KTM communiceerde vorige week dat ze de tweevoudig wereldkampioen MX2 Jeffrey Herlings een nieuw twee jarig contract hadden aangeboden. De 20-jarige Nederlander blijft ook in 2015 in de MX2 voor het Red Bull KTM Factory team en bereikte ook een akkoord om in 2016 en 2017 op de oranje motor te blijven. Om zo de interesse van de andere fabriekanten voor te zijn.
Herlings en KTM Sport Directeur Pit Beirer hebben het papierwerk dus afgerond tijdens de laatste fases van het revalidatie programma die hun rijder nu afwerkt in de Red Bull faciliteiten in Oostenrijk. Het gebroken dijbeen dat hij op liep in juli koste hem uiteindelijk de wereldtitel met maar slechts vier punten aan teamgenoot Jordi Tixier. We haalde de #84 even bij ons voor een exclusieve babbel…
Wat zijn de gedachten nu achter een maand in Oostenrijk te zijn?
Ik wil graag terug 100% in orde zijn en 100% gezond. Het zit zo dat ik hier alles heb wat ik nodig heb, de juiste mensen en de faciliteiten van zeer hoge kwaliteit. Ik ben dan ook bezig met van alles en dat betekend fysio, training, uithoudingsvermogen, coördinatie en zelfs psychologie. Ik ga van 8-12u en vervolgend van 14-17u, het is hard werken maar ik voel dat het zijn vruchten afwerpt. Ik ben nu al drie weken hier en wil er nog wel een paar blijven. De mensen zijn zo professioneel en hebben veel ervaring hier. Iedereen zei altijd je moet eens afkomen en het eens uitproberen en ik weet nu ondertussen ook dat een heleboel Red Bull atleten hier al gebruik van gemaakt hebben.
Je zult wel wat verbeterd zijn tegen over de zombie die we zagen in Mexico tijdens de laatste Grand Prix. Wanneer denk je terug op de motor te zitten?
In Mexico was ik ziek en had ik last van mijn maag, ik was zo zwak en het leek ook net als of ik een lopend lijk was! Ik verloor ook een heleboel kilo’s en kon echt niets doen. Op dit moment voel ik me goed en kan ik doen wat ik wil, behalve gaan lopen. Ik voel me alsof ik terug kan gaan rijden zonder pijn, maar ik blijf verder werken tot ik 100% ben. Het plan is om terug op de motor te zitten rond midden December en dat geeft me nog een paar maanden tot we naar Qatar gaan.
Wat waren de gedachten en de achtergrond bij de nieuwe KTM deal? U kon door het even wie worden weggeplukt er stond dan ook een hoge prijs op je naam…
Mijn contract eindigt aan het einde van 2015, maar andere fabrikanten hadden ook interesse in mij…zelfs een jaar op voorhand! Ik ben bij KTM sinds 2009 en ben daar ook echt blij mee. Ze gaven mij een goed aanbod om te blijven en de beslissing was dan ook vrij eenvoudig. Ik had misschien meer geld kunnen verdienen bij andere fabriekanten, maar dat kan me echt niet schelen. KTM gaf me een eerlijk en goed aanbod.
Het lijkt erop dat je ook de vrijheid om te rijden krijgt van waar en wat in 2016 en 2017…
Dat is een goeie zaak. Met merken als Honda, Kawasaki en Suzuki zou het alleen MXGP geweest zijn. Bij KTM heb ik opties. Dit betekend dat ik kan kiezen en dat wil ik samen met Pit en het team doen. Waarschijnlijk maken we halverwege 2015 een besluit. Ons oorspronkelijk plan was 2012, 13, 14 en 15 in de MX2 om deze titels te winnen, maar door het gebroken been lukte het niet. Voor 2016 blijft alles open en ik ben blij waar ik ben nu.
Wat is jou visie op die dramatische laatste Grand Prix in Leon, nu bijna twee maanden later…?
Als ik daar nu op terug kijk denk ik van “wat een idioot” om zo mijn carrière en gezondheid op het spel te zetten. Het was zeker een groot risico. Het been was niet in orde en daarbij nog het virus dat mij twaalf kilo deed verliezen…Ik had gewoon geen macht, geen spieren en ik zag er uit als s**t. Als je mij van tevoren zag… en je zag me hoe ik er daar uitzag. Dat was zelfde persoon niet meer… en dan dat gebroken been nog… maar weet je wat? Ik was er toch bijna in geslaagd…
Tekst Adam Wheeler – OTOR Magazine
Foto : CDS / Bavo Swijgers
BMW experimenteert graag met haar GS-concept. Het GS-gamma uit München is breed uitgesmeerd maar de…
De grootste Europese motorbeurs EICMA in volop bezig. In de onderstaande video zie je een…
Niets zo goed om het gas te leren controleren dan een potje flat track! Tweevoudig…
Kay De Wolf schreef dit jaar geschiedenis met een grote G. The Red Hurricane bezorgde…
Na zijn zesde plaats tijdens de EMX85 finale in Loket maakt David Cracco het komende…
Het bekende Amerikaanse Fly Racing heeft eindelijk 'n toptransfer beet in het WK motorcross! Volgend…