Categories: NieuwsSlideshow

‘Keeno’ of ‘The New kid’?

Toen Smets op 11 Augustus, op de keiheuvel z’n selectie voor de MXON bekend maakte was er nauwelijks iemand die raar op keek. De resultaten spraken op dat ogenblik namelijk ook boekdelen, Clément Desalle, Ken De Dycker en Jeremy Van Horebeek waren absoluut de best mogelijke keus!

Maar met nog 2 weken tot aan de meest prestigieuze wedstrijd van het jaar stijgt het geroezemoes rond het parcours en op het internet. Net na de selectie liep Ken De Dycker een enkel blessure op in de Grand Prix van Bastogne. Dat terwijl Kevin Strijbos, net na de selectie, in de zone kwam en daardoor vlot meedraaide met de echte toppers.

De roep op Ken “Den Brabander” De Dycker te wisselen voor Kevin Strijbos werd steeds iets luider. En deze roep is zeker niet stiller geworden na de opgave van ‘Keeno9’ in Pierreux door het opnieuw blesseren van de enkel. We gingen dan ook even de vinger aan de pols leggen bij de Bondcoach zelf en nog enkele andere motocrosskenners.

Joel Smets, Bondscoach MXON België; “Ken gaat het gewoon goed doen in Duitsland, zijn blessure valt reuze mee en de motivatie is er ook zeker en vast. Daarnaast is iemand op het laatste nippertje wisselen niet zo simpel. Je hebt ten volle je vertrouwen gegeven aan die persoon en dan toch beslissen om hem nog in te wisselen zou heel hard zijn.” Toen we hem vroegen waarom hij dan traditiegetrouw zijn selectie blijft maken op de keiheuvel kregen we het volgende te horen. “Het zou natuurlijk makkelijker zijn mochten de selecties later ingegeven mogen worden. Maar de eerste deadline die Youthstream ons opstelt ligt rond de 20e augustus. Daarom wordt onze selectie elk jaar zo ‘vroeg’ en traditiegetrouw vrijgegeven op de Keiheuvel. Je kan uiteraard nog wisselen maar zoals de situatie nu is ben ik daar geen voorstander van.”

Wanneer we Joël de vraag voorlegde of het niet makkelijker zou zijn als er iemand bondscoach was zonder belangen in het team kregen we een vlot en duidelijk antwoord. “Och, in Amerika werken ze zo ook al jaren en die hebben titels genoeg. Tevens zijn er van team belangen geen spraken, ik had me al voorbereid op deze situatie en daarom werken we dit jaar met een selectiecomité, bestaande uit mijzelf, Stefan Everts en Marnicq Bervoets. Daarmee hebben we een link met ktm, Yamaha en Suzuki. Dat mankeren we nog enkel een kawasaki link, maar met Jeremy Van Horebeek, in de selectie van dit jaar, laten we duidelijk merken dat we bekwaam en onpartijdig genoeg zijn om de beste Belgen mee te nemen. Zou ik durven drie Rockstar Energy Suzuki piloten mee te nemen? Neen, ik durf alleen maar de beste drie Belgen ons land te laten vertegenwoordigen, op welke motormerk dan ook!

Daniel Lamb, Amerikaans motorcrossjournalist en GP liefhebber; “Voor mij is een motorcross der naties selectie heel simpel. De beste in de punten, in de dit geval in de GP’s krijgen de voorkeur. Dus ik zou gaan voor De Dycker. Natuurlijk als Ken zijn kwetsuur te ernstig is dan is de volgende in lijn Kevin Strijbos. Motorcross der naties selecties moeten verdiend worden en niet gegeven, waarmee ik bedoel dat de nummers voor zich spreken. Maar ach ja … al vervang je De Dycker door Everts op zijn beste dag, de USA gaat toch winnen .”

Bart Jacobs, Belgisch motorsport journalist; “Momenteel verkeerd Strijbos in een beter vorm als De Dycker, maar nu nog wisselen ligt volgens mij héél gevoelig. Ook doordat Joël deel uitmaakt van het rockstar energy Suzuki team maakt dit nog gevoeliger. Op deze moment is het ook gewoon héél moeilijk om Belgisch bondscoach te zijn. Je zit namelijk met meer toppers dan dat je mag nemen. Hopelijk blijven we dit “probleem” de volgende jaren hebben.”

CDS, Huisfotograaf; “Ik vind dat de mening van Joël moet gerespecteerd worden. Kevin verdient het met zijn supersterk seizoeneinde minstens even hard, maar Joël moest begin augustus de knoop doorhakken en heeft toen voor Ken gekozen. Als Ken 100% fit zal zijn voor de MXON moet hij niet in twijfel getrokken worden, want we kennen allemaal zijn capaciteiten. Wanneer hij echter hinder zou ondervinden van een blessure moet Kevin wel de kans krijgen. Kevin rijdt momenteel te sterk om een gehavende De dycker aan de start te laten komen. Beiden zijn elkaar waard en zowel van Ken als van Kevin zijn we zeker dat ze zich 100% zullen inzetten voor het team.”

Etienne Dierckx, voormalig journalist: “Als je naar de MXON trekt, ga ik er van uit dat dit met de beste piloten doet. Over Clement Desalle en Jeremy Van Horebeek kan er weinig discussie zijn. Clement was gewoon de beste piloot in de recentste Gp’s en Jerre is de enige die in aanmerking komt om op de 250 te rijden. Maar we moeten het natuurlijk hebben over de derde piloot. Op het moment van de selectie was het voor mij een twijfelgeval. Als Joel Smets moest afgaan op de tussenstand in het WK, was er geen twijfel: Keeno. Die derde plaats in het wereldkampioenschap liegt niet, Ken heeft gewoon een fantastisch seizoen achter de rug. Maar toen kon je al zien dat de vormcurve van Kevin Strijbos stijgend was. Een trend die zich alleen maar heeft doorgezet. Kevin heeft de laatste weken bewezen dat hij van niemand bang moet hebben. Kijk gewoon naar de resultaten van de laatste 5 Gp’s, Kevin hoort gewoon thuis in de selectie van de MXON.

Het blijft een moeilijke keuze voor de bondscoach. Kies je voor Kevin dan krijgt hij waarschijnlijk het verwijt dat hij kiest voor piloten van zijn eigen team. Kiest hij voor Ken dan krijgt hij (nu) het verwijt dat hij niet de snelste piloot, lid maakt van zijn “Red Knights”. Je kan je ook al voorstellen wat er volgend seizoen kan gebeuren als Julien Lieber in de top 10 eindigt van het WK MX2. Gaat Joel dan 3 Suzukipiloten durven opstellen? Joel Smets is de ideale bondscoach, daar twijfel ik geen moment aan. Hij heeft de ervaring en de leeuw van Dessel kan als geen ander zijn piloten motiveren om tot het uiterste te gaan. Maar is het misschien niet politiek correcter (en eenvoudiger) om iemand als bondscoach te hebben die geen binding heeft met een merk/team?

Maar op de vraag wie er mee moet naar “Tietenthal” is mijn antwoord …. een “rode ridder” op een groen paard en de andere twee “Red Knights” ook op paarden die in Japan gefokt zijn.”

tekst: VePix.be

[poll id=”63″]

Recent Posts

Bertram Thorius tekent bij De Baets MX Team-Yamaha

Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…

7 uur ago

Jeremy Seewer: “de Ducati is ongelooflijk goed in de bochten”

In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…

9 uur ago

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

12 uur ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

13 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

1 dag ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

1 dag ago