Categories: ColumnNieuwsSlideshow

Waarom MX niet in de brede media verschijnt…

Vaak hoor ik klagen. Waarom zoveel voetbal, zoveel wielrennen of zelfs zoveel hockey in de kranten en televisie en geen motorcross?! Het antwoord is een complexe puzzel van verschillende factoren. Eén van die factoren is de volgende: “De Belgische MX piloot geeft in het algemeen geen bal om een stuk(je) in ‘Het Laatste Nieuws’, ‘De Gazet van Antwerpen’, ‘Het Belang van Limburg’ of zelfs ‘Sporza’ geeft. Waarop baseer ik deze stelling? Op ervaringen van journalisten uit de mainstream media van o.a. Het Belang van Limburg en van de Persgroep. Hier volgen twee recente voorbeelden. Ik zou de lijst gemakkelijk nog veel langer kunnen maken, maar typerend zijn deze illustraties zeker en vast.

De krant ‘Het Belang van Limburg’ nam voor de Grand Prix van Bulgarije contact op met enkele van de betere Belgische motorcrosspiloten. Nadat noch de piloten zelf, noch het team reageerden op de talloze contact pogingen verscheen Fransman Gautier Paulin in ‘HBVL’. Dit breed uitgesmeerd over twee pagina’s. Monster Energy, Kawasaki en alle andere sponsors van de piloot wreven zich tevreden in de handen.

Deze week hoor ik van een journalist een gelijklopend verhaal. Een journalist die werk wil maken van meer motorcross in de brede media is toch steeds een zegen? Toch blijven e-mails en telefoons onbeantwoord. Jammer, de desbetreffende piloot heeft alles om de Belgische motorcross uit het mediaslop te halen. Charisma, vloeiend meertalig en resultaten die het brede publiek kunnen inspireren om de sport terug te volgen.

Het enige dat ik dan ook kan zeggen is dat het jammer is dat in beide gevallen ze niet lijken te beseffen dat (buiten het weekend) met perslui omgaan ook deel uitmaakt van de job. Misschien is dit een aspect dat minder geliefd is, maar deze jongens krijgen geld op hun rekening om te doen wat ze als kind al graag deden. Dan is een opoffering als een halfuurtje bellen op dinsdag peanuts nietwaar?!

Daarbij kan deze kleine opoffering een grote return opleveren. Als onze sport terug wordt opgepikt door de brede media en de interesse kan terug gewekt worden bij Belgische sponsors die zich engageren voor TV-uitzendingen van het WK MXGP dan zal de marktwaarde van deze piloten stijgen. Daarnaast weet iedereen ondertussen ook wel dat het startgeld dat betaald wordt in BK’s en Internationale wedstrijden niet enkel bepaald wordt door de snelheid van de piloot, maar ook door de populariteit. En waar kun je deze aanscherpen?! Zo is de cirkel rond.

Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto: CDS

Recent Posts

Fredsoe zet handtekening bij Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna

Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…

32 minuten ago

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

2 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

19 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

23 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago