Deel 1: Gunther Ghysels beëindigt actieve motorcross carriere

De 22 jarige Gunther Ghysels heeft besloten zijn actieve carrière als motorcrosser te beëindigen. Ghysels haalde op 16 jarige leeftijd de nationale BMB MX2 titel binnen en werd hetzelfde jaar een manche 11e op het Junior WK -19 jaar . Daarna volgde de stap naar de inters MX2 waarbij hij 3 jaar lang in de kleuren van Topsport Vlaanderen reed. Hij nam deel aan 1 GP MX2 en 1 GP MX1 en verdedigde in 2009 team België tijdens de Motorcross of European Nations in Oekraïne.

Ik begon te crossen omdat het in de familie zat en net als iedereen was het gewoon elk weekend naar de wedstrijden gaan om plezier te maken. Ik stond nooit stil bij wat de kost was, hoeveel het vergde van mijn ouders, de tijd die ze erin staken. In 2005 trokken we naar ADAC wedstrijden etc, en als 12 jarige sta je daar gewoon niet bij stil wat er allemaal moet voor opgeofferd worden. Je rijd graag met een motor en of dat nu in België of 1500km verder was, dat drong niet tot je door en je deed wat je graag deed.

Omdat ik op mijn 13e al op een 125cc zat wegens mijn grootte bleef het toen meer dan een seizoen vrij stil omdat je pas van je 15e competitie mocht rijden in de volwassen categorieën. In 2008 kwam er een kleine doorbraak op nationale niveau door op mijn 16e de BMB titel te nemen bij de nationalen MX2. Gezien ik bijna een half seizoen slechts 15 was, was ik toen in principe de jongste ooit die die titel verzilverde. Ik presteerde daarnaast goed op het Junior WK en miste door mechanische pech een top 5 plek tijdens een ADAC youngster cup. Op het einde van het seizoen kregen we een aantal voorstellen om een volledig EK programma te doen maar we besloten op onszelf te blijven, met de steun van het Motorsport Future project.

Op dat moment begon alles serieus te worden, ik kreeg professionele begeleiding en de motivatie die ik had om opnieuw stappen vooruit te zetten was enorm. Zoals ik al zei kreeg ik professionele begeleiding van Topsport Vlaanderen, die me in de winter van 2008 naar 2009 fysiek klaarstoomden. Ik was tot voorheen gewoon een student die af en toe ging gaan lopen maar vanaf toen werkte ik op schema’s, en ik zou geen enkele van die schema’s niet 100% compleet uitvoeren. Ik ben zeker dat de mensen van MX Future kunnen bevestigen hoe hard ik werkte en hoe hard ik vooruit wilde. Ik herinner me dat er een motortraining gepland stond en na 10min begaf de motor het. Ik kwam pas rond 19u ‘s avonds terug thuis en werkte nog 3 loopsessies af die gelijkaardig waren aan de hartslagen die je hebt tijdens een MX training.

Een paar weken voor de opening in Grobbendonk van seizoen 2009 constateerden ze een virus in mijn bloed, het gevolg van overtraind te zijn. Ik kwam terug midden maart in Genk waar ik in de 2e ronde van de tijdstraining mijn knie brak en 3 maand out was. Mijn eerste wedstrijd terug was een EK wedstrijd in Duitsland waar ik opnieuw mijn knie blesseerde en opnieuw 6 weken buiten strijd was. Ik reed nog een BK in Nismes waar ik 4e werd en in Keiheuvel werd ik in een zeer sterk deelnemersveld ook een reeks 4e, na jongens als Tonus en Delince. Er volgden opnieuw problemen met mijn knie na mijn deelname in de motorcross of European nations en na 4-5 wedstrijden over een heel jaar zat het seizoen er op.

Voor 2010 volgde hetzelfde verhaal, keihard gewerkt, enorm gemotiveerd en een paar weken voor de opening val ik in Olmen mijn schouder uit de kom. Ik mis de start van het seizoen en mijn 2e training terug scheur ik de gewrichtsbanden van mijn enkel maar ik weigerde de rest van het seizoen te missen en besloot verder te rijden. Het eerste BK in Beervelde leidde ik een aantal ronde om uiteindelijk een zekere 3e plek te nemen tot mijn ketting brak. In de tweede manche kwam ik in aanraking met een andere rijder en verdraaide opnieuw mijn enkel en was opnieuw een aantal weken out. Inmiddels had er zich littekenweefsel op mijn gewrichtsbanden ontwikkelt waardoor ik het hele seizoen met cortisone spuiten reed, om de pijn dragelijk te houden. Ik kreeg uiteindelijk nog een wildcard om in Lommel de GP mee te rijden wat uiteindelijk gezien de omstandigheden niet zo slecht was. De week erna viel ik in Balen mijn schouder opnieuw uit de kom waardoor het seizoen er opnieuw op zat, na opnieuw slechts een handvol wedstrijden over een gans jaar.

Morgen deel 2
Tekst: Gunther Ghysels – Foto’s: CDS

Recent Posts

Internationale motorcross op de Keiheuvel volgend jaar op 9 en 10 augustus

Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…

2 uur ago

Deel van de pink geamputeerd bij Wereldkampioen Vanluchene

Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…

18 uur ago

Tyla van de Poel verder met De Baets MX Team-Yamaha

Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…

22 uur ago

Tolsma maakt de overstap naar Pol Motors-GasGas

Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…

1 dag ago

AMA SX: BarX verruilt Suzuki voor Yamaha

Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…

1 dag ago

Waar gebeurd: “Een mot op het bakkes van The Kid”

Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…

1 dag ago