Met de belangrijkste kalenders op tafel, vroegen we voormalig MX Journalist, Etienne Dierckx om z’n mening. Wat ziet hij in de recente ontwikkelingen?!
“Een aantal weken geleden maakte de FIM de tweede versie van de GP kalender bekend. Hoog tijd dus voor de nationale federaties om rond de tafel te gaan zitten en hun kalender op te stellen. Geen eenvoudige opdracht aangezien de GP’s bijna heel de kalender in beslag nemen. De opdracht was zwaar … zoek de vrije weekends tussen de 18 GP’s, de MXON en het voor België ook belangrijke junior WK in Bastenaken. Maar hou niet alleen rekening met de Gp’s maar zorg ook dat de wedstrijden voor de nationale kampioenschappen niet samenvallen met die van de omringende landen. En hou liefst ook nog rekening met de weekends voor en na de overzeese GP’s. Een bijna onmogelijke opdracht die ook voor de organisatoren van de Internationale voorjaarswedstrijden ongetwijfeld voor heel wat slapeloze nachten zorgde.
Vroeg, vroeger, vroegst …
De organisatoren van de voorjaarswedstrijden worden gedwongen om hun internationale wedstrijden steeds vroeger op het jaar te organiseren. Waar pakweg 5 jaar geleden de eerste GP nog op 6 april werd georganiseerd, start nu het wereldkampioenschap al op 1 maart. In 2014 zal men op 6 april zelfs al 3 GP’s achter de rug hebben. Een drama voor de voorjaarswedstrijden dus.
In 2014 begint het seizoen op 2 februari in het Italiaanse Riola Sardo (Sardinië) en 2 weken later krijgen we de eerste internationale motorcross in het Franse Valence. Zeven dagen later trekt de hele karavaan dan naar Lacapelle Marival of Hawkstone Park. Nog eens een week later worden de elite al verwachte in het warme Qatar voor de eerste GP. Een vrij normale voorjaarskalender met als enige echte grote verschuiving, de starcross van Mantova. Waar men in het verleden steeds probeerde om het internationale seizoen te openen, moet Mantova nu noodgedwongen opschuiven naar 16 maart, na de eerste 2 GP’s dus. Hopelijk zorgt Sabine Hagedoorn voor een zachte winter want motorcross en regen/sneeuw gaan meestal niet samen zo vroeg op het jaar. Vraag dat maar eens aan de organisatoren van Hawkstone die dit jaar hun voorjaarswedstrijd letterlijk in het water zagen vallen.
Voorjaarskalender 2014
02/02: Italiaans kampioenschap Riola Sardo
09/02: Italiaans kampioenschap Noto/Enduropale du Touquet
16/02: Italiaans kampioenschap Montevarchi/Internationale mx Valence
23/02: Internationale mx Lacapelle Marival/Internationale mx Hawkstone Park
01/03: GP Qatar (zaterdag)
02/03: Frans Elitekampionschap Ernée
09/03: GP Thailand/Frans Elitekampioenschap Sommières/internationale mx Gemert?
16/03: ONK Emmen/Starcross Mantova
23/03: ONK Mill/Frans Elitekampioenschap Gueugnon
30/03: GP Brazilië
06/04: Belgian Masters Bergen/Frans Elitekampioenschap Romagné
Revolutie of evolutie?
Opvallend in de bovenstaande kalender zijn de 2 eerste proeven van het Franse elitekampioenschap. De FFM heeft er bewust voor gekozen om hun eerste wedstrijden te laten doorgaan in de weekends van de Gp’s van Qatar en Thailand. Wordt dit een probleem voor het Franse kampioenschap? Helemaal niet want in Frankrijk zijn er een groot aantal goede piloten die bewust het volledige wereldkampioenschap links laten kiezen en resoluut kiezen voor de wedstrijden in Frankrijk aangevuld met een occasionele GP. Rijders zoals Aranda, Soubeyras, Leonce, Rombaut, Clermont, Potisek, Pourcel, Aubin, Izoird,… zorgen ervoor dat men nog steeds van een volwaardig kampioenschap kan spreken. Frankrijk volgt hiermee de evolutie die al een tijdje in Engeland bezig is. Daar worden al een aantal jaren wedstrijden van de Britse Masters en de Red Bull Pro nationals met succes geprogrammeerd op weekends wanneer er ook Gp’s zijn. En ook daar is een compleet nevencircuit ontstaan met rijders als Anderson, Aubin, Krestinov, Lenoir, Barr, Dougan, Whatley, MacKenzie … Allemaal rijders die hun mannetje zouden staan in de Gp’s maar die blijkbaar aan het einde van het seizoen meer overhouden aan een seizoen in eigen land.
En België en Nederland dan?
De kalender van het BK kan je vrij traditioneel noemen. Alleen ontbreekt spijtig genoeg de klassieker van de Keiheuvel. Door het gebrek aan plaats op de internationale kalender rond 15 augustus moest men daar op zoek naar een alternatief. Het nieuws daarover volgt ongetwijfeld nog. Het wordt ook afwachten of de rijders wel staan te springen om deel te nemen op 1 mei in Wachtebeke aangezien ze 2 dagen later verwacht worden voor de GP van Nederland in Valkenswaard.
In Nederland gooit men het roer helemaal om. Men start op 16 maart in Emmen en 3 maanden later (6 juni) zit het ONK er al op met de wedstrijd in Oldebroek. Geen wedstrijden dus meer tijdens de zomer of in de herfst. Afwachten of dit voor een nieuw elan zorgt van het ONK maar de reacties van een aantal rijders was alvast positief. Bij BMB en KNMV hebben ze er wel rekening mee gehouden dat de datums van hun kampioenschapswedstrijden niet samenvallen …. een pluspunt dus.
Maar moet men in de lage landen ook niet de stap zetten om kampioenschapswedstrijden te organiseren in de weekends van de overzeese GP’s? Het zou alleszins de opmaak van de kalender vereenvoudigen en misschien zelfs een aantal nieuwe kansen bieden. Onlangs vertelde Sylvain Geboers nog in een interview dat de mentaliteit van de organisatoren van de nationale wedstrijden moest veranderen. Uitgaan van eigen sterkte en proberen succesvol te zijn met nationale rijders …. net zoals men nu dus in Engeland en Frankrijk probeert te doen.”
Wordt ongetwijfeld vervolgd …
Tekst: Etienne Dierckx
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…