen hadden we onderhand ook een gesprek met Tim Mathys, teammanager van het Standing Construct team. We vroegen Tim met welk gevoel hij voor het ogenblik terugkijkt op de prestaties van zijn piloten.
Tim Mathys: We kunnen terug kijken met een goed gevoel. We zijn zeer tevreden met Glenn Coldenhoff zijn resultaten. We hebben Glenn getekend, toen hij een piloot was die steeds net in de top tien hing, maar wij zagen toen wel al dat er meer in Glenn zat als we hem op bepaalde vlakken de kans gaven om hem volledig te ontwikkelen. Op die vlakken hebben we heel de winter hard gewerkt en de resultaten zijn er! Glenn heeft z’n eerste WK podium gescoord, hij heeft drie kwalificatiemanches gewonnen, staat vijfde in het wereldkampioenschap MX2 . Plus waren we enkele malen gespaard gebleven van domme pech dan had hij zeker nog een kleine 50 punten meer gehad. Dit alles is zeer prettig voor ons als team en voor mezelf als teammanager want als je iets doet in de sport doe je het toch om resultaten te boeken.
Pascal Rauchenecker heeft vorig jaar z’n nek gebroken en we wisten dat het zeer moeilijk ging zijn om hem terug met vertrouwen te laten racen. Maar we denken dat dit nu toch wel beetje bij beetje terug aan het komen is, zo finishte hij in de kwalificatiemanche in Loket op plaats acht en heeft hij in de reeksen ook lang goed meegegaan. Pascal doet er ook veel voor, dus we hebben vertrouwen dat dit wel goed komt.
Dan hebben we nog Damon (Graulus) en het is geen geheim dat we eigenlijk dit jaar van hem meer hadden verwacht. Ik heb voor hem persoonlijk m’n nek uitgestoken bij de sponsors om hem dit seizoen toch nog een kans te geven. Hij staat dan wel derde in het EK en dat is in principe niet slecht, maar als je echt de stap wil maken naar het WK, is het nu de tijd want hij wordt ook 19 jaar… Kortom de resultaten hadden beter gemoeten.
Het is trouwens algemeen geweten dat Damon men pupil is, ik werk al met hem sinds z’n 4de, en hij kan enorm hard met een motor rijden! Maar soms ontbreekt het hem een beetje aan, laat ons zeggen, mentale kracht. Het einde van het seizoen en de laatste EK’s zullen zeer belangrijk worden voor Damon. En ondanks dat ik hem zeker nog een kans wil geven beslis ik daar niet meer alleen over.
MXMag: Je vermeld volgend jaar al een beetje. Ben je al bezig met piloten voor 2014?
Tim Mathys: Met Glenn Coldenhoff zijn we rond, hij blijft zeker bij ons. Glenn heeft enorme offers gekregen van grotere teams maar heeft voor ons project gekozen. Dat geeft me vertrouwen over onze manier van werken. Maar het zegt ook meteen over Glenn wat een pracht kerel hij is en dat hij het sportieve laat primeren. Daarnaast ben ik blij dat ik de crew kan samen houden. Zeker als je ziet wat Frank Grolleman, Glenn en mezelf hebben verwezenlijkt samen met onze tuner Vollenberg.
Over Damon hebben we daarnet al een beetje gesproken, die heeft z’n lot een beetje in eigen handen en met Pascal hebben we nog niet echt gesproken maar ik denk dat hij als pupil van KTM naar de MX1 zal gaan.
Over de “gossip” van een verhuis van Suzuki kan ik enkel zeggen dat we zoals elk team, elk interessant voorstel uitvoerig bekijken en bespreken en dan wordt je wel eens gezien met iemand. Maar nog niks is zeker wat dat betreft.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto: Frederik Van Eeckhoven
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…