Categories: MXGP & EMXSlideshow

Indrukwekkend GP debuut voor Robin Bakens

Waaslander Robin Bakens maakte afgelopen weekend in Lommel zijn debuut op het allerhoogste niveau. De Yamaha rijder had een wildcard versierd om mee te rijden in het WK MX2. Ondanks een hectische week naar aanloop van de GP kwam Robin meer dan ooit voorbereid aan de start van een motorcross wedstrijd. Alle nieuwe onderdelen op zijn motor waren grondig getest, de vering stond goed en als nooit tevoren heeft hij een groep van mensen rond zich heen die kennis van zaken hebben.

Het weekend begon meteen goed tijdens de vrije trainingen. Dat een circuit zonder knippen en sporen Robin niet ligt is algemeen geweten, toch kon hij al meteen een 26e tijd neerzetten in de eerste training van het weekend.
Tijdens de tijdstraining lag het circuit al wat zwaarder en slechter bij, of beter, is maar hoe je het bekijkt. Voor de Bakens Yamaha rijder ging het in ieder geval de positieve richting uit, hij wist namelijk een 24e tijd te klokken.

Dan was het tijd voor de eerste grote uitdaging van het weekend, de kwalificatie reeks. Voor het eerst in de carrière van de 20-jarige Oost-Vlaming staat hij tussen de aller grootste motocrossers ter wereld. Anstie & Co lieten een behoorlijke indruk na zelfs, waardoor er toch wel enige stres te bespeuren was: “Tijdens de opwarm ronde viel het plots op mij. Plots was dat besef daar dat ik tussen de beste 30 motocrossers ter wereld sta. Langs de ene kant was het een zalig gevoel, maar langs de andere kant gaf het mij enorm veel stres. Iets wat je echt wel kunt missen zo vlak voor de start. Het rijden was dan ook niet super, in het begin van de manche gaan deze mannen zo snel dat is niet te doen, je probeert aan te pikken en mee te strijden, maar dat moest ik mij halfweg wedstrijd bekopen. Na twee rondjes eigen tempo te rijden vond ik mijn tweede adem, hierdoor kon ik nog enkele jongens inhalen en strandde ik op een mooie 19e plaats… en nog was ik niet 100% tevreden.” Aldus Robin Bakens.

Op zondag was het tijd voor het grote werk. Na een rustige warm-up mocht Bakens als 19e aanschuiven aan het hek. Terwijl de MX2 rijders hun hek aan het voorbereiden waren was het ook podium ceremonie van alle EK klasses. Hierdoor stond er veel volk, waaronder ik (de schrijver) voor het starthek te kijken naar het podium en de MX2 helden van Lommel. De focus en de kalmte die bij Robin aanwezig was, is niet te beschrijven. “Toch was er wel wat stres aanwezig” Zei Bakens. “Tenslotte maak je niet elke dag je GP debuut. Maar stres of geen stres, alles verliep meteen goed. De start bevoorrechte diegene aan de binnenkant, toch kon ik met mijn 19e startplaats en een standaard YZ250F motorblok degelijk mee, hierdoor kwam ik rond de 20e plaats uit de derde bocht. Vanaf dan heb ik het slimmer gespeeld dan tijdens de kwalificatie reeks, ik heb afwachtender gereden en mijn wedstrijd beter ingedeeld. Met nog 10 minuten te gaan zat ik op een 20e plaats, in de punten dus, maar dan kwam die dekselse Hjorthmaker opzetten. Na een duel waar we zo’n 3 keer van positie wisselde kreeg ik ineens mijn klop. Met nog 4 ronden te gaan ging ik plots 4-5 seconden per ronde trager. Helaas greep ik dan met één plaats net naast de punten.”

Tussen beide manches door werd er wat gewerkt aan het circuit. Bepaalde stukken en de jumps werden gevlakt voor de veiligheid van de rijders, ook met de hitte die toen nog aanwezig was (42°C volgens een lokale digitale klok) was het een slimme zet van de organisatie om het circuit net dat tikkeltje makkelijker te maken. “Voor deze tweede reeks heb ik het ietsje anders aangepakt. Net als in de eerste reeks was ik blij met mijn start en zat ik rond de 18 plaats en een groepje dat er stevig vandoor ging. Hierin probeerde ik mij niet te mengen in het duel, maar ik wou wel aanklampen om al een gat te slaan naar diegene achter mij. Toen begonnen er enkele grote namen mij te passeren die er bij de start niet goed bij zaten, Guillod en Kullas bijvoorbeeld. Ook Brylyakov kwam over mij heen. Met hem had ik dan een accordeonduel, het ene moment zat ik op zijn wiel en de andere moment zat ik weer 2 seconden achter. Maar ik kon hem blijven zien en ik kon zijn lijnen bekijken. Zo’n 25 minuten in de reeks sloeg het noodlot dan toe. Bij het aanzetten van een jump heb ik nog een propje gas nodig en draai ik hem bijna vol open, in de lucht hoor ik plots een gigantische knal en bij het neerkomen had ik geen enkel vermogen meer, de zuiger was helemaal kapot. Dat is echt wel een zuur einde van een geweldig weekend, zeker als je zag dat er nog enkele voor mij uitvielen en ik een punt had kunnen pakken. Toch gaan we niet treuren, ik ben blij met mijn debuut en zo’n resultaat had ik nooit kunnen halen zonder Brik Schelfhaut, Franky Van Eecke, mijn mechanieker Lesly Poppe, de mensen die mij al jaaaren steunen, supporters, ouders en diegene die mij achter de schermen enorm helpen! Ook bedankt aan mijn sponsoren om mijn gehele seizoen mogelijk te maken; Steven Braems boor- en betonwerken, Arai Helmets, Leatt protectives, EKS Brand Goggles, Gaerne Boots, BEST products, Putoline motorcycle oils, Yamaha Belgium, Van Hasselt exhausts, TMV, Twin Air, No Limit Graphics, Fietswereld Bijvank, Renthal, Muc-Off, Acerbis, Bakens Yamaha, Pirelli, Spirit suspension, REV Training.”

Robin zit nu momenteel op stage in Frankrijk en zal 15 augustus as aanwezig zijn in de zandbak van Balen!

Foto: CDS

Recent Posts

Valerio Lata met HRC Honda naar WK MX2

Valerio Lata heeft een meerjarige overeenkomst met HRC Honda afgesloten. Dat maakte Honda vandaag bekend.…

6 uur ago

Liam Everts sluit zich aan bij Nestaan Husqvarna Factory Racing

Met een nieuwe start en een nieuw startnummer, 26, is Liam Everts klaar om zijn…

6 uur ago

CFMoto laat elektrische crossmotor zien in Milaan

De EICMA 2024 heeft gisteren haar deuren gesloten in Milaan maar een dag later sijpelen…

10 uur ago

Op 3 januari 2025 start de 47e Dakar rally

De moeder van alle rally's is toe aan de 47e editie. Die zal ook dit…

11 uur ago

VIDEO: Everts en Smets in EICMA Champion Charity Race Legend

Voor een enthousiast publiek  namen 12 grote legendes uit de MotoGP/SBK en MXGP het op…

11 uur ago

Nieuwe geluidsnormen in de MXGP

De internationale motorsportfederatie F.I.M. had het lang vooraf aangekondigd en vanaf 1 januari 2025 is…

1 dag ago