In Amerika mogen ze naar eigen zeggen het grootste amateur motorcross evenement ter wereld hebben (Loretta Lynn’s). Toch zijn wij Belgen koning der amateurcrossers. Met zo’n 7 jeugd en amateur federaties in België zijn wij gewoonweg leider als het op liefhebberij op aankomt. Elke week worden we dan ook verwend met zo’n 3 tot 4 wedstrijden op verschillende circuits. Voor de media is dit echter niet altijd even simpel om bij te houden, daarom zochten wij bij MxMag een andere manier om het amateur racen in een goed daglicht te stellen. Zo gaan wij op regelmatige tijdstippen een fiche opmaken met hobby rijders vanuit alle regionen, bonden en van alle niveaus. Met wie kunnen we beter starten dan met de koning der amateurcrossen Steve Seronval!
Naam: Steve Seronval
Bijnaam: The Rocket
Geboortedatum: 28 mei 1983
Geboorteplaats: Rocourt (Luik)
Beroep: Chauffeur bij dpd
Federatie & klasse: MCLB, INTERS MX1
Palmares: De supercross in Arnhem winnen, 8 keer Belgisch MCLB kampioen.
Meest memorabel mx moment: WK rijden bij het Sarholzt team. Helaas heb ik in die periode mijn beide polsen zwaar gekwetst. Hiervan heb ik nog last als ik meer rij dan normaal en zo was een GP carrière niet meer mogelijk.
Favoriete circuit: Nismes, mooie omgeving, leuke jumps, technisch, alles wat een circuit moet zijn.
Favoriete rijder: The Legend natuurlijk, Stefan Everts!
MXM; Steve, al vanaf ik mij kan herinneren rij je op een honda, waarom honda?
Al 9 negen jaar om precies te zijn rij ik op een Honda. Het is gewoon een zéér goede standaard motor en heeft dus niet veel updates nodig. Ook krijg ik zeer goede ondersteuning van Hondadealer Dirk Tanghe, hij steunt mij enorm wat het altijd makkelijker maakt om te rijden.
MXM; Je rijd al heel lang mee in de mclb en je wint zo goed als altijd, heb je niet soms zin in een nieuwe uitdaging aan te gaan?
Neen, ik ben de 30 al gepasseerd en om hogerop te gaan moet je ook al meteen meer gaan investeren en trainen. Het spreekt mij daarom niet aan om bijvoorbeeld BK’s of ONK’s te gaan rijden. Ook ging vorig jaar de GP van Bastogne met het 24MX team niet zo vlot als ik had gedacht. Ik heb toen aangevoeld hoe moeilijk het ook is om dat andere type circuit gewoon te worden.
MXM; Waarom rij je mclb en bijvoorbeeld geen vmcf wat dichter bij huis is?
Ik voel mij goed bij de mclb, het is een goede federatie en er wordt hard gereden. Komt daar nog eens bij dat de mensen daar als familie voor mij zijn. Ik zie hen al 8 jaar lang elke week, het is gewoon leuk aanwezig zijn.
MXM; Als amateur heb je uiteraard niet zo veel tijd om te trainen als een Van Horebeek bijvoorbeeld, toch rij je verschrikkelijk hard, aan wat heb je dat te danken denk je?
Ik heb geen flauw idee, puur talent denk ik? Want in de week heb ik ook geen tijd om met de motor te gaan trainen.
MXM; Je klopte zelfs een Priem die rechtstreeks uit te GP’s kwam!
Ja inderdaad, dat voelde wel goed aan. Zo zie je ook wel dat er op de mclb zéér snel wordt gereden. Ook het type circuit is iets héél apart, wat het voor veel top rijders uit GP’s of nationaal niveau moeilijk is om te winnen. Ik had hem trouwens nooit kunnen kloppen zonder de steun van mijn sponsoren: Fernand Blieck, Lazer helmen, MC Hulstlo, Ronny Zutterman, Dirk Tanghe Honda’s, Karel Stoop, Serge Put van MX477 en vele anderen!!!
Tekst: Frederik ‘VePix’ Van Eeckhoven
Artikelfoto: Ruben van Vreckem
Portretfoto: Dirk Duym
Enduro-topper Taddy Blazusiak heeft een flinke wonde in het aangezicht opgelopen toen hij, onderweg naar…
Minder dan acht maanden na de lancering van de Triumph TF250-X is het opnieuw verzamelen…
Zoals verwacht is het omkeren van de precaire situatie van motorfabrikant KTM een werk van…
Meervoudig MX kampioen Dietger Damiaens (Dam Racing KTM) is goed op weg om 'n schitterend…
De veelbelovende Franse jongeling Marc-Antoine Rossi zal in 2025 de kleuren van Red Bull KTM…
Eerder deze week stond er een interview te lezen met Stefan Everts op mxgp.com. Geoff…