Vaak hoor ik klagen. Waarom zoveel voetbal, zoveel wielrennen of zelfs zoveel hockey in de kranten en televisie en geen motorcross?! Het antwoord is een complexe puzzel van verschillende factoren. Eén van die factoren is de volgende: “De Belgische MX piloot geeft in het algemeen geen bal om een stuk(je) in ‘Het Laatste Nieuws’, ‘De Gazet van Antwerpen’, ‘Het Belang van Limburg’ of zelfs ‘Sporza’ geeft. Waarop baseer ik deze stelling? Op ervaringen van journalisten uit de mainstream media van o.a. Het Belang van Limburg en van de Persgroep. Hier volgen twee recente voorbeelden. Ik zou de lijst gemakkelijk nog veel langer kunnen maken, maar typerend zijn deze illustraties zeker en vast.
De krant ‘Het Belang van Limburg’ nam voor de Grand Prix van Bulgarije contact op met enkele van de betere Belgische motorcrosspiloten. Nadat noch de piloten zelf, noch het team reageerden op de talloze contact pogingen verscheen Fransman Gautier Paulin in ‘HBVL’. Dit breed uitgesmeerd over twee pagina’s. Monster Energy, Kawasaki en alle andere sponsors van de piloot wreven zich tevreden in de handen.
Deze week hoor ik van een journalist een gelijklopend verhaal. Een journalist die werk wil maken van meer motorcross in de brede media is toch steeds een zegen? Toch blijven e-mails en telefoons onbeantwoord. Jammer, de desbetreffende piloot heeft alles om de Belgische motorcross uit het mediaslop te halen. Charisma, vloeiend meertalig en resultaten die het brede publiek kunnen inspireren om de sport terug te volgen.
Het enige dat ik dan ook kan zeggen is dat het jammer is dat in beide gevallen ze niet lijken te beseffen dat (buiten het weekend) met perslui omgaan ook deel uitmaakt van de job. Misschien is dit een aspect dat minder geliefd is, maar deze jongens krijgen geld op hun rekening om te doen wat ze als kind al graag deden. Dan is een opoffering als een halfuurtje bellen op dinsdag peanuts nietwaar?!
Daarbij kan deze kleine opoffering een grote return opleveren. Als onze sport terug wordt opgepikt door de brede media en de interesse kan terug gewekt worden bij Belgische sponsors die zich engageren voor TV-uitzendingen van het WK MXGP dan zal de marktwaarde van deze piloten stijgen. Daarnaast weet iedereen ondertussen ook wel dat het startgeld dat betaald wordt in BK’s en Internationale wedstrijden niet enkel bepaald wordt door de snelheid van de piloot, maar ook door de populariteit. En waar kun je deze aanscherpen?! Zo is de cirkel rond.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto: CDS
Valerio Lata heeft een meerjarige overeenkomst met HRC Honda afgesloten. Dat maakte Honda vandaag bekend.…
Met een nieuwe start en een nieuw startnummer, 26, is Liam Everts klaar om zijn…
De EICMA 2024 heeft gisteren haar deuren gesloten in Milaan maar een dag later sijpelen…
De moeder van alle rally's is toe aan de 47e editie. Die zal ook dit…
Voor een enthousiast publiek namen 12 grote legendes uit de MotoGP/SBK en MXGP het op…
De internationale motorsportfederatie F.I.M. had het lang vooraf aangekondigd en vanaf 1 januari 2025 is…