Vorige week was er in Genk de Ricky Carmichael University. Voor diegene die de RCU niet kennen, dit is een hele dag trainen met persoonlijke begeleiding van Ricky Carmichael, Stefan Everts, Jeff Emig, Jeff Stanton, Jamie Dobb en Brian Jorgensen. In het kader van deze prachtige organisatie kregen wij met MXMag ook de kans om de gloednieuwe 2015 RM-Z450 machine te testen. Algauw kwamen we uit bij Wietse Brackman om deze machine aan de tand te voelen en ons te voorzien van feedback!
Wietse is uiteraard al gewend aan een Suzuki, in het BK MX2 en de mclb wedstrijden komt hij uit op een RM-Z250 geprepareerd door MX Planet. Toch was hij niet aan zijn proefstuk toe op de grotere MX1 motor. Brackman had al enige 450cc ervaring op circuits als Duinkerke en Lommel. Wacko Bracko gooide met volle vertrouwen zijn been over de gloednieuwe 450cc van Suzuki en bereed de machine onder het toeziend oog van de beste twee motocrossers ooit.
“De eerste trainer waarvan ik les kreeg was Ricky Carmichael, het doel hier was het korte bochten werk onder de knie te krijgen” Vertelde Brackman ons. “Met de 450cc motor had ik een beetje schrik dat hij bij het uitkomen van de bochten erg bruut ging zijn en dat het niet simpel ging zijn in deze korte bochtjes. Toch beviel de motor mij meteen. De kracht is erg mooi verdeelt en de motor is lekker ‘zoet’, zacht onderaan maar loopt verschrikkelijk lang en gaat erg snel”
Wat ook nieuw was voor zowel de Suzuki als onze testpiloot was de SFF-air voorvering (Separate Function front Fork-AIR). Bij Suzuki is dit hun eerste productiemotor met de gloednieuwe technologie in vering. Wietse Brackman: “Elke gram telt tegenwoordig, dus ik begrijp wel dat Suzuki en Showa van de oude veren vanaf willen. Uiteraard is iedere rijder, waaronder ook ik zijn eigen vering gewend, maar na een kleine aanpassing achteraan zat het al meteen goed. Ik heb nog nooit een standaardmotor gehad met zo’n goede vering”
Eens bij Jeff Emig aangekomen was het tijd voor startjes te trekken. Het gele geweld komt in 2015 uit met een holeshot assist controll systeem. Een systeem waarmee je met een simpele knop op je stuur twee verschillende opties kunt kiezen. In stand A (beter voor starts met minder grip) veranderd het S-HAC-systeem de ontstekingstijd waardoor je maximale tractie hebt. Na 1,2 seconden of nadat je je motor in z’n 3 zet werkt de motor terug normaal. Stand B gebruik je dan weer bij starts waarbij je meer grip hebt. Deze stand zorgt ervoor dat de motor zeer hevig reageert en je uit de startblokken schiet als Usain Bolt, na 4,5 seconden of als je naar 4e schakelt of de gas dicht draait gaat deze functie uit. “Een geweldig systeem is dit, zo wil ik er ook ééntje volgend jaar! Je krijgt zo veel tractie dat het bijna onmogelijk is om het voorwiel laag te houden. Een holeshot device op je voorvork is echt wel een must met zoveel tractie en kracht op je achterwiel. Maar ik geloof eens je aan deze manier van starten gewent bent dat je nagenoeg altijd op kop weg bent!” Aldus een enthousiaste Wietse Brackman.
Toen we onze testrijder vroegen hoe het was om met zo’n logge 450cc machine te rijden kregen we het volgende duidelijke antwoord: “Hoezo log? Het wordt vaak verteld dat een MX1 motor nogal log is en je er niet veel mee kunt aanvangen. Maar ik weeg amper 65kilogram en wie mij volgt op facebook heeft gezien dat ik er geen enkel probleem mee heb om deze machine te plaatsen waar ik wil. Niet alleen in de lucht leg ik de motor zo plat als ik wil, ook bij het aan remmen van bochten is deze motor ongelofelijk stabiel waardoor je altijd perfect in je spoor zit. Bij het uitkomen van de bocht zet je dan de gas erop en voel je de kracht geleidelijk komen waardoor je nog steeds 100% controle hebt. Wat ook zo mooi is aan deze Suzuki is dat wanneer je morgen in Lommel wilt gaan rijden gewoon de motor bruter zet en je alweer een perfecte afstelling hebt.”
Als allerlaatste vroegen we Wietse wat hij graag op een 2016 450cc Suzuki anders zou willen zien. Brackman: “Ghoh … (even stilte) de motor is in mijn ogen goed zo. Hij is stabiel, je blijft controle hebben over de volle 450cc, de vering is goed en je hebt een ingenieus start systeem … wat moet je nog meer hebben?”
MXM: “Kom op, nu lijkt het te veel een promotiefolder van Suzuki zelf, er moet toch iets zijn dat je niet bevalt?”
Brackman: “… Wel, geef mij dan een elektrische starter. Als je ziet hoeveel punten Cairoli daar al mee gered heeft is het raar dat de andere merken dit niet op pikken.”
Voor alle technische informatie over de RM-Z 450cc 2015 machine verwijs ik jullie graag door naar de website van Suzuki. Hierbij willen wij ook graag Suzuki en Wietse Brackman bedanken voor deze test!
Tekst: Frederik ‘VePix’ Van Eeckhoven
Foto’s: CDS
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…
Triumph Motorcycles en Bobby Hewitt (62) hebben aangekondigd dat de twee partijen, die samenwerkten voor…