Categories: AchtergrondSlideshow

‘Red de motocross’ CO2 bos in Oosterzele

Enkele tientallen vrijwilligers offerden afgelopen zondag hun vrije dag op om het tweede CO2 bos aan te leggen in Scheldewindeke (Oosterzele). Samen met Joël Smets, Stefan Everts, Jens Getteman en wereldkampioen zijspannen Ben Adriaenssen werden honderden bomen geplant en een nieuw bos geboren. Het ‘Red Knights bos’, genoemd naar het Belgische team van de motorcross der naties is de nieuwste symbolische actie die Red de motocross naar voren brengt om de oefenomlopen problematiek naar voren te schuiven.

Vertegenwoordigers van alle partijen waren aanwezig

Tevens was dit ook de ideale gelegenheid om de huidige situatie uit te leggen aan de aanwezigen. Joël Smets, die in de plaats van Eric Geboers die wegens omstandigheden niet aanwezig was, nam het woord en lichtte de huidige situatie toe.

Joël Smets : ‘ We hebben allemaal gehoord van de plannen om voorlopige oplossingen te voorzien in de havengebieden. Dit is een positieve evolutie en het is nu belangrijk dat we blijven verder pushen zodat we tot concrete oplossingen kunnen komen. Wat we ondertussen geleerd hebben, is dat je met harde taal en verwijten nergens komt. Enkele weken terug stootte ik op een prachtig voorbeeld, die ook in de lijn van onze aanpak ligt. Op de omloop van Den Dungen in Nederland werd na een onderzoek in de vijver middenin de omloop een zeldzame salamander soort ontdekt, namelijk de kamsalamander. Het spreekt voor zich dat de milieuorganisaties hier meteen zijn opgesprongen en gevraagd hadden om de omloop te sluiten om deze dieren te beschermen. Even leek dit ook te gebeuren maar uiteindelijk werd constructief door beide partijen naar een oplossing gezocht. Er werd door een milieu organisatie een speciaal onderzoek ingesteld en uit de resultaten bleek dat deze kamsalamander perfect zou kunnen leven in deze omgeving mits enkele aanpassingen aan de omloop. Dit is zo naar voor gebracht bij alle partijen en uiteindelijk is er geld vrijgemaakt om de aanpassingen uit te voeren. Op het eind van het verhaal zijn zowel de crossers als de milieu mensen tevreden. Dit is een voorbeeld over hoe het zou moeten zijn. Wij zijn niet die grote boemannen die alles komen verwoesten en wij stellen ons graag flexibel op om de beste oplossingen te zoeken. Vandaar ook deze aanleg van het CO2 -bos, waar we samen werken met de ‘groenen.’

De burgemeesters van Gooik (Kester) en Oosterzele

Burgemeester van Kester Michel Doomst was ook aanwezig en verklaarde ook in Kester bezig te zijn met een dergelijk project om toenadering te zoeken met natuurpunt. ‘ Als ze nog altijd zo happig zijn over onze Kesterheide om dit zo hard te beschermen, moet het toch zijn dat ondanks de tientallen jaren motorcross er nog heel veel is overgebleven van de natuur. Wij hebben nu een plan ingediend en zoeken samen naar een goeie oplossing. In de nabije toekomst zullen we hopelijk meer duidelijkheid hebben omtrent de toekomst van de motorcross in Kester.’

Niet alleen de burgemeester van Kester maar ook de burgemeester van Oosterzele en randgemeenten Johan van Durme was aanwezig. Ook hij was vol lof voor dit initiatief : ‘ Oosterzele is een landelijke gemeente en dat willen wij ook zo houden. Maar dan wel met alle dingen die bij een landelijk karakter horen ! Ik ben vooreerst vereerd dat er hier op deze plaats in het bijzijn van deze kampioenen een bos wordt aangelegd. Het is een mooi initiatief het zou jammer zijn dat er hier geen gehoor naar komt. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat een motorcross de omgeving niet naar de knoppen helpt. Zelf zijn wij ook bezig met het organiseren van een cyclocross wedstrijd. We hebben er hier het ideale landschap voor en net zoals motorcross past dit in het plaatje. Maar voor cyclocross doet niemand moeilijk, hoewel er ook een hoop achterblijft na een wedstrijd. Vroeger werd hier even vandaan in de steengroeve gecrosst. Die omloop is verdwenen maar nog steeds is er jaarlijks een cross recht over de weg hiervan. Maar als ik jullie een tip mag geven, de steengroeve is nu in handen van nieuwe eigenaars en ik zou voorstellen om eens met deze mensen te gaan praten. Naast de oplossing van van een omloop is dit ook voor hen een mooie gelegenheid om het geschiedenisrijke gesteente te promoten. Een vaste permanente omloop zal het niet kunnen worden, maar voor tijdelijke oplossingen zie ik daar een goeie mogelijkheid. Ikzelf wil mij trouwens ook graag achter het idee scharen en meehelpen om te zoeken naar een oplossing.’

Ook de 'groenen' van BOS+ waren heel positief over het project

Febiac 2-wiel adviseur Stijn van Cuyck lichtte de politieke kant nog eens toe : ‘Daar reeds meerdere malen gebleken is dat het heel moeilijk zal worden om meerdere vaste permanente omlopen te openen zijn wij nu aan het pushen om de VLAREM wetgeving aan te passen. Hierdoor zouden we in de mogelijkheid zijn om op verscheidene plaatsen voor een heel beperkte periode een oefenomloop aan te leggen. Het is een feit dat we niet kunnen eisen dat er dag in, dag uit zou kunnen worden gereden maar mits beperkte uren kan dit een goeie oplossing zijn. Samen met de eventuele mogelijkheden in de havengebieden stellen wij momenteel alles in het werk om vorderingen te boeken. Ook voor Febiac, die merendeels gekend is als een organisatie voor wegmotoren, is dit heel belangrijk. De geschiedenis in deze sport is danig rijk en de twee  zijn dichter met elkaar verbonden dan de meeste mensen zouden denken !’

Tot slot ging het woord nog naar BOS+ : ‘ Toen Red de motocross ons benaderde voor dit project fronsten bij vele van onze medewerkers de wenkbrauwen. Wij als ‘groenen’ die zouden helpen samen met de ruige motocross mannen, die ons gebied verwoesten… Bij het nader bekijken van de problematiek bleek echter dat onze problemen heel dicht aanleunen bij deze van Red de motocross. Ook wij hebben het heel moeilijk om nieuwe bossen aan te leggen, met de vele tegenkantingen die je kan denken. Daarom leek het ons een goed idee om de handen in elkaar te slaan en ons samen voor dit project in te zetten. Zoals Joël reeds zei, is het perfect mogelijk om motorcross en bos in een zelfde omgeving samen te brengen. Als beide partijen samen naar een goeie oplossing zoeken komen we samen telkens een stap vooruit. Wij zijn alvast blij met dit nieuwe bos in wording !

Tuiniers van dienst

Na deze toelichting werden de laarzen aangetrokken en trok iedereen het veld in om de bomen te planten. Er waren vele schoppen voor handen maar spijtig genoeg waren er ook nog velen die niet gebruikt zijn geweest. Bij deze dus nog eens een warme oproep voor de toekomst ! Als we onze sport willen redden moeten we ons allen achter dergelijke initiatieven scharen en massaal een signaal de wereld in sturen !

Elk gaatje werd gevuld met een boompje

Klik hier voor een fotoreeks van de aanleg van het CO2 bos in Oosterzele.

Foto’s ‘CDS’

Emil

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

3 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

11 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

12 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

23 uur ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago