Column: Double U is back !

In onze nieuwe reeks columns laten we nieuwe mensen aan het woord. Ditmaal krijgen we de eerste column van William Van de Putte. De 30-jarige freestyler uit Olen begon zijn carrière in de mx. In 2005 nam hij nog deel aan het WK MX3 maar de passie voor freestyle werd groter en groter. Hij was in 2004 reeds de eerste Belgische rijder die zich aan een backflip waagde en die ook succesvol kon afwerken. Hieronder zijn eerste column !

Dag iedereen ! Ik hoop dat het voor jullie in België niet te koud is, hier in het zonnige Spanje is het momenteel lekker warm en ideaal om te rijden 😀 ! Ik ben momenteel volop bezig met een nieuw project, maar daarover later meer !

Ongeveer 1 jaar geleden had ik hier in Spanje mijn zware crash… Ik was samen met enkele vrienden aan het trainen en bij het uitvoeren van een doodsimpele backflip, welke ik al honderden keren vlekkeloos deed, haperde mijn motor in de lucht. Ik kwam hard op mijn hoofd terecht en het was meteen duidelijk dat het serieus was. Ik was nog bij bewustzijn maar werd onmiddellijk overgebracht naar het ziekenhuis van Badalona. Daar ontdekten ze een kleine hersenbloeding en besloten ze om mij in een kunstmatige coma te brengen om de schade te beperken. Ik herinner me zelf totaal niks meer van die dag. Ik werd 4 weken later wakker met mijn ouders en enkele vrienden rondom mij. Zelfs van die momenten herinner ik mij bitter weinig. Ik was 4 weken gedrogeerd geweest en dat was echt geen lachtertje… Ik had nog 2 weken nodig vooraleer ik goed en wel besefte waar ik was, en wat er juist voorgevallen was.

Ik moest nadien 5 maanden revalideren in een revalidatiecentrum te Duffel. Dit was het zwaarste dat ik ooit meegemaakt heb ! Crashen en gebroken botten horen bij de sport en doen mij niks, maar die revalidatie ? Dat wil ik nooit meer meemaken! Niet alleen fysiek maar ook mentaal waren dit vreselijke maanden. Gelukkig had ik een enorme steun van mensen rondom mij die mij die er te allen tijde voor mij waren. Ik wil hiervan dan ook gebruik maken om nog eens iedereen te bedanken voor de vele steunberichten, kaartjes enz. Dit heeft mij zeker en vast geholpen in mijn revalidatie.

Tijdens mijn revalidatie wist ik echter 1 ding zeker. Ik moet en zou terug op een motor springen van zodra ik kon ! Velen verklaren mij misschien zot, maar FMX is mijn leven en ik heb er zo veel plezier aan. En zo is het dan ook gegaan. 5 maanden na mijn val ben ik opnieuw op de motor gesprongen. Ik moet zeggen dat het in het begin wat onwennig was maar al snel had ik het opnieuw te pakken en kwam het allemaal terug.

Ik blijf niet graag bij de pakken zitten en ben altijd al iemand geweest die graag nieuwe dingen probeert. Zo was ik nu bijna 10 jaar geleden de eerste Belgische rijder die een backflip uitvoerde. Een ander hoogtepunt voor mij was de sprong op de Zwarte cross 2 jaar terug. Monster Energy kwam met het geschift project voor de proppen om over de mainstage te springen tijdens het optreden van Kaiser Chiefs en Within Temptation. Hiervoor moest ik een afstand van 40 meter overbruggen op een hoogte van meer dan 15 meter. Ik heb zelf de ganse set-up ontworpen en had er het volle vertrouwen in dat ik hierin zou slagen. De testruns verliepen vlekkeloos maar op eerste dag van het event ging het wat mis. Door een felle windstoot kwam ik 2 meter te kort en ik ging over kop. Gelukkig hield ik er enkel wat kneuzingen aan over. De derde dag van het festival wou ik het echter nog eens proberen. Ik stond er 100% achter dat dit zou lukken en vloog dan ook met de gas 100% open richting de schans. Resultaat : ditmaal kwam ik 5 meter verder dan gepland neer en daar lag ik weer, gelukkig zonder opnieuw zonder veel kleerscheuren. Het leven van een freestyler geloof ik !

Nu, 1 jaar na mijn coma crash, ben ik opnieuw klaar voor een nieuwe uitdaging. Enkele weken terug droomde ik over een frontflip. Aanvankelijk dacht ik “voorwaartse saltos met een crossmotor, hoe haal je het toch in je hoofd!?!”, maar ik deed een beetje research en ging wat raad vragen bij Paris Rosen, die deze trick reeds enkele malen probeerde uit te voeren op de X-games. Al snel veranderden de dromen in slapeloze nachten waar ik bleef nadenken over deze trick. Voor ik vertrok naar Spanje grabbelde ik nog wat ijzer en ander materiaal mee om de ramp aan te passen voor de frontflip.

Afgelopen maandag ben ik begonnen met de eerste trainingen in de moussebak en deze verliepen heel goed. Nu ben ik drie dagen verder en heb ik de rotatie zo goed als volledig onder de knie, (check de video’s!), dus alles verloopt zoals in mijn dromen ! Ik kijk nu al uit naar het vervolg en zal jullie zeker en vast op de hoogte houden van het verloop.

Dat dit een trick is die super gevaarlijk en moeilijk uit te voeren is sta ik niet echt bij stil. Dit is wat ik doe en waar ik van hou! “God didn’t give me a second chance to chill and hide. He loved what I’m doing. I have to Ride!”

Nu ga ik vlug nog wat frontflips gaan doen in de moussebak ! Ik zou zeggen, tot de volgende column en RIDE ON!

Eerste pogingen maandag 27-1

Dag 3 – Woensdag 29 januari

Emil

Recent Posts

De BMW F 450 GS concept-motor op de EICMA 2024

BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…

5 uur ago

VIDEO: de nieuwe enduro’s op de EICMA 2024

De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…

13 uur ago

FOTO: Beta op drift met Casey Stoner!

Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…

14 uur ago

VIDEO: Watch-party met Kay De Wolf

Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…

1 dag ago

David Cracco met Dreams Racing in het EMX125

Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…

1 dag ago

Coenen bros in Fly Racing voor 2025

Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…

1 dag ago