Het is een terugkerend fenomeen. Iedereen spreekt over supercross, vraag aan elke piloot wat hij van supercross vind, en hij zal zeggen dat hij niks liever ziet of doet. Maar als je de startlijst van alle Europese SX wedstrijden afloopt moet je heel hard zoeken om een Belg te vinden. En deze lijn trekt zich door bij zowel amateurs als pro motocrossers. Hoe komt dit ? We zien momenteel in de States dat de rijders vallen als vliegen, maar is dit vergelijkbaar ?
Wij gingen op zoek naar een reden en vroegen enkele mensen hun mening… Wij zijn ook benieuwd naar uw mening, dus laat ze ons gerust weten !
Jens Getteman : ‘ Ik hou enorm van SX en ik zou het graag goed kunnen. Maar daarvoor moet je volgens mij van kleins af al kunnen trainen op supercrossomlopen. Moest ik mij echt kunnen toeleggen op SX zou ik zeker enkele wedstrijden willen deelnemen. Maar voor mij is het hoofddoel momenteel het WK, en supercross is heel gevoelig voor kwetsuren, dus dan ligt dat heel moeilijk. Zou ik mogen van het team ? Geen idee eigenlijk, ik heb het nog nooit gevraagd.’
Brent van Doninck: ‘ Ik heb dit jaar echt getwijfeld of ik enkele ADAC supercrossen zou doen. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik mij er simpelweg niet kan op voorbereiden. Je kan niet rechtstreeks vanuit Lommel op de SX-omlopen gaan rijden. Er is zowiezo een groter risico en je moet een baan hebben waar je je op het gemak voelt en zo kunt bijleren. Er is de mogelijkheid om in Genk te gaan rijden, maar om genoeg mensen op de baan te krijgen mag het niveau van de baan niet te hoog zijn. Ik heb zeker begrip hiervoor en juich het initiatief van de mensen in Genk toe. Uiteindelijk wordt volgend jaar een heel belangrijk jaar voor mij en vooral daarom heb ik het niet gedaan.’
Stefan Peetermans, Motorsport Future coach : ‘ Het begint vooral met het feit dat er in België al geen wedstrijden zijn. Als er een rijder wil deelnemen aan een SX-wedstrijd is de verplaatsing onmiddellijk vrij groot. In ons klein België is het al moeilijk om gewone omlopen te verkrijgen, laat staan een indoorwedstrijd. De middelen zijn beperkt en het kostenplaatje is zeer hoog. Wat ook meespeelt is dat op het einde van het reguliere seizoen het geld bij vele rijders op is. Motoren worden verkocht, de rijders willen eens uitblazen en naar een party gaan. Bovendien organiseren ze allen een benefiet/ eetavond om wat budget voor het volgende seizoen bijeen te krijgen. En het is de gewoonte dat iedereen overal eens langs gaat bij elkaar, dus dan zijn de weekends gauw gevuld. Omdat bij de rijders op een hoger niveau de focus zo hard op het EK/WK ligt kunnen zij zich niet toeleggen op SX. Langs de andere kant ben ik er wel van overtuigd dat het een goeie training is voor de techniek. Maar zonder voorbereiding moet je dan puur zonder enige druk rijden zonder doelstellingen. En dan is het jammer dat je zo’n grote verplaatsing moet maken om gewoon wat te ’trainen’.
Jurgen Wybo: ‘ Het grote probleem is het gebrek aan trainingsmogelijkheden in België. Ik had vroeger zelf een SX parcours om op te trainen, maar in ons supergunstig klimaat lag dit altijd onder water als ik SX wou trainen. Bovendien duurt het gewone seizoen steeds langer, als je er wat SX wedstrijden wil bijnemen zit je niet meer stil. Ik heb vroeger redelijk wat SX wedstrijden meegereden maar ik startte bijna altijd zonder voorbereiding. Dit jaar zal dit voor Goes en Herning trouwens opnieuw niet anders zijn 🙂 !
Gunther Ghysel: ‘ Om eerlijk te zijn stonden de ADAC wedstrijden dit seizoen voor mij op de kalender… Ik had een mondelinge overeenkomst met het KMP Repsol Honda team, maar door mijn sleutelbeenbreuk en de lange rij gegadigden voor dit zitje is het er uiteindelijk niet van gekomen. Ik houd wel van de wedstrijden in Duitsland,net zoals in Spanje of Portugal. Daar krijg je ruime banen voorgeschoteld en ook qua techniek liggen deze omlopen mij wel. Deze zijn helemaal anders dan bvb in Nederland, waar je een gans ander type supercrossen krijgt. De banen zijn daar compacter en persoonlijk spreekt dat mij minder aan. Het is een goeie training om de techniek bij te schaven maar je moet je er ook wat kunnen op voorbereiden. Ik weet wel enkele plaatsen in Frankrijk maar deze zijn niet overdekt, en in de winter is dat ook niet altijd een goeie optie…
Stefan Everts: ‘ Het steeds terugkerende probleem is natuurlijk de beperkte mogelijkheden om te trainen. Je kan wel naar het buitenland trekken om te trainen maar na een seizoen dat reeds zo lang duurt hebben de rijders even nood aan rust. Ik heb vroeger nog redelijk wat wedstrijden meegereden maar toen waren er 13 of 14 GP’s en had je nog wat tijd over. Ik zou mijn rijders er niet van weerhouden als ze vragen om SX-wedstrijden te rijden, zoals Jordi dit jaar er enkele heeft gedaan. Maar bvb Jeffrey vraagt daar zelfs niet om. Hij is zo gefocussed op het WK en is totaal niet met SX bezig. SX rijden kan een goeie training zijn maar je moet het rustig aanpakken en gaandeweg het tempo opbouwen. Voor de meeste rijders betekent dat echter dat ze pas in het goeie ritme komen als de wedstrijden bijna ten einde zijn… Het zou heel tof zijn om een wedstrijd in België te hebben, maar dan moet het een aangepaste omloop zijn. Een ruime omloop, die technisch niet te moeilijk is en voor iedereen toegankelijk, naar het voorbeeld van de Nederlandse wedstrijden zoals oa Zuidbroek. Het ontbreekt ons echter aan potentiële hallen, en iemand die zijn nek wil uitsteken om zoiets uit de grond te stampen. Het is moeilijk, heel moeilijk, zeker als je ziet hoe moeilijk het is om gewone omlopen open te houden, laat staan nieuwe te creëren…
Joël Smets: ‘ Supercross is een moeilijk onderwerp in België… Het is dan ook moeilijk om een juist oordeel te vellen over deze problematiek. Het seizoen is lang en velen hebben nood aan rust. Maar zoals je zegt wil iedereen wel supercrossen. Ik moet toegeven dat ik ook graag supercross reed in mijn tijd. En toen hadden wij ook weinig of geen trainingsmogelijkheden in België… Toch kon ik het niet laten om er elk jaar opnieuw een paar te rijden. Het is een groter risico, maar het is fun, en je moet je hoofd erbij houden.Uiteindelijk kan je op een gewone training ook vallen. Je kan niet verwachten dat je daar onmiddellijk enkele Amerikanen kan verslaan, maar het belangrijkste in zoiets is dat je jezelf amuseert op de motor en ervan geniet. Supercross is iets dat je moet opbouwen. Als je er echt wil op trainen kan je wel ergens terecht in Frankrijk ofzo en je leert zowiezo bij op het gebied van techniek. Zoals ik eerder reeds zei moet je gewoon je hoofd erbij houden en gestaag groeien. Ik ga het mijn rijders niet opdringen maar op de juiste momenten net na het seizoen moet dit kunnen en ga ik niemand tegenhouden. Het is zeer spijtig dat er in Belgë zo weinig mogelijkheden zijn om te oefenen, maar die problematiek kennen we ondertussen wel al denk ik…
Freddy Knoops (AMC Genk) : ‘ Enkele jaren terug zijn wij gestart met de SX-baan in het overdekte gedeelte op het terrein. Maar door de geringe interesse zijn we verplicht geweest om er een indoor MX baan van te maken. Doordat er geen vergunning meer werd verkregen voor onze jeugdbaan hebben wij tijdens het jaar die jeugdbaan ondergebracht in de hal, wat er ook voor zorgt dat het voor de jeugd niet te technisch of gevaarlijk bij mag liggen. In de winter, wanneer de grote baan niet berijdbaar is, wordt de indoor door iedereen gebruikt. Dit heeft tegenover de SX omloop veel meer succes en we zijn bijna telkens volgeboekt. Bovendien is er veel minder werk aan de baan voor onze vrijwilligers en is er veel respect van deze rijders tegenover onze mensen, wat met ’toppers’ soms wel eens tegenvalt. Langs deze weg is iedereen gemotiveerd en zijn er vele rijders blij dat ze ook in de winter nog ergens terecht kunnen.Hierdoor hebben we ook de prijs wat kunnen doen zakken bij vroeger. Ik besef dat er hiemee een mogelijkheid wegvalt voor betere rijders om zich voor te bereiden op wedstrijden. Ik zou ook hen heel graag helpen maar uiteindelijk moeten wij een keuze maken en is de weg die wij nu gekozen hebben voor ons de beste.’
Foto’s: KTM Images S.Cudby, Gary Freeman / CDS
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…