Gisteren kon u al deel 1 lezen van Gunther Ghysels column, vandaag kan u deel 2 van z’n verhaal verslinden!
In 2012 had ik vooraf aangegeven kost wat kost blessurevrij te willen blijven en dat deed ik ook, ik werd 3e bij de Inters MX1 BMB maar achteraf was ik absoluut niet tevreden hoe ik gepresteerd had. Geen agressiviteit, geen progressie geboekt, bang om mij te blesseren,…
In 2013 trok ik dan naar Frankrijk op Kawasaki en opnieuw in de aanloop van het seizoen blesseerde ik me. Ik brak mijn schouders die eveneens uit de kom was en in die val werd een zenuwletsel opgelopen. Weken was mijn schouder verlamd en het herstel sleepte dan ook maanden aan. Eens terug ging het rijden vrij goed, ik won verschillende wedstrijden en ik trok in Augustus naar Engeland om aan de MXGP rookie challenge mee te doen. Ik slaagde daar in en er werden me een aantal gratis WK deelnames beloofd voor 2014. De week daarna brak ik mijn sleutelbeen op training en het seizoen zat er wederom op.
Voor vele zal deze tekst al te lang zijn om lezen, maar ik vind het nodig om alles tot in het detail uit te leggen zodat buitenstaanders niet te snel een oordeel zouden vellen. Het is zo vaak het geval dat ze op zondag een conclusie trekken zonder te weten wat er zich de voorafgaande weken heeft afgespeeld. Ik kan met eerlijkheid zeggen dat ik jaar in jaar uit alles heb gegeven om te bereiken wat ik wou bereiken. Als je dan zoveel jaar na elkaar zoveel doet en zoveel laat om succesvol te zijn en dat je telkens met zoveel tegenslag moet afrekenen, dan denk ik niet dat iemand het je kwalijk kan nemen dat de motivatie moeilijker te vinden is. Ik ben heel eerlijk om te zeggen dat ik al die jaren heb getraind om in het WK te geraken. Zeker in combinatie met het huidig management in het WK is dit onmogelijk en hoe cru het ook mag lijken, ik heb op dit moment geen ambitie om voor titels te gaan in amateurbonden. Ik ben een technische piloot die goed uit de voeten kan op harde technische banen en ik heb gewoon geen plezier aan wedstrijden op akkers.
De doorslaggevende reden is nog steeds dat ik 3 operaties nodig heb indien ik nog een seizoen wil starten. Als je het geheel bekijkt, dan vraag ik me gewoon af, is het dit wel allemaal waard? Ik heb in mijn carrière al vaak het geluk gehad dat het ‘maar’ breuken waren, dus dan mag ik mij in principe nog gelukkig prijzen.
Ik wil nogmaals alle sponsoren bedanken door de jaren, MC Mikkola, Motorsport Future, BVE training , mijn supporters en vooral mijn ouders.
Tekst: Gunther Ghysels – Foto’s: CDS
Het komende seizoen zal Bertram Thorius gaan uitkomen voor De Baets MX Team-Yamaha. De Deen…
In een interview met Geoff Meyer op mxgp.com praat Jeremy Seewer over zijn eerste kennismaking…
Naast Nico Greutmann en Liam Owens zal ook Mads Fredsoe in 2025 voor Cat Moto-Bauerschmidt-Husqvarna…
Ook volgend jaar zal de enige motorcrossklassieker die ons land nog rijk is plaats vinden.…
Slecht nieuws vandaag van de Belgische Sidecar Wereldkampioen Marvin Vanluchene. Door een een bacteriële infectie…
Ook in 2025 zal Tyla van de Poel uitkomen voor het De Baets MX Team-Yamaha.…