We ontmoeten Ryan Villopoto in de gezinswoning van Tyla Rattray. De Amerikaan zit samen met z’n Zuid Afrikaanse vriend nog rustig TV te kijken enkel gekleed in een short. Terwijl Tyla’ vrouwlief ons binnenlaat en verdergaat met het voeden van haar hongerige kids trekt Ryan een shirt aan, en zet zich aan de tafel waar ik reeds plaats heb genomen. Dit lijkt niet die zogenaamde ‘robot’, eerder een normale kerel die geniet van z’n verplichte tijd vrijaf.
Even praten we over wat een supercross kampioen zoal doet in deze tijd van blessureleed. Het lijkt erop dat Ryan Villopoto vooral geniet van het niks doen. Niet geheel onlogisch als 32 weekends van je jaar in het teken staan van je sport en tevens beroep. Geniet hij dan van het verplichte ‘Europese nummertje’? “Toch wel” Antwoord Ryan Villopoto. “Ik werk al samen met Parts Unlimited (Parts Europe) & Thor sinds ik prof ben en zelfs van ver daarvoor. Ik hou van hun producten, ken de mensen, het is dus geweldig om deel uit te maken van dit alles en er ook hier in Europa bij te mogen zijn.” En naast een leuk PR-praatje lijkt het ook wel een groot deel waarheid. Want het bezoek aan de MotoGP scene in Spanje heeft een diepe indruk nagelaten op de SX-champ.
In aanloop naar ons interview vangen we verschillende geruchten op. De geruchtenstorm steekt dan ook in alle hevigheid op. Ryan Villopoto zou het Wereldkampioenschap gaan betwisten terwijl andere beweren dat de Monster Energy piloot er genoeg van heeft en z’n laarzen aan de haak wil hangen. “Tot nu toe zijn dit enkel maar geruchten, alle contracten zijn getekend om in 2015 de AMA Supercross en AMA Motorcross kampioenschappen te betwisten. M’n knieblessure veranderd daar in principe niks aan”. Het lijkt dus dat we nog even zullen moeten wachten op Tony Cairoli tegen Ryan Villopoto gevechten. Hoe zouden zulke gevechten uitdraaien? “Het is steeds een beetje Appels met Appelsienen vergelijken. Het zal nooit hetzelfde zijn zolang we niet op dezelfde baan, in dezelfde competitie, uitkomen. Het is jammer dat we enkel op de ‘Motocross des Nations’ elkaar tegen komen. Daar is het namelijk altijd moeilijk oordelen je rijdt daar niet alleen voor jezelf maar ook voor je land.” aldus de Monster Energy Kawasaki piloot. Pratende over de ‘MXDN’ wil ik ook wel even polsen welk aanzien, de voor ons belangrijkste wedstrijd van het seizoen, nog heeft in de USA. “De datum is altijd een probleem voor ons, want hoezeer wij ook van deze wedstrijd houden en van de fans die steeds enorm enthousiast roepen tieren en gebaren, komt de datum steeds enorm onhandig. Je gaat van het AMA Motorcross seizoen (23 aug) naar de MXDN (28 sept), waartussen een maand zit waarin we moeten blijven doortrainen. Daarna is het bijna meteen Monster Cup en voor je het weet is het Anaheim1. Je krijgt letterlijk geen tijd om even te rusten.”
Het volledige interview kan u lezen in de MX-Life van aanstaande donderdag.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto’s: Monster Energy
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…