De 22 jarige Gunther Ghysels heeft besloten zijn actieve carrière als motorcrosser te beëindigen. Ghysels haalde op 16 jarige leeftijd de nationale BMB MX2 titel binnen en werd hetzelfde jaar een manche 11e op het Junior WK -19 jaar . Daarna volgde de stap naar de inters MX2 waarbij hij 3 jaar lang in de kleuren van Topsport Vlaanderen reed. Hij nam deel aan 1 GP MX2 en 1 GP MX1 en verdedigde in 2009 team België tijdens de Motorcross of European Nations in Oekraïne.
Omdat ik op mijn 13e al op een 125cc zat wegens mijn grootte bleef het toen meer dan een seizoen vrij stil omdat je pas van je 15e competitie mocht rijden in de volwassen categorieën. In 2008 kwam er een kleine doorbraak op nationale niveau door op mijn 16e de BMB titel te nemen bij de nationalen MX2. Gezien ik bijna een half seizoen slechts 15 was, was ik toen in principe de jongste ooit die die titel verzilverde. Ik presteerde daarnaast goed op het Junior WK en miste door mechanische pech een top 5 plek tijdens een ADAC youngster cup. Op het einde van het seizoen kregen we een aantal voorstellen om een volledig EK programma te doen maar we besloten op onszelf te blijven, met de steun van het Motorsport Future project.
Op dat moment begon alles serieus te worden, ik kreeg professionele begeleiding en de motivatie die ik had om opnieuw stappen vooruit te zetten was enorm. Zoals ik al zei kreeg ik professionele begeleiding van Topsport Vlaanderen, die me in de winter van 2008 naar 2009 fysiek klaarstoomden. Ik was tot voorheen gewoon een student die af en toe ging gaan lopen maar vanaf toen werkte ik op schema’s, en ik zou geen enkele van die schema’s niet 100% compleet uitvoeren. Ik ben zeker dat de mensen van MX Future kunnen bevestigen hoe hard ik werkte en hoe hard ik vooruit wilde. Ik herinner me dat er een motortraining gepland stond en na 10min begaf de motor het. Ik kwam pas rond 19u ‘s avonds terug thuis en werkte nog 3 loopsessies af die gelijkaardig waren aan de hartslagen die je hebt tijdens een MX training.
Voor 2010 volgde hetzelfde verhaal, keihard gewerkt, enorm gemotiveerd en een paar weken voor de opening val ik in Olmen mijn schouder uit de kom. Ik mis de start van het seizoen en mijn 2e training terug scheur ik de gewrichtsbanden van mijn enkel maar ik weigerde de rest van het seizoen te missen en besloot verder te rijden. Het eerste BK in Beervelde leidde ik een aantal ronde om uiteindelijk een zekere 3e plek te nemen tot mijn ketting brak. In de tweede manche kwam ik in aanraking met een andere rijder en verdraaide opnieuw mijn enkel en was opnieuw een aantal weken out. Inmiddels had er zich littekenweefsel op mijn gewrichtsbanden ontwikkelt waardoor ik het hele seizoen met cortisone spuiten reed, om de pijn dragelijk te houden. Ik kreeg uiteindelijk nog een wildcard om in Lommel de GP mee te rijden wat uiteindelijk gezien de omstandigheden niet zo slecht was. De week erna viel ik in Balen mijn schouder opnieuw uit de kom waardoor het seizoen er opnieuw op zat, na opnieuw slechts een handvol wedstrijden over een gans jaar.
Morgen deel 2
Tekst: Gunther Ghysels – Foto’s: CDS
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…
Roan Tolsma zal het komende seizoen gaan uitkomen op GasGas. De 18-jarige crosser zal daarbij…
Naast HEP Motorsports was BarX Motorsport het enige team in de USA op Suzuki motoren.…
Onze collega's van MXVintage deden in het verleden een dubbelinterview met Ivan Van Den Broeck…